Home » News » UBER opp med 4 % etter New York City-avtale

UBER opp med 4 % etter New York City-avtale

Aksjene til Uber er opp med mer enn 4% i dag etter nyheter om at selskapet vil tilby New York City taxiturer på appen sin

Uber kunngjorde tidligere i dag at selskapet har kommet til enighet om å liste New York City taxier på sin app.

I følge rapporten fra CNBC tidligere i dag vil to taxi-apper, drevet av Curb og Creative Mobile Technologies, integrere programvaren deres med Uber. Flyttingen vil gjøre det mulig for brukere å bestille taxiturer i Uber-appen, la rapporten til.

Guy Peterson, Ubers direktør for forretningsutvikling, kommenterte dette trekket og uttalte at det er en positiv utvikling for Uber. Han sa;

"Dette er en virkelig seier for sjåførene – de trenger ikke lenger å bekymre seg for å få turer i perioder med lite trafikk eller bli tvunget tilbake til Manhattan når de er i ytre bydeler. Og dette er en virkelig seier for passasjerer som nå vil ha tilgang til tusenvis av gule taxier i Uber-appen.»

Denne siste utviklingen er en stor seier for Uber ettersom selskapet har møtt hard konkurranse fra tradisjonelle taxitjenester siden det begynte å operere i 2009. New York City er en av de ledende byene globalt, og Ubers seier kan bane vei for videre adopsjon i andre store byer.

Ubers administrerende direktør Dara Khosrowshah sa at selskapet jobber hardt for å få flere drosjesjåfører til plattformen. Han sa;

"Jeg vil fortelle deg at vi ønsker å få hver eneste taxi i verden inn på plattformen vår innen 2025."

Aksjene til Uber er opp med 4% torsdag etter nyheten om integrasjonen i New York. På pressetidspunktet handles UBER for 34,38 dollar per aksje.

Selskapets aksje har gått dårligere siden starten av året, og har tapt mer enn 20 % av verdien i løpet av den perioden. Uber har sammen med andre lignende selskaper som Lyft sett antall sjåfører på plattformene deres synke på grunn av koronaviruspandemien.

Til tross for at restriksjonene nå er opphevet i forskjellige deler av verden, opplever drosjetransportselskapene at det er tøft å få sjåførene sine i gang i takt med den økende etterspørselen.