HomeAksjerKjøp Airbus
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Airbus (EADSF)-aksjer i Norge 2022

Airbus logo
Airbus (EADSF)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Mircea Vasiu Oppdatert: July 21, 2022

Airbus er et europeisk selskap som er aktivt innen luftfarts- og forsvarsindustrien. Det utvikler og produserer romfartsprodukter, for eksempel kommersielle jetfly eller militærhelikoptre. Denne guiden forteller deg hvordan du investerer i Airbus-aksjer og trinnene du må følge for å kjøpe Airbus-aksjer.

Airbus er den europeiske konkurrenten til Boeing i den kommersielle jetflyindustrien. De to selskapene er i direkte konkurranse med hverandre, og de kommersielle jetflyene er bare ett av segmentene hvor Airbus har kompetanse. Forsvars- og romavdelingen utvikler og leverer produkter som tankfly eller ubemannede luftsystemer.

Airbus-aksjen ble nylig introdusert i den tyske Dax-indeksen. Selskapet er en av de ti nye aksjene som er lagt til den europeiske aksjemarkedsindeksen for å modernisere den og gjøre den mer attraktiv for investorer.

Hvordan kjøpe EADSF-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Airbus

La oss gå videre og se nærmere på Airbus sin historie og drift for å forstå hvordan selskapet tjener penger og hvilke fremtidsutsikter Airbus-aksjen har.

Airbus' historie

Airbus' historie startet på 1960-tallet da Puma-helikoptrene gjennomførte sin første flytur. Siden den gang har selskapet utviklet seg til et av de ledende europeiske selskapene, involvert i alt som er flyrelatert.

Året 1969 var en viktig milepæl for Airbus da det markerer den offisielle lanseringen av A300-programmet. Målet var å bygge kommersielle fly som kunne konkurrere med amerikanske rivaler, og Roger Beteille var teknisk direktør.

I dag er Airbus et velkjent selskap i Europa, og bygger kommersielle jetfly for flyselskaper over hele verden og leverer forsvars- og sikkerhetsløsninger til bedrifter og myndigheter over hele verden. Selskapet har hovedkontor i Leiden, Nederland, og sysselsetter over 120 000 personer.

Hva er Airbus sin strategi?

Airbus SE har delt sine aktiviteter inn i tre segmenter, men delen av selskapet som bygger kommersielle jetfly er mest kjent av folk. Men selskapet har også omfattende drift innen de to andre segmentene – Airbus-helikoptre og Airbus forsvar og romfart.

Dette siste segmentet vil bety mest i fremtiden, siden romkappløpet bare såvidt har begynt. I tillegg brukes selskapets forsvarsromsystemer til blant annet telekommunikasjon og jordobservasjoner. Airbus fokuserer også på cybersikkerhet, et område med økt interesse for myndigheter i årene som kommer.

Hvordan tjener Airbus penger?

Airbus Group SE tjener penger på å selge kommersielle jetfly til flyselskaper som opererer over hele verden. Foruten kommersiell jetflyvirksomhet, leverer Airbus sikkerhetsløsninger til myndigheter og selskaper over hele verden innen cybersikkerhet eller militært forsvar.

Hvordan har Airbus prestert de siste årene?

Airbus-aksjekursen nådde et rekordhøyt nivå rett før COVID-19-pandemien startet i 2020. Siden den gang har den falt sammen med det generelle aksjemarkedet, men klarte å hente inn igjen det meste av nedgangen i mellomtiden. Imidlertid har den ikke klart å komme seg helt opp til sin tidligere rekord på $150.


Fundamental analyse av Airbus

Fundamental analyse er avgjørende for å finne den virkelige verdien av en aksje, som Airbus-aksjer. Det refererer til å analysere selskapets økonomiske resultater, og investorer bruker ulike beregninger for å sammenligne ulike aksjer før de bestemmer seg for å kjøpe en. Denne artikkelen vil fokusere på Airbus sin omsetning, fortjeneste per aksje, prisinntjeningsforholdet, utbytteavkastningen og kontantstrømposisjonen.

Airbus' inntekter

Inntekter viser hvor mye et selskap tjener på salg av sine produkter og tjenester. Det er imidlertid ikke en beregning av lønnsomhet.

Airbus tjener rundt 62 milliarder dollar i inntekter i løpet av et regnskapsår. For eksempel er estimatene for regnskapsperioden som avsluttes desember 2021 på €52,94 milliarder. I tillegg, for regnskapsperioden som avsluttes i desember 2022, forventes Airbus sine inntekter å stige nær 59,44 milliarder euro og nå 73,47 milliarder euro innen 2025.

Airbus' fortjeneste per aksje

Et selskaps fortjeneste per aksje eller EPS viser lønnsomheten per enkeltaksje. EPS er presentert nederst i resultatregnskapet. Av denne grunn kalles det også bunnlinjen.

Jo høyere EPS, desto bedre for aksjonærene da det viser økende lønnsomhet. Når det gjelder Airbus, forventes EPS å nå €3,77 i 2021 og forventes å vokse til €7,76 i 2024.

Airbus P/E-forhold

Prisinntjeningsforholdet, eller ganske enkelt P/E-forholdet, er en beregning som brukes til å sammenligne selskaper. Ideelt sett gjøres sammenligningen mellom selskaper i samme bransjer og sektorer.

Forholdet avslører hvor mye investorer er villige til å betale for hver euro selskapet tjener i overskudd. Med andre ord beregnes det som prisen per aksje delt på fortjeneste per aksje.

Et høyere P/E-forhold antyder at selskapet er overvurdert. En nyttig analyse er å sammenligne P/E-forholdet til ett selskap med sektormedianen for å se hvordan det avviker fra det.Boeing 

P/E-forholdet for Airbus-aksjen er 29,82 og anslås å synke til 14,17 innen utgangen av 2025. Med andre ord er investorer villige til å betale €29,82 for hver euro som Airbus tjener i overskudd i 2021.

Airbus' utbytte

Utbytte belønner aksjonærene for deres investeringer. Ikke alle selskaper velger å betale utbytte, og ikke alle investorer ønsker å eie aksjer som betaler utbytte.

Amazon, for eksempel, er et selskap som ikke har betalt utbytte siden opprettelsen. Likevel er det en av aksjene som har prestert mest de siste årene. Derfor fokuserte investorer som var villige til å kjøpe Amazon-aksjer mer på de potensielle vekstperspektivene enn på utbytte.

Airbus pleide å betale utbytte, men de suspenderte betalingen i 2020. COVID-19-pandemien førte til store problemer for flyindustrien, og Airbus sin forretningsmodell led som følge av dette. Det betyr imidlertid ikke at selskapet ikke vil betale utbytte i fremtiden.

Utbytteavkastningen viser hvor mye utbyttebetalingene utgjør i gjeldende aksjekurs. Fordi Airbus ikke betaler utbytte, er utbytteavkastningen null.

Airbus' kontantstrøm

Kontantstrøm er en viktig del av enhver virksomhet. Et selskap kan være lønnsomt, men det må innebære fremtidige kontantstrømmer for å drive sin daglige drift. En sterk kontantposisjon er ønskelig, men for mye kontanter som ikke er i bruk er ikke positivt for virksomheten på grunn av den tapte investeringsmuligheten.

Airbus har en sterk kontantposisjon, og den frie kontantstrømmen anslås å øke fra dagens €2,181 til €6,190 innen utgangen av 2025. Den frie kontantstrømmen er mengden penger som er igjen etter driften, og den brukes vanligvis å utvide virksomheten til nye områder eller markeder. Jo høyere fri kontantstrømposisjon, jo bedre.

Hvorfor kjøpe Airbus-aksjer?

Airbus er et viktig europeisk selskap med en strategisk posisjon i internasjonal sammenheng. Airbus er det europeiske svaret på amerikansk flyteknikk, og det fremsto som et av de ledende selskapene på det gamle kontinentet.

Her er tre grunner verdt å vurdere til fordel for Airbus-aksjer:

  • Sterk finansiell stilling – selskapets inntjening anslås å øke nær 50% de neste fem årene
  • Airbus er et utbyttebetalende selskap som stoppet utbyttebetalingen på grunn av COVD-19 økonomiske forstyrrelser. Imidlertid har den en lang historie med utbyttebetalinger, og investorer forventer at den vil bli gjenopptatt når pandemien er over.
  • Flyindustrien, samt forsvars- og sikkerhetsindustrien, er lovende i årene som kommer.

Eksperttips om kjøp av Airbus-aksjer

Airbus' virksomhet ble sterkt påvirket av de økonomiske resesjonene i COVID-19. Flyindustrien var en av de mest berørte, men effektive vaksiner gir nye utsikter. Investorer kjøpte børsfallet påvirket av de enkle monetære og finanspolitiske forholdene, og de kjøpte enda mer i november 2020 da resultatene av COVID-19-vaksinen ble offentliggjort. Med andre ord, når verden ser lyset i enden av tunnelen, vil den pandemiske innvirkningen på Airbus sin virksomhet forsvinne, og veksten kan gjenopptas.
- Mircea Vasiu
Kjøp Airbus-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Airbus-aksjer

Før du kjøper aksjer i et selskap, må du gjøre dine egne undersøkelser for å forstå virksomheten bedre og planlegge investeringen. Her er noen ting du bør vurdere før du kjøper Airbus-aksjer.

Forstå selskapet

Det første og aller viktigste er å forstå virksomheten og tolke dens økonomiske stilling riktig. Noen investorer liker et selskaps merkevare eller produkt, som er overbevisende nok til å investere i den finansielle eiendelen. Den fundamentale analysen gir imidlertid et bedre perspektiv på hvordan selskapet presterte i fortiden, og hjelper deg med å vite hvordan aksjen kan prestere i fremtiden.

Forstå det grunnleggende innen investering

Risiko- eller pengestyring er en annen faktor å vurdere. Et solid pengestyringssystem fokuserer på diversifisering på tvers av bransjer, ordreutførelse og diskontering av et selskaps fremtidige kontantstrømmer for å finne den iboende verdien av aksjekursen. Med andre ord, sørg for å forstå det grunnleggende innen investering før du bestemmer deg for å kjøpe en aksje.

Velg din megler med omhu

Ikke alle meglere er like. De prøver å differensiere sitt tilbud via reduserte spreads og provisjoner, en forbedret handelsplattform som tilbyr fremragende tekniske analyseverktøy, eller rask gjennomføring. Avhengig av investeringsstilen din, kan en megler være mer egnet enn en annen.

Bestem hvor mye du vil investere

Det neste trinnet i investeringsprosessen er å bestemme hvor mye du vil investere. Det er ikke lurt å legge alle eggene dine i samme kurv, da diversifisering er nøkkelen til vellykket langsiktig handel. Dessuten kan prisbevegelsene bruke ganske lang tid på å konsolidere seg, og investorer mangler vanligvis disiplin og tålmodighet. Noen investorer velger å investere en viss prosentandel av porteføljen sin i en bestemt aksje og alltid ha kontanter tilgjengelig for kommende muligheter.

Sett et mål for investeringen din

Finn ut hva som ligger bak ditt ønske om å investere, og juster porteføljen deretter. Hvis for eksempel langsiktig investering er din greie, sørg for å endre porteføljens sammensetning og struktur i henhold til tidshorisonten for investeringen. Eller, hvis du vil spekulere på kortsiktig bevegelse av et selskaps aksjer, må du vurdere provisjoner betalt til megleren og hvordan de påvirker bunnlinjen.

Oppsummering av kjøp av Airbus-aksjer

Airbus SE er et av de mest emblematiske europeiske selskapene som så sin forretningsmodell alvorlig forstyrret av COVID-19-pandemien. Aksjekursen gjenopprettet imidlertid de fleste av de pandemi-ledede nedgangene da flyindustrien gjenopptok driften sin.

Airbus suspenderte utbyttebetalingen sin under pandemien, men den har en lang historie med utbytteutbetalinger. Sannsynligheten er med andre ord stor for at det vil gjenoppta utbytte når den finansielle posisjonen styrker seg.

Airbus har en solid prognose for at den frie kontantstrømmen vil bli mer enn doblet på fem år. Den viser robustheten til virksomheten og hvordan de andre segmentene hjalp selskapet å takle den økonomiske resesjonen som ble utløst av pandemien.

Hvis du er klar til å investere i Airbus-aksjer nå, er neste trinn å åpne en handelskonto hos en aksjemegler. Hvis ikke, kan det være lurt å bruke en demokonto og øve litt mer før du dedikerer ekte midler til en handelskonto.

Alternative aksjer

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Ikke hvis du bruker ordre for å beskytte investeringen. Tradere kan begrense det potensielle tapet ved å legge inn en stop-loss-ordre. Med andre ord, det er nivået der trenden eller prisnivået tilsier at det ikke gir mening for traderen å forbli investert. Nøkkelen er å sette stop-loss-ordren nær nok til gjeldende pris for ikke å lide betydelige tap, men langt nok til å unngå å bli stoppet av en mindre priskorreksjon.

  2. Da COVID-19-pandemien oppsto, ble selskapets forretningsmodell påvirket. Den kommersielle jetindustrien ble hardt rammet da flyselskapene la ned virksomheten. Som et resultat fokuserte Airbus på de andre forretningssegmentene inntil flyindustrien åpnet seg gradvis igjen. Inntil da valgte man imidlertid å slutte å betale utbytte på grunn av den høyst usikre fremtiden.

  3. Det avhenger av ledelsens plan og konsekvensene av pandemien på Airbus forretningsmodell. På den ene siden, hvis historien gir oss noen pekepinn, vil selskapet sannsynligvis gå tilbake til sin tidligere utbyttepolicy i tiden fremover, etterhvert som den finansielle posisjonen styrkes. Men på den annen side er det ingen garanti for at ledelsen velger å gjøre det, selv om den økonomiske situasjonen bedres.

  4. Forskning og utvikling er avgjørende for et selskap som Airbus. De tre segmentene det opererer i krever omfattende forskning innen nye teknologier, produkter, tjenester, og selskapets regnskap gjenspeiler det. Airbus sine forsknings- og utviklingsutgifter er anslått til 2,9 milliarder euro i 2021 og vil stige til 3,24 milliarder euro innen utgangen av 2025.

  5. Kanskje, kanskje ikke. Det første aksjemarkedets reaksjon under COVID-19-pandemien var et kraftig salg. Men da det ble klart at pandemien ville utløse omfattende nedstengninger over hele verden, så investorer etter muligheter. Teknologiselskaper rykket opp fra nedturene og oppnådde nye rekorder, men ikke alle aksjer presterte det samme. Den fremtidige ytelsen avhenger av selskapet og markedsforholdene.

  6. Airbus er hovedsakelig kjent for sin kommersielle jetvirksomhet og mindre kjent for sine andre virksomheter, som sin virksomhet innen forsvars- og sikkerhetsindustrien. Da flyselskaper over hele verden ble tvunget til å bakke flåten sin, ble bestillinger på nye fly også frosset. Tross alt førte pandemien til en enestående situasjon, og investorene reagerte ikke godt.

    Dessuten annonserte noen ikoniske Wall Street-investorer (dvs. Warren Buffett) at de kvittet seg med investeringene sine i flyindustrien, og sendte et negativt signal til markedet. Noen andre investorer bestemte imidlertid at bransjens fundamentale forhold ville forbedre seg etter hvert, og de utnyttet den lave børskursen.