HomeAksjerKjøp Nike
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Nike (NKE)-aksjer i Norge 2022

Nike logo
Nike (NKE)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Mircea Vasiu Oppdatert: August 6, 2022

Det kunne ikke være noen mer passende organisasjon enn Nike til å bære navnet på den greske suksessgudinnen. Fra en beskjeden begynnelse i Oregon har Nike vokst til å bli et globalt merke med 1026 butikker rundt om i verden.

Nike er verdens ledende leverandør av sportssko og klær, og en stor produsent av sportsutstyr. I løpet av de siste 10 årene har selskapet samlet 306 milliarder dollar i inntekter, og har overgått sine konkurrenter med stor margin. Nike er verdens mest verdifulle klesmerke, med en verdi på 39,1 milliarder dollar.

Nike ble børsnotert i 1980 og handles på New York Stock Exchange under ticker-symbolet, NKE.

Denne guiden viser deg hvordan (og hvorfor) du kjøper Nike-aksjer etter å ha tatt ulike tekniske analyser og grunnleggende faktorer i betraktning.

Hvordan kjøpe NKE-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Nike

Vi begynner med å gi deg en kort oversikt over Nike som et selskap, ved å se på selskapets historie, forretningsmodeller, strategi, hvordan det genererer inntekter og hvordan dets økonomiske resultater har vært de siste fem årene. Det skal hjelpe deg å ta gode investeringsbeslutninger om selskapets aksjer.

Nike historie

Nike er hjernebarnet til Bill Bowerman, en friidrettstrener ved University of Oregon, og hans tidligere student Phil Knight. Selskapet startet som Blue Ribbon Sports i 1964, og åpnet sitt første utsalgssted i 1966.

Bowerman og Knight lanserte Nike-merkeskoen i 1972, og omdøpte selskapet til Nike, Inc. i 1978 etter suksessen til skoen. Selskapet er verdens største leverandør av sportssko og klær og en stor produsent av sportsutstyr. På grunn av tilknytningen til suksess innen sport, har Nike-merket blitt et statussymbol i moderne urban mote.

Selskapet har hovedkontor i nærheten av Beaverton, Oregon. Fra 2020 har den rundt 76 700 ansatte over hele verden. I fjor ble Nike verdsatt til mer enn 32 milliarder dollar, noe som gjør det til det mest verdifulle merket blant sportsbedrifter. Nike ble børsnotert i 1980 på New York Stock Exchange under ticker-symbolet NKE.

Hva er Nikes strategi?

Nike har en massemarkedsforretningsmodell uten vesentlig differensiering mellom kunder. Selskapet retter seg mot forbrukere som er interessert i atletisk fottøy, klær og sportsutstyr. Nike er avhengig av kvalitet, innovasjon og merkevarestatus for å markedsføre produktene sine til kunder på tvers av ulike aldersgrupper og sosiale kategorier.

Fysiske butikker utgjør en stor del av selskapets salg, spesielt Nike-butikkene. Selskapet har et omfattende salgsnettverk, med mer enn tusen fysiske butikker rundt om i verden.

På grunn av COVID-19-pandemien har Nike imidlertid navigert mot e-handel. E-handelsvirksomheten betjener mer enn 45 land og er på vei til å stå for minst 50 % av salget i de kommende årene.

Nike investerer også mer i digitalt drevne salgsalternativer. Den lanserte nylig den populære SNKRS-appen for å øke nettsalget. Dette trekket bør redusere selskapets driftskostnader på lang sikt ved å redusere avhengigheten av tredjepartspartnere og nå yngre forbrukere direkte. Nike tester allerede nye live streaming-formater som allerede er populære i Asia.

Hvordan tjener Nike penger?

Nike tjener penger først og fremst ved å selge fottøy via grossister som distribuerer Nike-merkene over hele verden. Selskapet genererte en inntekt på 2,54 milliarder dollar fra en inntekt på 35,53 milliarder dollar i 2020. Nikes fottøysegment er fortsatt selskapets mest lønnsomme, og det fortsetter å vise sterk vekst. Segmentet sto for 66 % (23,3 milliarder USD) av selskapets inntekter i 2020. Nikes klessegment er selskapets nest største, og genererer omtrent 11 milliarder USD i omsetning på verdensbasis. Salg fra utstyrssegmentet ga minst inntekter i selskapet.

Nord-Amerika er selskapets kjernemarked. Regionen genererte 40,7 % av selskapets totale inntekter med et bruttosalg på 14,48 milliarder dollar. Europa, Midtøsten og Afrika er selskapets nest største marked, mens Asia-Stillehavs- og Latin-Amerika-regionen – som sto for 14 % av selskapets totale omsetning – er den minste. Nike er levert av rundt 127 fottøyfabrikker lokalisert i 15 land, alle utenfor USA.

Hvordan har Nike prestert de siste årene?

Som diagrammet viser, steg Nike-aksjene med 223,4 % i løpet av de fem årene frem til mai 2021. Mellom midten av 2016 og midten av 2017 underpresterte aksjen, med aksjekursen som konsekvent traff motstandsområdet på $57 til $59. Imidlertid, fra oktober 2017 da aksjen brøt motstand på $59,08, har Nike vært på en oppovergående bane, og lidd bare mindre tilbakeslag på veien.

I mars 2020 falt Nike-aksjen til det laveste nivået på to år på grunn av pandemien, og aksjen nådde 67,45 dollar. Aksjen steg deretter med nesten 100 %.

Etter hvert som økonomien åpner seg igjen og vaksinasjonstallene fortsetter å tikke oppover, bør aksjer som Nike dra nytte av forbruksutgifter drevet av stimulanser, høyt sparenivå og oppdemmet forbrukeretterspørsel. Aksjekursen forventes å trende høyere frem til slutten av 2021-året gitt sine imponerende resultater fra første kvartal.

Nike Fundamental Analyse

Fundamental analyse er en metode for å evaluere en eiendel for å vite dens sanne verdi. Det er et middel for å fastslå den iboende verdien av et verdipapir (dvs. en aksje). Fundamental analyse tar et helhetlig blikk på aksjen fordi den vurderer alle faktorer som kan påvirke aksjens verdi. Fundamental analyse tar sikte på å sammenligne aksjens markedspris med dens egenverdi for å avgjøre om den er undervurdert eller overvurdert.

Fundamental analyse inkluderer makroøkonomiske faktorer, som tilstanden til økonomien og bransjeforhold, og mikroøkonomiske faktorer, som effektiviteten til selskapets ledelse. Analytikere ser på den generelle økonomiske tilstanden og styrken til den spesifikke bransjen før de konsentrerer seg om individuelle bedrifters ytelse for å komme frem til en rettferdig markedsverdi for aksjen.

Analytikere bruker visse beregninger for å utføre fundamental analyse av en aksje. Disse beregningene inkluderer P/E-forhold, inntekt, inntjening, fortjeneste per aksje, utbytte og kontantstrøm.

Nikes inntekter

I 2020 utgjorde Nikes globale inntekter rundt 37,4 milliarder amerikanske dollar. Nord-Amerika er fortsatt selskapets største marked, og står for 39 % av inntektene generert i denne perioden. Fottøysegmentet er den mest lønnsomme enheten i Nike. Fottøy genererte 23,3 milliarder dollar for selskapet sammenlignet med 10,9 milliarder dollar for klær. Inntekter generert fra salg av utstyr var rundt 1,28 milliarder dollar.

De imponerende resultatene som ble lagt ut i 2020 fortsatte inn i neste regnskapsår, og Nike hadde et imponerende Q1 2021. Selskapet rapporterte en nettoinntekt på 1,45 milliarder dollar. Totalt salg steg til 10,36 milliarder dollar fra 10,1 milliarder dollar et år tidligere, selv om tallet var under analytikernes forventning på 11,02 milliarder dollar.

Nikes direkte-til-forbrukervirksomhet vokste 20 % år over år, til 4 milliarder dollar. Nettsalget økte med 59 %. Selskapet sa at det for første gang booket over 1 milliard dollar i salg online i Nord-Amerika.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Nikes inntekter per aksje

Inntjening per aksje (EPS) hjelper finansanalytikere og investorer med å veie et selskaps finansielle styrke. Det anses å være en av de viktigste variablene for å bestemme verdien av aksjen.

Mange investorer ser fortsatt på EPS som en måler for et selskaps lønnsomhet. EPS beregnes ved å dele selskapets overskudd på det totale antallet utestående aksjer i ordinære aksjer. En høyere EPS betyr at et selskap er lønnsomt nok til å betale ut mer penger til sine aksjonærer. Investorer som ikke ønsker å beregne forholdet selv, kan finne det på finansielle nettsteder som Yahoo! Finans og større meglers nettsider.

For regnskapsåret 2020 var Nikes grunnleggende EPS $1,63 per aksje, mens det utvannede tallet var $1,60 per aksje.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Nikes P/E-forhold

Pris-til-inntektsforholdet (P/E) er en annen beregning som er mye brukt av fundamentale analytikere og investorer for å bestemme verdien av en aksje sammenlignet med selskapets inntjening.

P/E viser hva markedet er villig til å betale i dag for en aksje basert på inntjening. En høy P/E kan bety at en aksjes pris er høy i forhold til inntjening og muligens er overvurdert. Det indikerer at investorer forventer høyere inntjeningsvekst i fremtiden, så de er villige til å betale en høyere aksjekurs i dag. Omvendt kan en lav P/E indikere at den nåværende aksjekursen er lav i forhold til inntjening og muligens er undervurdert.

Vekstaksjer som teknologiselskaper har vanligvis en høy P/E fordi investorer forventer høyere fremtidig avkastning. Dette er i motsetning til verdiaksjer som har et lavere P/E-forhold fordi investorer ikke er villige til å betale en høyere aksjekurs i dag for fremtidig inntjening.

Nikes P/E-forhold i skrivende stund er 83,42, beregnet ved å dele prisen på inntjening per aksje (133,47/1,63 = 83,42). Dette innebærer at investorer er villige til å betale $83,42 for hver $1 Nike tjener per år. Med andre ord, de er villige til å vente i mer enn 83 år for å få tilbake investeringen hvis selskapet fortsetter å tjene på den hastigheten.

Nikes utbytteutbytte

Utbytteavkastningen (uttrykt i prosent) er et finansielt forholdstall som viser hvor mye et selskap betaler ut i utbytte hvert år i forhold til aksjekursen. Også referert til som utbytte-prisforhold (når uttrykt i forhold), beregnes utbytteavkastningen ved å dele utbytte per aksje med prisen per aksje. Den kan deretter multipliseres med 100 for å få den prosentvise avkastningen.

Utbytteavkastningen er omvendt relatert til aksjekursen. Når prisen på en aksje stiger, faller utbytteavkastningen og omvendt. Dette er grunnen til at utbytteavkastningen på nedslåtte aksjer ofte ser uvanlig høy ut.

Nye selskaper som er små og raskt vokser gir lavere utbytte enn modne selskaper i samme sektorer. Etablerte selskaper som ikke vokser veldig raskt, betaler de høyeste utbytteavkastningene. Ikke-sykliske forbrukerselskaper som selger basisvarer eller verktøy er eksempler på hele sektorer som betaler høyest gjennomsnittlig avkastning.

Nike betalte et årlig utbytte på $1,10 per aksje for regnskapsåret 2020, så utbytteavkastningen vil bli beregnet som (1,1/133,47) x 100 = 0,82 %.

Nikes kontantstrøm

Kontantstrøm er økningen eller reduksjonen i mengden penger et selskap har. I finans brukes begrepet for å beskrive mengden kontanter (valuta) som genereres eller forbrukes i en gitt periode. Kontantstrømoppstillingen måler hvor godt et selskap forvalter sin kontantposisjon; med andre ord, hvor godt selskapet genererer kontanter for å betale sine gjeldsforpliktelser og finansiere sine driftsutgifter.

Kontantstrømoppstillingen lar investorer forstå hvordan et selskaps virksomhet går, hvor pengene kommer fra og hvordan pengene brukes. I følge regnskapsrapporten for 2020 hadde Nike en fri kontantstrøm på 3,83 milliarder dollar som vist på bildet nedenfor.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Hvorfor kjøpe Nike-aksjer?

Etter et dystert 2020, der salget stupte med 40 % i andre kvartal, har Nike sett en økning i salget. Forsterket av COVID-19-vaksinen og gjenåpning av økonomien, er Nike en av detaljhandelsaksene som bør dra nytte av økt sommerbruk. Selskapet utnytter også sin nettbaserte plattform for å øke salget ytterligere, og imøtekommer dermed endringen i handlemønstre forårsaket av pandemien. Her er noen grunner til at du bør kjøpe Nike-aksjer

  • Nike er en del av gjenåpningsspillet i aksjemarkedet
  • Det er et pålitelig merke med en imponerende forretningsmodell og omfattende produktportefølje
  • Det er markedsleder innen sportsklær og fottøy
  • Det gir jevnlig utbytte
  • Det bør se et løft i salget ettersom sportsbegivenheter kommer tilbake.

Eksperttips om å kjøpe Nike-aksjer

Sports gjør comeback i år, med store sportsbegivenheter som NFL og NBA allerede i sesong og OL er planlagt til august. Dessuten er det mye oppdemmet forbrukeretterspørsel drevet av et svært høyt sparenivå. Derfor kan det være et godt tidspunkt å kjøpe og holde en Nike-posisjon mens du samler flere aksjer på dips.
- Mircea Vasiu
Kjøp Nike-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Nike-aksjer

Før du tar en investeringsbeslutning, er det visse ting du bør ta hensyn til. Her er fem av dem.

1. Forstå selskapet

Å forstå selskapet innebærer å kjenne til virksomheten, hvordan den genererer inntekter og hvem dens konkurrenter er. Du kan også forstå en virksomhet ved å se på ledelsen og hvilken ideologi den omfavner.

Den legendariske investoren Peter Lynch var en sterk talsmann for å investere i selskaper du kjenner; han mente at man kan danne seg rimelige forventninger til en bedrifts fremtid ved å sette seg grundig inn i den. Warren Buffett er også kjent for å bruke denne tilnærmingen; hans «sirkel av kompetanse»-konsept oppfordrer investorer til å fokusere på områder de kjente best.

Uansett hvor godt du tror du forstår et selskap, sørg for å studere det grunnleggende før du investerer.

2. Forstå det grunnleggende om å investere

Investeringsverdenen tilbyr et tilsynelatende uendelig antall eiendeler og muligheter. Som sådan er det lett å gå seg vill i euforien ved å investere. Men å investere går utover å kjøpe en eiendel og vente på at verdien skal stige.

Å forstå det grunnleggende ved å investere ligner på å lære et nytt språk. Den gode nyheten er at når du mestrer, vil du ha en bedre forståelse av hvordan du investerer pengene dine.

Det er mange faktorer som gjør en god investeringsstrategi. Risikostyring, diversifisering av investeringsporteføljen, fundamental analyse og teknisk analyse er noe av det grunnleggende du trenger å vite før du investerer.

3. Velg din megler med omhu

Din megler bør være en organisasjon med kapasitet til å oppfylle investeringsmålet ditt og bevare kapitalen din. Hvis du velger feil megler, kan det påvirke veksten av porteføljen din. Generelt sett inkluderer ting du bør se etter hos en megler sikkerhet, regulering fra relevante myndigheter, tilgang til børser og betalingsalternativer.

Du kan velge å gå for en gratis megling eller betalt megling. Hvis du er en liten detaljinvestor, vil en gratis megling dekke dine behov siden du ikke vil pådra deg store transaksjonskostnader. Men hvis du har enorm kapital, kan det være bedre å søke tjenestene til en profesjonell megler som tilbyr investeringsrådgivning.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Det finnes en rekke måter å bestemme hvor mye du vil investere i en bestemt aksje.

Du kan investere som en prosentandel av porteføljen din, med den generelle tommelfingerregelen at du ikke skal investere mer enn 2 % av porteføljen din i en enkelt aksje. Du kan også investere et spesifisert beløp i aksjen; f.eks. Nike-aksjer verdt 1000 dollar. Alternativt kan du bestemme deg for å gå inn i markedet med intervaller som under korreksjoner og fall, eller ved å snitte opp eller ned på prisen på aksjen over tid.

Nøkkelen er å aldri investere et beløp du ikke har råd til å tape.

5. Bestem deg for et mål for investeringen din

Ditt investeringsmål bidrar til å klargjøre målet ditt om å investere i en bestemt aksje.

Hvorfor investerer du i akkurat denne aksjen? Er det å holde på lang sikt eller kort sikt? Kjøper du aksjene fordi du liker selskapet eller har lagt merke til en mulighet i aksjen som du ønsker å dra nytte av? Dette er den slags spørsmål du må svare på før du investerer i en aksje.

Kanskje du kjøper aksjen til pensjonisttilværelsen eller for å finansiere barnets høyskoleutdanning. Det er alltid hensiktsmessig å avklare årsaken til at du investerer i en bestemt aksje, fordi dette hjelper deg til å sitte fast og holde deg til dine opprinnelige planer til tross for den daglige støyen i markedet.

Bunnlinjen på kjøp av Nike-aksjer

Oppsummert er Nike et globalt selskap som fortsetter å dominere sportsklærmarkedet. Det kontrollerte 27,4 % av markedet for sportssko og -klær i 2019, og selskapet fortsetter å innovere og forbedre kvaliteten på produktene sine. Nike har vært lønnsomt og har konsekvent økt sine utbytteutbetalinger i et tiår til tross for en lavkonjunktur og en global pandemi.

For å investere i Nike-aksjer akkurat nå, er alt du trenger å registrere deg for en aksjemeglers aksjehandelskonto, finansiere meglerkontoen din, velge Nike fra den kategoriserte aksjelisten, og legge inn en markedsordre eller en limitordre for å kjøpe aksjen. Eller invester via Nike Direct Shares Purchase Program (DSPP).

Hvis du ikke er klar til å investere akkurat nå, kan du fortsette å studere selskapet og lese vårt andre undervisningsmateriell.

Alternative aksjer

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Nike er primært notert på New York Stock Exchange (NYSE). Aksjen handles imidlertid også på London Stock Exchange og Deutsche Börse Xetra. Så aksjen kan kjøpes fra hvilken som helst av disse børsene.

  2. Du kan kjøpe Nike-aksjer fra en hvilken som helst megler som har tilgang til NYSE eller noen av dets akseptable partnere i ditt land. Hvis du vil, kan du også bruke Nikes DSPP-alternativ.

  3. Nike er et veldig godt selskap. Aksjene har gitt en avkastning på over 230 % de siste fem årene (i skrivende stund), og selskapet tilpasser seg e-handelens verden.
  4. Ja, Nike betaler utbytte. For 2020 betalte selskapet utbytte på $1,10 per aksje. Det har økt utbyttet i 10 år på rad, og har økt utbyttet med gjennomsnittlig 10,93 % hvert år. Ved estimering betaler Nike ut 59,46 % av inntektene sine som utbytte.
  5. Ja, Nike er et lønnsomt selskap. I 2020 genererte selskapet en inntekt på 2,54 milliarder dollar fra en inntekt på 35,53 milliarder dollar, til tross for pandemien.
  6. Teknisk analyse kan være nyttig før du kjøper, for å finjustere tidspunktet for kjøpet. Du må imidlertid gjøre en grunnleggende analyse først for å være sikker på at selskapet har god økonomisk helse. Fundamental analyse forteller deg om et selskap er bra for investering, mens teknisk analyse forteller deg rett tidspunkt å trykke på kjøpsknappen.