HomeKjøpe Amazon

Hvordan kjøpe Amazon-aksjer i 2021

Amazon logo
Amazon (AMZN)
...
24-timers endring
...
exchange
...

Amazon ble grunnlagt som en online bokhandel av Jeff Bezos i 1994, og har vokst til et av de største selskapene i verden, og er utvilsomt det største e-handelsselskapet, og selger nesten alt fra bøker, elektronikk- og leker til møbler, mat- og medisiner. I tillegg til detaljhandel produserer og selger Amazon også egne produkter, som Amazon Echo og Kindle e-reader.

Men Amazon handler ikke bare om e-handel; selskapet har fordelt seg mellom kunstig intelligens og databehandling i skyen (med Amazon Web Services, som er den største databehandlingstjenesten i skyen globalt). Amazon tilbyr også digitale streamingtjenester - inkludert egne filmer og TV-serier - via Amazon Prime Video-plattformen. Musikkseksjonen, Amazon Music, gir tilgang til millioner av sanger.

Vi har laget denne veiledningen for å vise deg hvorfor du kanskje vil kjøpe Amazon-aksjer først etter å ha tatt ulike tekniske analyser og grunnleggende faktorer i betraktning.

Hvordan kjøpe AMZN Aksjer i fem enkle steg

  1. 1
    Besøk CedarFX ved å klikke på lenken nedenfor og fylle ut det enkle skjemaet for å registrere deg.
  2. 2
    For høyere tradinggrenser, må du oppgi noe identifikasjon og verifisere kontoen din.
  3. 3
    Ved å klikke på “Innskudd”-knappen, kan du velge din foretrukne betalingsmeode.
  4. 4
    Bruk den innovative programvaren til CedarFX for å få tilgang til favorittaksjene dine og velg “Trade”
  5. 5
    Til slutt må du velge beløpet du ønsker å investere, så vil transaksjonen din være fullført.

Alt Du Trenger å Vite om Amazon

La oss bli kjent med Amazon nærmere ved å utforske historien, strategien, måten de tjener penger på og hvordan de har prestert de siste årene.

Amazon Historien

Jeff Bezos grunnla Amazon i garasjen til hjemmet han leide i Bellevue, Washington, 5. juli 1994. Selskapet startet som en online bokhandel, men har siden vokst til det største e-handelsselskapet på planeten. Det har også fordelt seg i databehandling i skyen og  og digitale streamingtjenester.

Bezos fikk ideen om å bygge et online selskap etter å ha lest en rapport om fremtiden til internett på begynnelsen av 1990-tallet, som forventet en årlig vekst på netthandelen på 2300%. Av alle produktene som kunne selges online, nøyde han seg med bøker på grunn av den globale etterspørselen etter litteratur, den lave enhetsprisen- og det store antallet titler som var tilgjengelige på trykk. Foreldrene til Bezos tilbød et såkornfond på nesten $ 250.000 for oppstarten, noe som gjorde dem til selskapets første investorer.

I 1997 ble Amazon børsnotert og ble notert på Nasdaq-børsen. Mellom 1998 og 2004 tilbød Amazon anvendelig shopping og andre tjenester til kundene. I 2005 lanserte selskapet sin databehandlings-enhet i skyen, Amazon AWS, og Crowdsourcing-området Amazon Mechanical Turk. I 2011 begynte de å tilby streamingtjenester, inkludert Amazon Music og Amazon Video. I slutten av 2020 kunngjorde Amazon at de ville opprette et nettapotek, og de antydet planer om å anskaffe jetfly for leverings-virksomheten. Amazon har også levert til matleverings-selskaper, som Deliveroo og Selz. I skrivende stund har Amazon en arbeidsstyrke på 1,3 millioner ansatte.

Hva er Amazons Strategi?

Amazons strategi har gått over fra den elektroniske bokhandelen den en gang var, til en e-handelsgigant som tilbyr en markedsplass for selskaper til å selge sine produkter. Det har også spredt vingene sine til andre områder som logistikk, forbrukerteknologi, databehandling i skyen og - sist, men ikke minst - digital strømming.

Kjernen i strategien er å tilby forbrukerne en enkel tilgang til alt de trenger for å leve komfortabelt i vår teknologidrevne verden. Amazons forretningsmodell er å bruke all tilgjengelig teknologi for å vertikalt integrere alt de trenger for å betjene forbrukerne ved å tilby forskjellige leveringstjenester. Amazon bruker de kostnadsbesparende fordelene med sine abonnementsbaserte tjenester (Amazon Prime-medlemskap), for å tiltrekke seg flere kunder og få dem til å handle oftere.

Enten det er nettbutikk, databehandling i skyen- eller digitale strømming-tjenester, så benytter Amazon først og fremst forbrukere i nettområdet. Imidlertid eksperimenterer de også med Amazon Go - fysiske dagligvarebutikker som vil være bemannet av roboter. Robot-kioskene vil være uten kasserer og kasseapparat, og kan også tilby leverings-droner for hjemlevering.

Hvordan Tjener Amazon Penger? 

Amazon genererer inntektene sine fra nettbutikker, fysiske butikker, tredjeparts salgstjenester, abonnements-tjenester og Amazon Web Services (AWS). Detaljhandel er fortsatt selskapets primære inntektskilde, og nettbutikker og fysiske butikker står for en god del av omsetningen. Dette inkluderer inntekter fra tredjepartsforhandlere, som Amazon tillater å selge produktene sine på plattformen og belaster dem en provisjon for salg. Produkter som selges gjennom tredjepartsforhandlere er ofte mindre vanlige varer med høyere kjøpesum. Ved å bruke tredjepartsforhandlere, kan Amazon unngå å ha en høyere lageromsetning og forenkle fortjenesten ved å holde på varene lenge.

Amazons abonnementsbaserte modell, Amazon Prime-tjenesten, bidrar også til inntektene. Å abonnere på en Amazon Prime-konto ved å betale et fast beløp per år, gjør at kundene får tilbud om varer med samme dags eller to-dagers levering. Abonnementet tillater også kunder å strømme det meste av Amazonas media- og underholdnings-innhold. Kindle, som lar abonnenter lese bøker online, er en annen abonnementsmodell som genererer inntekter for selskapet.

Den skybaserte databehandlingsenheten, Amazon Web Service (AWS), er en annen stor inntektskilde. AWS kontrollerer for tiden omtrent en tredjedel av det globale sky-markedet, som er nesten dobbelt så mye som sin nærmeste konkurrent: Microsoft. Selv om de ikke bidrar med høyest inntekt til Amazon, er AWS den klart høyeste bidragsyteren til driftsinntektene. Selskapet ser på AWS som en kraftig vekstkatalysator som kontinuerlig vil bringe inn nye kunder med økende adoptering av virksomhetens grunnprinsipper.

I sine økonomiske rapporter deler Amazon sin virksomhet seg i tre segmenter: Nord-Amerika, internasjonale og AWS. De nordamerikanske og internasjonale segmentene refererer til geografiske sammenbrudd i Amazons detaljhandel. Disse to segmentene beskriver altså inntekter og driftsinntekter fra detaljhandel, abonnementstjenester og eksport fra Nord-Amerika og resten av verden. 

Eksempelvis, i regnskapsåret 2020 som ble avsluttet 31. desember 2020, utgjorde Nord-Amerika 236,3 milliarder dollar i omsetning, noe som er en økning på 38,4% fra året før og representerer om lag 61% av selskapets nettoinntekt for året. Det internasjonale segmentet utgjorde 104,4 milliarder dollar i omsetning, noe som representerer 27% av den totale nettoinntekten, mens AWS-segmentet genererte en omsetning på 45,4 milliarder dollar, som representerer omtrent 12% av total nettoinntekt.



Når det gjelder driftsinntektene i forbundsåret 2020, genererte Nord-Amerika-segmentet 8,7 milliarder dollar, noe som utgjorde omtrent 38% av de totale driftsinntektene for alle segmenter. Det internasjonale segmentet rapporterte en driftsinntekt på $ 717 millioner, som kun utgjør ca 3% av de totale driftsinntektene for alle segmenter. Interessant nok hentet AWS-segmentet inn 13,5 milliarder dollar, som representerer 59% av den totale driftsinntekten for alle segmenter.



Hvordan har Amazon Prestert de Siste Årene?

Amazon har vokst jevnt og trutt gjennom årene, og dette har manifestert seg i at aksjekursen steg jevnt og trutt i fem år: fra $ 671,41 den første uken i mai 2016 til $ 3467,42 innen utgangen av den siste uken i april 2021. Denne prisveksten på 400% + betyr at noen som investerte $ 10.000 i Amazon fem år tidligere, ville sitte på mer enn $ 41.000 i fortjeneste.



Source: Yahoo! Finance

Amazon Grunnleggende Analyse

Grunnleggende analyse er en metode for å evaluere en aktiva for å vite den virkelige verdien, slik at du kan projisere hvordan selskapet kan prestere i fremtiden.

I motsetning til teknisk analyse, som innebærer bruk av spesifikke mønstre i aksjekurs-bevegelser for å forutsi fremtidige kursbevegelser, er grunnleggende analyse en prosess for å bestemme helsen og egenverdien til det underliggende selskapet. Når du utfører grunnleggende analyser av en aksje, er du opptatt av visse faktorer eller forhold som viser hvor godt selskapet presterer. Noen av disse faktorene inkluderer selskapets ledelse og goodwill, som ikke er målbare, samt P/E-forhold (markedsverdi/aksjekurs), omsetning, inntjening, inntjening per aksje, utbytte og kontantstrøm, som er målbare.

Deretter ser vi på disse målbare forholdene for å se hvordan du kan bruke dem i analysen din.

Amazons Inntekter

Et selskaps inntekter, også kjent som bruttosalg, refererer til den totale mengden penger generert av salg av varer eller tjenester som tilbys av selskapet. Når du analyserer et selskaps kvartals- eller årsrapport, er inntektene vanligvis det første du ser øverst i resultatregnskapet (det er derfor det noen ganger kalles "topplinje"). Du kan finne denne rapporten fra selskapets nettside, men noen aksjemeglere inkluderer også lenken på deres nettsider.

Inntektsvekst - når dagens inntekter er høyere enn tilsvarende periode året før - er en god ting for selskapets aksjer. Amazons inntekter for regnskapsåret 2020, som endte 31. desember 2020, økte med 37,6% til 386,1 milliarder dollar sammenlignet med 280,5 milliarder dollar i regnskapsåret 2019.



Source: Yahoo! Finance

Amazons Inntjening Per Aksje

I den økonomiske analysen av et selskap er inntjeningen det overskuddet selskapet har oppnådd i løpet av perioden etter at alle kostnader og skatter er trukket fra inntektene. Ettersom inntektene kalles "topplinjen", kan du kalle inntektene "bunnlinjen".

Som aksjonær er ikke den totale inntjeningen så viktig fordi du ikke eier hele selskapet. Det som er mer nyttig er å tjene per aksje (EPS), som er en viktig finansiell ratio som viser hvor lønnsomt selskapet var i løpet av perioden.

Amazons EPS beregnes ved å dele nettoinntekten med det totale antallet utestående vanlige aksjer. Jo høyere EPS, jo mer lønnsom er virksomheten. Mens du selv kan beregne EPS, tilbys den ofte på forskjellige økonomiske nettsteder, for eksempel Yahoo! Økonomi der det (i skrivende stund) er gitt som 14.09 for Amazon.

EPS brukes til å beregne et annet forhold, P/E-forholdet, som vi vil informere om under.

Amazons P/E - Forhold (Inntjening-per-aksje)

Pris / inntjening (P/E) er et finansielt forhold som måler selskapets nåværende aksjekurs i forhold til inntjening per aksje. Det beregnes ved å dele den nåværende prisen på selskapets aksjer med inntjeningen per aksje.

Generelt antyder en høy P/E at investorer forventer høyere inntjeningsvekst i fremtiden, så de er villige til å betale en høyere aksjekurs i dag. Men utover et visst nivå kan det bety at selskapet er overvurdert. Historisk har den gjennomsnittlige P/E for S&P 500-indeksen, som ofte brukes som referanseindeks, vært mellom 13 og 15.

For å beregne Amazons P /E-forhold, deler du ganske enkelt dagens aksjekurs med EPS. Hvis vi tar regnskapsåret 2020 som et eksempel, vil beregningen i skrivende stund være 3467,42 / 14,09 = 246,10. Dette betyr at investorer var villige til å betale $ 246,10 for hver $ 1 Amazon tjener per år. Det vil med andre ord ta Amazon mer enn 246 år å tjene nok penger til å betale tilbake investeringen.

Amazons P/E-forhold kan sies å være på den høye siden, noe som kan bety at selskapet er overvurdert. Men P/E tar ikke hensyn til selskapets inntjeningsvekst. Så, PEG-forholdet, som måler forholdet mellom P/E-forhold og inntjeningsvekst, gir en mer fullstendig oversikt enn P/E alene.

Amazons Utbytte

Utbytte er utbetalinger selskapet betaler til aksjonærene som en andel av selskapets inntjening. De er en del av selskapets fortjeneste delt mellom aksjonærene.

Utbyttebetalende selskaper deklarerer vanligvis utbytte to ganger i året, og slik informasjon kan du finne på store økonomiske nettsteder eller aksjemeglerens nettsted.

Utbytteavkastningen sammenligner selskapets utbyttebetalinger (for året) med aksjekursen. Hvis selskapet betaler ut $ 1 i årlig utbytte og den nåværende aksjekursen er $ 20, vil utbytteavkastningen være 1/20, uttrykt i prosent for å få 5%.

Mange investorer foretrekker aksjer med god utbytteavkastning fordi de holder på aksjene sine lenge, og de vil sikre at pengene de tjener på å holde en aksje er bedre enn rentene de ville ha mottatt for å sette inn pengene i en bank. Tradere derimot, har en aksje i kort tid og er mer interessert i å tjene penger gjennom kortsiktige kurssvingninger i stedet for utbytte.

Til tross for at de hadde høy inntjening per aksje, har Amazon ikke begynt å betale utbytte til aksjonærene. I stedet legger selskapet tilbake inntjeningen i virksomheten, noe som er en av grunnene til aksjens enorme kapitalvekst.

Amazons Kontantstrøm

Kontantstrøm refererer til netto kontantbeløp eller tilsvarende som flytter inn og ut av en virksomhet. Kontanter som kommer inn i virksomheten kalles kontantstrøm inn og de som flytter ut av virksomheten kalles kontantstrøm ut.

For at et selskap skal ha god helse, må det generere positive kontantstrømmer, noe som betyr at kontantstrømmen inn må være større enn kontantstrømmen ut. Som med mange andre selskaper med god økonomisk helse, opprettholder Amazon en positiv kontantstrøm.



Source: Yahoo! Finance

Hvorfor Kjøpe Amazon Aksje?

Amazons forretningsstrategi vil fortsette å være lønnsom fordi produktene og tjenestene er avgjørende for hverdagen vår. Fra shopping, -online til -strømming og databehandling i skyen, vil folk alltid trenge Amazon-tjenester. Og Amazon prøver hele tiden å skape mer verdi for kundene sine.

Amazon-aksjen har derfor fortsatt rom for vekst sammenlignet med andre aksjer, og dette er hvorfor:

  • Amazon hviler ikke på sin imponerende vekst gjennom årene, de prøver hele tiden å skape mer verdi for sine kunder - den nye robot-kiosken er et eksempel
  • Amazon-merket har global klarering
  • Selskapet har registrert inntjeningsvekst tidligere, og har alltid slått analytikernes forventning

Ekspert Tips for Kjøp Av Amazon-Aksjer

I skrivende stund handles det Amazon-aksjer til rundt $ 3467,42 per aksje. Så hvis du ikke har enorm investeringskapital, kan det være lurt å kjøpe aksjen via meglere og andre plattformer som tilbyr brøkdeler.
- Emmanuel Ekwomadu
Kjøp Amazon Aksjer i Dag!

5 Ting du Bør Vurdere Før du Kjøper Amazon-Aksjer

Her er fem ting du må gjøre, før du velger å kjøpe Amazon aksje:

1. Forstå Selskapet 

Før du bruker pengene dine på et selskap, må du forstå selskapet: hva det gjør og hvordan det tjener penger. Hvis det er mulig, la det være et selskap hvor du allerede er bruker av produktene deres. Imidlertid bør det å gjøre deg kjent med et selskap ikke hindre deg i å gjøre en grunnleggende analyse for å være sikker på selskapets økonomiske helse før du investerer.

2. Forstå det Grunnleggende Om Investering

Før du velger å investere i Amazon aksjen, må du lære det grunnleggende om å investere. Du bør lære deg ting som risikostyring, pengestyring og diversifisering (fordeling). Mens risikostyring og pengestyring lar deg kontrollere hvor mye du kan tape hvis noe går galt, gir diversifisering deg en måte å fordele risikoen på flere aksjer.

3. Velg din Megler Med Omhu

Sørg for at du velger en megler som er registrert hos tilsynsmyndigheten for finansielle tjenester i hjemlandet ditt, slik at du kan være sikker på at de ikke kan stikke av med pengene dine, og at du kan få en eller annen form for beskyttelse mot enhver økonomisk kompensasjonsordning i ditt land . Bortsett fra reguleringsstatus, bør du også vurdere handelsprovisjoner og handelsverktøy som tilbys av megleren før du tar et valg.

4. Bestem Deg For Hvor Mye du Vil Investere

En viktig regel i å investere er å aldri investere mer enn du har råd til å tape. Du må heller ikke investere med lånte penger, uansett hvor godt du tror en aksje vil prestere: Girin - som betyr å investere med lånte penger - er et tveegget sverd.

Når du har spart opp kapitalen din, bør du bestemme deg for prosentandelen av kapitalen du vil tildele til en aksje og hvordan du vil investere pengene. Det kan være en fordel å skalere gradvis og sjekke ut dollar-kostnad-gjennomsnittet. Uansett hvilken metode du velger, må du sørge for å spre porteføljen din på tvers av forskjellige aksjer og til og med forskjellige aktivaklasser for å unngå systemisk risiko.

5. Velg Deg et Mål Med Investeringen Din

Til slutt må du vurdere hva som er ditt mål med investeringen: hvorfor investerer du og hvor lenge har du tenkt å holde på investeringen? Det kan kanskje være å bygge pensjonskassen din for pensjon. Men hva er investeringsstrategien din? Du bør vite når du skal selge; det kan være på et bestemt tidspunkt i fremtiden, eller når selskapets fundament ikke lenger ser bra ut, eller du vil kanskje beholde aksjene til ubestemt tid. Uansett hva som er tilfelle, skriv ned investeringsmålet- og planen din.

Poenget med å Kjøpe Amazon Aksjer

Oppsummert er Amazon et kraftverk for e-handel som utnytter teknologi for å gjøre shopping mye enklere mens du får online tilgang til underholdning og webtjenester. Du kan kjøpe Amazon-aksjer via en aksjemegler eller via Amazon DSPP.

For å investere i Amazon-aksjer akkurat nå, er alt du trenger å gjøre å registrere deg med en aksjemeglers aksjehandelskonto, finansiere kontoen din, velge Amazon fra den kategoriserte listen over aksjer og legge inn en ordre for å kjøpe aksjen.

Hvis du ennå ikke er klar til å investere, kan du fortsette å utdanne deg selv ved å lese våre andre veiledninger til du er klar til å investere. Du kan også øve på "papirhandel" ved hjelp av en aksjemeglers demo-konto for å gjøre deg kjent med meglerens plattform og verktøy.

alternative-stocks

Ofte stilte spørsmål

  1. Amazons eksplosive vekst de første årene kom på bekostning av lønnsomhet; de tapte penger i løpet av de første 17 kvartalene som et offentlig selskap. Selskapet registrerte sitt første overskudd på bare 1 prosent per aksje i 4. kvartal 2001, men frem til slutten av 2020 var Amazons bruttofortjeneste på over 94 milliarder dollar, med nettoresultat på mer enn 21 milliarder dollar!

  2. Selv om Amazon har vært lønnsom veldig jevnlig de siste årene, har selskapet aldri utbetalt kontant utbytte til sine felles aksjonærer. Amazon foretrekker å holde tilbake inntektene for å forsikre vekst. Denne politikken kan ikke endres i overskuelig fremtid.

  3. Den første regelen er å kun kjøpe aksjen med en spesifisert prosentandel av investeringskapitalen du har råd til å tape. En annen ting du kan gjøre er å plassere en stop-loss-ordre som vil få deg ut av markedet hvis handelen gjør et visst tap. Men du bør verken sette stopp-tapet for nær inngangsprisen eller for langt fra det.

  4. Ja, du kan også gjøre teknisk analyse før du kjøper Amazon-aksjer, forutsatt at din grunnleggende analyse viser at selskapet har god økonomisk helse. Mens grunnleggende analyse forteller deg om et selskap er bra for investeringer, kan teknisk analyse fortelle deg riktig tidspunkt å trykke på kjøpsknappen.

  5. Med Amazons nåværende aksjekurs på $ 3 467,42 kan du ikke engang kjøpe en aksje på $ 1000 i investeringskapital. Du kan imidlertid fortsatt investere $ 1000 i Amazon ved å bruke en megler-plattform som Robinhood, som tillater trading med meglere.

  6. Amazon er først og fremst notert på Nasdaq-børsen, men aksjen finnes også på London-børsen og EURONEXT-børsen. Avhengig av hvor megleren din er basert, kan du kjøpe aksjen fra hvilken som helst av disse børsene.