HomeKjøpe Facebook

Hvordan kjøpe Facebook-aksjer i 2021

Facebook logo
Facebook (FB)
...
24-timers endring
...
exchange
...

Det sosiale nettverksselskapet Facebook, ble grunnlagt i 2004 av fire Harvard University-studenter: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes. Opprinnelig opprettet Mark og vennene tjenesten for klassekameratene på Harvard, men den utvidet seg raskt til andre universiteter og senere til allmennheten.

Selskapet har hovedkontor i Menlo Park, California, og har vokst til det største sosiale nettverket i verden, med over 2,7 milliarder aktive månedlige brukere og en markedsverdi på nesten 900 milliarder dollar. Facebooks tilbud inkluderer messenger-tjenester, foto- og videodeling, utvidet virkelighet og mange andre apper og tjenester som gjør det lettere for bedrifter å koble produktene sine til forbrukerne.

Siden grunnleggelsen for 17 år siden, har Facebook utvidet seg langt utover det opprinnelige nettverket for sosiale nettverket, Facebook.com. Selskapet har anskaffet mange andre sosiale nettverks- og internettbedrifter, inkludert Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Onavo, Beluga og Novi.

Vi har utarbeidet denne guiden for å vise deg hvorfor og hvordan du kan kjøpe Facebook-aksjer trygt basert på ulike grunnleggende faktorer og teknisk analyse.

Hvordan kjøpe FB Aksjer i fem enkle steg

  1. 1
    Besøk CedarFX ved å klikke på lenken nedenfor og fylle ut det enkle skjemaet for å registrere deg.
  2. 2
    For høyere tradinggrenser, må du oppgi noe identifikasjon og verifisere kontoen din.
  3. 3
    Ved å klikke på “Innskudd”-knappen, kan du velge din foretrukne betalingsmeode.
  4. 4
    Bruk den innovative programvaren til CedarFX for å få tilgang til favorittaksjene dine og velg “Trade”
  5. 5
    Til slutt må du velge beløpet du ønsker å investere, så vil transaksjonen din være fullført.

Alt du Trenger å Vite om Facebook

Vi starter med å se på Facebooks historie, strategi, hvordan de tjener penger- og hvordan de har prestert de siste årene.

Facebooks Historie

Facebooks opprinnelse kan spores tilbake til Harvard University i 2003 da Mark Zuckerberg og hans romkamerater - Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes - opprettet nettstedet Facemash som tillot studenter å rangere hverandres attraktivitet. I løpet av få dager ble nettstedet stengt, og skaperne møtte disiplinære handlinger. 

Zuckerberg hadde allerede begynt å sikte mot sitt neste prosjekt, og i februar 2004 lanserte han TheFacebook. Plattformen hadde lignende funksjoner som Facemash som de opprettet tidligere, inkludert en profil der du kan laste opp et bilde, dele dine interesser og koble til andre mens du ser et nettverk av forbindelsene dine. Plattformen var opprinnelig kun åpen for Harvard-samfunnet, og mer enn 50% av studentene hadde registrert seg i løpet av den første måneden. Ved utgangen av 2004 var medlemskap åpent for nesten alle universiteter i USA og Canada, og folk var ivrige etter å registrere seg.

Zuckerberg flyttet selskapets virksomhet til Palo Alto, California, og medstifter av PayPal, Peter Thiel, kom inn i styret og hadde med seg 500 000 dollar. I 2005 mottok TheFacebook mer penger, ettersom investorer begynte å bli mer oppmerksomme på det nye teknologiselskapet.

'The' i TheFacebook ble droppet i august 2005, så det offisielle navnet på selskapet ble Facebook. Senere det året begynte Facebook å akseptere ikke-studenter, og i november kunngjorde Zuckerberg at han ville droppe Harvard for å lede Facebook som administrerende direktør.

Facebook fortsatte å vokse i popularitet, og ble verdens mest populære sosiale plattform i desember 2009. Da selskapet vokste, begynte de å skaffe seg viktige komplementære og rivaliserende plattformer. I mars 2011 kjøpte Facebook Beluga, en gruppemeldings-tjeneste, og brukte den til å lage det som senere ble kjent som Facebook Messenger. 

Facebook kjøpte foto- og videodelings sosiale plattform Instagram i 2012, en avtale på 1 milliard dollar. En måned senere ble Facebook børsnotert og ble notert på Nasdaq-børsen. Rundt tidspunktet for børsnoteringen ble selskapet verdsatt til 104 milliarder dollar og aksjene solgt for 38 dollar per aksje. Facebook fortsatte å øke omsetning selv om børsintroduksjonen ble ødelagt av kontroverser. 

I 2013, et år etter den kontroversielle børsnoteringen, ble Facebook med i ligaen av Fortune 500-selskaper på nummer 462. Selskapet fortsatte å vokse, og gjorde mange flere oppkjøp: Onavo i oktober 2013 (estimert til $ 100-200 millioner), WhatsApp i februar 2014 (19 milliarder dollar), og Oculus VR i mars 2014 (2 milliarder dollar).

Hva er Facebooks strategi?

Facebook er et teknologiselskap som tilbyr sosiale nettverkstjenester via forskjellige plattformer som Facebook selv, Instagram og WhatsApp. Milliarder av mennesker kan holde kontakten med familie og venner helt gratis.

Som et av de største online møteplassene gir Facebook bedrifter en flott mulighet til å annonsere sine produkter og tjenester. Dette er spesielt viktig for små bedrifter som ikke har råd til å kjøpe TV-annonser eller reklametavler; de drar nytte av bedre målretting mot publikum. Derfor er Facebooks primære forretningsmodell å gjøre det mulig for bedrifter - spesielt små - å koble produktene sine til målrettede forbrukere. Det er mer enn 90 millioner små bedrifter på Facebook, og de gir den viktigste inntektskilden: reklame.

Bortsett fra tilkoblings- og annonseringsmodellene, prøver Facebook å utnytte sin enorme brukerbase for å utvide seg til blockchain- og betalingsindustrien. De har opprettet en blockchain-lommebok som heter Novi, og det er pågående planer for den digitale valutaen.

Hvordan tjener Facebook penger?

Facebook.Incs primære inntektskilde er å selge reklameplass på sine forskjellige sosiale nettverkssteder og mobilapplikasjoner: Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. på dette platået møter Facebook konkurranse fra Twitter, Alphabet Inc.s Google og YouTube, Tencent, Amazon og Apple.

Facebook genererer også en liten prosentandel av inntektene fra andre kilder, for eksempel levering av maskinvareenheter for forbrukere, og nettogebyrer de mottar fra utviklere ved bruk av betalingsinfrastrukturen.

Følgelig kategoriserer Facebook sine inntektskilder i bare to segmenter: reklame og andre inntekter. Av de samlede inntektene på $ 86,0 milliarder som Facebook tjente i regnskapsåret 2020 og som endte 31. desember, utgjorde reklame 84,2 milliarder dollar (eller 98% av den totale inntekten), mens andre inntekter utgjorde 1,8 milliarder dollar (eller 2% av den totale inntekten ). Mens reklameinntektene økte med 20,8% sammenlignet med 2019, økte imidlertid andre inntekter med 72,4%.

Kilde: opprettet fra Facebook 10-K

Når det kommer til geografisk fordeling av inntektene, kom mer enn halvparten av inntektene fra Nord-Amerika (USA og Canada).

Kilde: opprettet fra Facebook 10-K

Hvordan har Facebook Prestert De Siste Årene?

Facebooks aksjekurs har steget helt siden børsintroduksjonen i 2012. I løpet av de fem årene og fram til 2021 har aksjens økning blitt preget av noen fall av verdi i desember 2018 og mars 2020 som falt i forbindelse henholdsvis generell markedskorrigering og koronavirus. 

I løpet av de siste fem årene økte aksjekursen fra rundt $ 110 (i den første uken i mai 2016) til over $ 320 de siste dagene i april 2021. Det betyr at Facebook-investorer ville ha hatt et overskudd på 200% i løpet av den perioden.

Kilde: Yahoo! Finans

Facebook Grunnleggende Analyse

En grunnleggende analyse er en måte å analysere en aksje for å bli kjent med dens virkelige verdi. Når du planlegger å kjøpe en aksje, må du utføre en grunnleggende analyse av selskapet bak aksjen for å vite hva det er verdt og forutse hvordan de vil gjøre det i fremtiden. Den alternative tekniske analysen bruker spesifikke mønstre i aksjekurs-bevegelser for å forutsi fremtidige kursbevegelser.

Noen av de grunnleggende faktorene du bør vurdere er inntjening per aksje, P/E-forhold, inntekt, utbytte og kontantstrøm. Du bør også tenke på ledelse og velvilje, men disse tingene er ikke så enkle å måle. 

Facebooks Inntekter

Også kjent som bruttosalg, er et selskaps inntekter den totale mengden penger selskapet har generert fra salg av sine produkter eller tjenester. Inntekt er det første du ser øverst i resultatregnskapet (topplinjen) i års- eller kvartalsrapporten, som vanligvis finnes på selskapets nettsider. 

Når dagens inntekt er høyere enn tilsvarende periode året før, kan du si at det er omsetningsvekst, noe som er bra for selskapets aksjer. For regnskapsåret 2020 som endte i desember 2020, var Facebooks inntekter 86,0 milliarder dollar, som representerte en omsetningsvekst på 21,6% fra 70,7 milliarder dollar realisert i regnskapsåret 2019.

Kilde: Yahoo! Økonomi

Facebooks Inntekt-Per-Aksje

Et selskaps inntjening er overskuddet selskapet oppnådde i løpet av regnskapsperioden etter at alle kostnader og skatt er trukket fra inntektene. Det kalles derfor "bunnlinjen". 

Den totale inntjeningen er kanskje ikke viktig for deg som er aksjonær i et selskap, fordi du kun eier en del av selskapet og ikke hele. Så ditt fokus bør være på selskapets inntjening per aksje (EPS). 

For å beregne Facebooks EPS, deler du den årlige nettoinntekten med det totale antallet utestående vanlige aksjer. En høy EPS indikerer at virksomheten er lønnsom, og EPS er en av inngangene for å beregne P/E-forholdet, som vi vil fortelle om videre.

Mens du kan beregne EPS selv, kan du enkelt også finne det på de forskjellige finansielle nettstedene eller store aksjemegleres nettsteder.

Kilde: Yahoo! Finans

Facebooks P/E (pris-per-aksje)-forhold

Pris/inntjening (P/E) måler selskapets nåværende aksjekurs i forhold til inntjening per aksje. Forholdet beregnes ved å dele den nåværende prisen på selskapets aksje med inntjeningen per aksje. 

For regnskapsåret 2020 kan Facebooks P/E-forholdet beregnes ved å dele aksjekursen ($ 320) med EPS ($ 10,22) og gir 31,31. Dette betyr at investorer, til den aksjekursen, er villige til å betale $ 31,31 for hver $ 1 Facebook tjener per år. Sagt på en annen måte, det vil ta Facebook mer enn 31 år å tjene nok penger til å betale tilbake investorens investering. 

En høy P/E antyder at investorer forventer høyere inntjeningsvekst i fremtiden, og det er derfor de er villige til å betale en høyere aksjekurs i dag. Men når P/E-forholdet kommer over et visst nivå, kan selskapet være overvurdert. 

Den gjennomsnittlige P/E for S&P 500-indeksen - som ofte brukes som referanseindeks - har historisk vært mellom 13 til 15. Så Facebooks P/E-forhold kan betraktes som høyt. P/E tar imidlertid ikke med selskapets inntjeningsvekst i beregningen, som reflekteres av forholdet mellom pris og inntjening til vekst (PEG).

Facebooks Utbytte

Utbytte er en del av selskapets fortjeneste som deles mellom aksjonærene. Bedrifter som betaler utbytte, deklarerer vanligvis slike utbetalinger to ganger i året, og informasjonen kan bli funnet på store økonomiske nettsteder eller aksjemeglerens nettsted.

Utbyttet er et finansielt forhold som sammenligner selskapets årlige utbytte med aksjekursen. Du kan beregne avkastningen på utbyttet ved å dele selskapets årlige utbytte med den nåværende aksjekursen. For eksempel, hvis selskapet tilbyr 10 cent i årlig utbytte, og hvis den nåværende aksjekursen er $ 1, vil utbytteavkastningen være 10/100. Uttrykt i prosent vil dette være 10%. 

Langsiktige investorer foretrekker aksjer som betaler god utbytte, fordi pengene de tjener for å ta risikoen for å holde på aksjer, bør være bedre enn rentene de ville ha mottatt for å sette inn pengene i en bank i stedet. 

Facebook betaler ikke utbytte til sine aksjonærer til tross for at de har hatt en jevn inntekt i flere år. Selskapet vil heller beholde inntektene for å øke veksten, noe som er en av årsakene til den konsistente kapitalveksten gjennom årene.

Facebooks Kontantstrøm

Kontantstrøm er en finansiell beregning som måler nettobeløpet av kontanter og kontantekvivalenter som strømmer inn og ut av en virksomhet; dvs. hvor kontantene kommer fra og hvordan de blir brukt. En god virksomhet skal ha positiv kontantstrøm.

Kilde: Yahoo! Finans

Hvorfor Kjøpe Facebook-Aksjer?

Facebooks annonsebaserte forretningsmodell vil fortsette å være lønnsom fordi dette selskapet driver de største sosiale medieplattformene i verden, og bedrifter har innsett at sosiale medier-annonser er mer sannsynlig å nå ut til kunder enn de tradisjonelle TV- og plakat-annonsene. Videre er millioner av små bedrifter, som ikke har råd til andre metoder, avhengige av Facebook for å få kontakt med kundene sine. 

Ett spørsmål Facebook står overfor er de mange søksmålene for monopolistiske aktiviteter. Til tross for dette kan selskapet være en god investering, og her er hvorfor:

  • Facebook har hatt god fortjeneste i mange år, og fortjenestemarginen er en av de beste blant sine teknologier
  • Facebooks forhold mellom pris og inntjening er bare 31,31, noe som er ganske brukbart for et voksende teknologiselskap
  • Facebook-merket er veldig populært, og selskapet prøver å utnytte sin store brukerbase for å utvide til blockchain og online betalinger

Ekspert Tips om å Kjøpe Facebook Aksje

Facebook er et teknisk lager som har et stort rom for vekst, spesielt når det utnytter sin store brukerbase til sitt fulle i online betalingsindustri og i blockchain-teknologien. Selv om "når som helst" derfor kan være et godt tidspunkt å kjøpe Facebook-aksjer, er det alltid lurt å kjøpe når en aksjekurs faller, spesielt hvis den handles til en all-time-high pris.
- Emmanuel Ekwomadu
Kjøp Facebook Aksjer i Dag!

5 Ting du Bør Vurdere Før du Kjøper Facebook Aksje

Investering er en seriøs virksomhet, så før du begynner å kjøpe Facebook-aksjer, bør du se over disse fem tingene: 

1. Forstå selskapet

Som den legendariske Peter Lynch ville anbefalt, så bør du forstå selskapet du ønsker å investere i: hva de gjør, bli kjent med deres produkter eller tjenester- og hvordan de tjener penger. Men det er ikke nok å være kjent med et selskap som forbruker. Du må utføre en omfattende og grunnleggende analyse for å være sikker på selskapets økonomiske helse før du putter pengene dine i det.

2. Forstå det Grunnleggende Om å Investere

Hvis du vil kjøpe Facebook-aksjer, er det viktig å kjenne til det grunnleggende om å investere først. Ting du trenger å lære inkluderer risikostyring, pengestyring, diversifisering og hvordan du leser regnskap. Å vite hvordan du skal lese regnskap gjør det mulig å analysere selskapet riktig, mens en god forståelse av risikostyring, pengestyring og diversifisering vil hjelpe deg å ikke miste penger.

3. Velg Din Megler med Omhu

Megleren gir deg ikke bare tilgang til børsen, men holder også på pengene dine. Det er derfor viktig å velge en megler som er registrert hos tilsynsmyndigheten for finansielle tjenester i ditt hjemland. Dette bør også bety at du får en form for beskyttelse mot enhver økonomisk kompensasjonsordning i ditt land. Andre ting du bør vurdere er handelsprovisjonene og handelsverktøyene (som diagrammer og data) som megleren gir.

4. Bestem Deg for Hvor Mye Du vil Investere

Du må bestemme prosentandelen av investeringskapitalen du vil tildele hver aksjeinvestering. Alternativt kan du gradere til en aksjeinvestering gradvis gjennom en gjennomsnitt av dollar-kostnaden. Invester aldri mer enn du har råd til å tape, og ikke invester med lånte penger, uansett hvor godt du tror en aksje vil prestere. Giring er et tveegget sverd, og det kan raskt gjøre tapene dine store.

5. Bestem Deg for et Mål for Investeringen

Investeringsmålet ditt er nøkkelen din. Du må vite hvorfor du investerer og hvor lenge du har tenkt å holde på investeringen. Er det å øke pensjonskassen din til pensjonsalder eller å finansiere et fremtidig prosjekt?

Uansett hva målet er, må du ha en investeringsstrategi og vite når du skal selge. Din strategi kan være å selge på et bestemt tidspunkt i fremtiden, eller når selskapets fundament ikke lenger ser lovende ut. Det kan også være lurt å eie en aksje på ubestemt tid, slik som Warren Buffett.

Bare vær sikker på at du skriver ned investeringsmålet og planen din.

Poenget med å Kjøpe Facebook-Aksjer

For å oppsummere er Facebook det største sosiale medieselskapet i verden, med over 2,7 milliarder aktive månedlige brukere. Det gir bedrifter en enkel måte å koble sine produkter og tjenester til målgruppene sine. Facebook tilbyr ikke et direkte aksjekjøpsprogram (DSPP), så du kan bare kjøpe aksjen gjennom en aksjemegler.

For å investere i Facebook-aksjer akkurat nå, registrerer du deg bare for en aksjemeglers aksjekonto, fyll penger på kontoen din, velg Facebook (FB) fra den kategoriserte aksjelisten, og legg inn en ordre for å kjøpe aksjen.

Hvis du ikke er klar til å investere akkurat nå, kan du fortsette å utdanne deg selv ved å lese våre andre veiledninger til du er klar til å investere. Du kan også øve deg på "papirhandel" på en aksjemeglerens demo-konto, for å gjøre deg kjent med meglerens plattform og verktøy før du investerer med ekte penger.

alternative-stocks

Ofte stilte spørsmål

  1. Facebook registrerte sitt første overskudd i 2009 og har vært lønnsomt siden den gang. I regnskapsåret 2020 som avsluttet 31. desember 2020, postet Facebook et nettoresultat på 29,1 milliarder dollar fra 86,0 milliarder dollar totalinntekt. Så det ga en nettogevinstmargin på 33,9%, noe som er imponerende.

  2. Til tross for å ha en jevn fortjeneste i mer enn et tiår, uttaler Facebook kategorisk på sine investorers FAQ-side at de ikke betaler utbytte. Selskapet beholder inntektene for å øke veksten.

  3. Facebook er først og fremst notert på Nasdaq-børsen. Imidlertid handler aksjen også på andre børser over hele verden, inkludert London Stock Exchange, EURONEXT, argentinske BYMA og Moscow Exchange (MOEX).

  4. Facebook tilbyr ikke DSPP, så du kan bare kjøpe aksjen gjennom en aksjemegler.

  5. Du må lære deg å lese årsregnskap. Du bør også lære deg noen metoder for risikostyring, pengestyring og diversifisering.

  6. Ja, du bør gjøre en teknisk analyse av Facebook-aksjekursen før du kjøper aksjen, men dette bør være etter å ha gjort en grunnleggende analyse for å være sikker på at selskapet er økonomisk forsvarlig. En teknisk analyse hjelper deg med å kjøpe en solid beholdning til rett tid.