Hyundai Motor løfter helårsutsiktene ettersom overskuddet for andre kvartal økte med 15 %
Sør-Koreas Hyundai Motor Co hevet sin årlige salgs- og fortjenestemarginveiledning på onsdag, etter å ha registrert en økning på 15 % i kvartalsvis nettoresultat hjulpet av en svakere vunnet valuta, robust salg av elektriske kjøretøy (EV-er) og økt produksjon.
Verdens nr. 3 bilprodusent etter salg sammen med tilknyttede Kia Corp anslår 2023-inntekter vil vokse med 14-15 %, opp fra guidingen for januar på 10,5-11,5 %, mens driftsmarginen ble oppjustert til et område på 8-9 % fra 6,5-7,5 %.
“Selskapet forventer å styrke salgsmomentumet gjennom produksjonsforbedringer ettersom brikke- og komponentforsyningen stabiliserer seg over hele verden … og øke lønnsomheten til tross for globale usikkerhetsmomenter som rentesvingninger,” sa Hyundai i en uttalelse.
De positive utsiktene kommer midt i økende bekymring for å kjøle etterspørselen etter kjøretøy på grunn av høye renter og økonomisk nedgang, med noen av konkurrentene som indikerer priskutt for å drive volumvekst.
Teslas (NASDAQ: TSLA) administrerende direktør Elon Musk signaliserte i forrige uke at de ville kutte prisene igjen på elbiler i “turbulente tider” for å øke salget.
Hyundai økte driftsmarginen til 10 % i andre kvartal fra 9,5 % i første kvartal.
Men den årlige marginguidingen på 8-9 % indikerer at lønnsomheten vil komme under press i andre halvår, ettersom flaskehalsene i forsyningskjeden avtar ytterligere, noe som lar produksjonen øke akkurat når etterspørselen forventes å begynne å avkjøles.
Likevel er noen analytikere optimistiske over at begrenset bilproduksjon utløst av en global mangel på brikker som begynte under COVID-19-pandemien vil fortsette, og motvirke industrien fra en generell økonomisk nedgang som har dempet etterspørselen etter de fleste forbruksvarer.
“Den nåværende dynamikken mellom tilbud og etterspørsel der vi ser overdreven etterspørsel vil sannsynligvis fortsette inn i 2025,” sa Kim Jinwoo, analytiker ved Korea Investment & Securities.
Aksjene i Hyundai Motor stengte ned 0,9 % mot et fall på 1,7 % i det bredere KOSPI-markedet.
STERK USA-PRESTASJON
Hyundai sa bilsalget økte med 8,5 % til 1,06 millioner enheter i andre kvartal, med EV-salget steget med 47 % til nesten 78 000 enheter.
I USA, Hyundais største marked, mer enn doblet salget av biler med grønn energi som inkluderer elbiler og plug-in hybrider til 46 000 enheter. Salget økte takket være økte insentiver da Hyundais elbiler ikke er kvalifisert for føderale skattefradrag i henhold til Inflation Reduction Act (IRA) siden de ikke oppfyller kravene.
Zayong Koo, Hyundais sjef for investor relations, fortalte analytikere på en inntjeningssamtale at størrelsen på EV-insentiver den brukte på det amerikanske markedet beløp seg til rundt $4000-$5000 per kjøretøy.
IRA krever at 50 % av verdien av batterikomponenter skal produseres eller settes sammen i Nord-Amerika for å kvalifisere for en kreditt på $3750 og 40% av verdien av kritiske mineraler hentet fra USA eller en frihandelspartner for en separat kreditt på $3750.
Det totale kjøretøysalget i USA økte med 14 % til 225 000 enheter, ledet av sedaner, mens i Sør-Korea, det nest største markedet, økte salget med 13 % til 206 000 enheter.
Hyundai sa i forrige måned at de planla å øke EV-produksjonen i USA til tre fjerdedeler av den totale produksjonen der innen 2030 fra bare 0,7 % nå.
Produsenten av den populære IONIQ 5 EV og den luksuriøse Genesis G70 sedan rapporterte en nettofortjeneste på 3,2 billioner won (2,50 milliarder dollar) for perioden april-juni, og savnet et estimat på 3,3 billioner won fra 19 analytikere utarbeidet av Refinitiv SmartEstimate, vektet mot analytikere som er mer konsekvent nøyaktige.
Inntektene økte med 17 % på året til 42 billioner won.
($1 = 1 279 1700 vunnet)
Source: https://buystocks.co.uk/news/hyundai-motor-lifts-full-year-outlook-as-q2-profit-up-15/