HomeAksjerKjøp Storebrand
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Storebrand (SREDF)-aksjer i Norge 2022

Storebrand (SREDF)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Ana Frincu Oppdatert: July 6, 2022

Storebrand er et selskap som spesialiserer seg på finansnæringen, med hovedkontor i Norge. Selskapets hovedaktiviteter inkluderer livsforsikring og pensjonssparing, eiendoms- og skadeforsikring, investeringsforvaltning og private banktjenester. Storebrand har eksistert i mer enn 250 år og er den største private kapitalforvalteren i Norge, med 1000 milliarder kroner investert i mer enn 3000 selskaper globalt. Denne artikkelen tar deg med på et dypdykk ned i driften og ledelsen av Storebrand, og forklarer grunnleggende faktorer som påvirker aksjekursen og tips å huske på når du handler Storebrand-aksjer.

Hvordan kjøpe SREDF-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Storebrand

Det er viktig å forstå bedriftens forretningsmodell og hvordan den tjener penger før du bestemmer deg for å investere i den. Nedenfor følger et dypdykk i virksomheten til Storebrand.

Storebrands historie

Selskapet ble dannet i 1767 under navnet Den almindelige Brand-Forsikrings-Anstalt som senere gikk over til Norges Brannkasse. I 1982 fusjonerte Storebrand med konkurrenten Norden, et forsikringsselskap, og dannet Storebrand-Norden-konsernet. Selskapets navn ble senere endret til AS Storebrand i 1986.

Etter en mislykket fusjon i 1991 med svenske, finske og danske forsikringsselskaper stupte aksjekursen, og den norske regjeringen tok kontroll over selskapet. Men i 1993 klarte selskapet å restrukturere gjelden sin og kunne igjen notere seg på Oslo Børs.

Hva er Storebrands strategi?

Storebrands ledelse har erkjent at det har vært betydelige endringer i den europeiske forsikrings- og pensjonssektoren. I et lavrentemiljø og skiftende regulatoriske forhold for langsiktig pensjonssparing har det skjedd en overgang fra tradisjonelle pensjonsordninger med garanterte årlige renter til spareordninger uten garantier. Som svar på disse endringene har Storebrand utviklet en todelt strategisk respons.

Selskapet planlegger å først imøtekomme nye regulatoriske krav med en solvens II-grad på minimum 150%. Ledelsen har iverksatt strenge tiltak for å tilfredsstille dette nye kapitalkravet. Som et resultat kan selskapet engasjere seg i balansestyring og bedre utnytte sine eiendeler uten å ta for mye risiko.

Den andre strategien er å vokse virksomheten via kundeanbefalinger og muntlige tilnærminger for en mer organisk vekstmetode. Selskapet planlegger å utnytte sitt sterke kundetilbud og sin betydelige markedsandel og markedsposisjon innen tjenestepensjon for å utvide driften sin.

Hvordan tjener Storebrand penger?

Storebrand har fire primære driftsgrener som genererer inntekter. De fire hovedinntektskildene er som følger:

  • Sparing (uten garanti) – Dette segmentet består av produkter som omfatter pensjonssparing uten rentegaranti. Dette segmentet inkluderer spareplaner med definerte bidrag, kapitalforvaltning og bankprodukter til privatkunder. Dette segmentet er den viktigste bidragsyteren til totale inntekter, med et gjennomsnittlig bidrag på 50% de siste fem årene. Inntektene fra dette segmentet kommer fra administrative gebyrer.
  • Forsikring – Denne enheten inkluderer livsforsikring, helseforsikring, uføreforsikring og eiendoms- og skadeforsikring. Dette er det nest største driftssegmentet i virksomheten, og har i gjennomsnitt bidratt med 45% av inntekten de siste fem årene. Inntektene kommer direkte fra forsikringspremier.
  • Garanterte pensjoner – Dette segmentet består av produkter som inkluderer langsiktig pensjonssparing, hvor kundene har garantert avkastning. Dette området omfatter tjenestepensjonsordninger, selvstendig personlig pensjon og pensjonsforsikring. Dette segmentet er en av de minst betydelige bidragsyterne til omsetning med et gjennomsnitt på 5% de siste fem årene. Imidlertid bidrar dette segmentet i gjennomsnitt med 30% av overskuddet selskapet har tjent de siste fem årene.
  • Annet – Dette området omfatter andre selskaper innenfor Storebrand-konsernet, inkludert små datterselskaper av Storebrand Livsforsikring og Storebrand Pensjonsordninger.

Hvordan har Storebrand prestert de siste årene?

I løpet av de siste fem årene har Storebrand-aksjen steget med 80% fra 2016 til 2019. Men på grunn av Covid-19-pandemien, har investorer engasjert seg i et globalt salg av risikoaktiva, inkludert egenkapital. Dette førte til en nedgang på 52% i aksjekursen i mars 2020. Siden den gang har aksjen med mer enn 100% og ligger for tiden på rekordhøye nivåer.

Fundamental analyse av Storebrand

Fundamental analyse er en metode som brukes i finans for å bestemme en aksjes egenverdi. Denne analysemetoden innebærer å undersøke selskapets økonomi, ledelseserfaring og makroøkonomiske faktorer for å avgjøre om en aksje er overvurdert eller undervurdert. Nedenfor diskuterer vi noen grunnleggende faktorer ved å beskrive hvordan hver faktor påvirker aksjekursen til Storebrand.

Storebrands inntekter

Et selskaps inntekt er pengene som genereres fra selskapets drift før de betaler for selskapets utgifter. Inntektstallet finner du i et selskaps regnskap og er vanligvis den første posten i resultatregnskapet. Noen selskaper refererer til sine inntekter som salg eller inntekt.

Et godt selskap er et med en jevnt voksende inntektsstrøm som kan dekke driftskostnadene. Et selskap med fluktuerende salg er kanskje ikke like pålitelig, og aksjekursen kan være volatil. Storebrand har for eksempel rapportert om en jevnt voksende omsetning de siste fem årene. Inntektene har vokst med 44% fra 2016 til 2020.

Storebrands fortjeneste per aksje

Fortjeneste per aksje for et selskap, også referert til som EPS, er nettoinntekten rapportert av et selskap delt på det vektede gjennomsnittet av utestående ordinære aksjer i selskapet. Fortjeneste per aksje er en indikator på hvor mye inntjening som tilskrives hver aksjonær.

Dette forholdet kan sammenlignes med EPS for andre selskaper i samme bransje. Et godt selskap har en EPS som vokser jevnt over tid. Eksempelvis har Storebrands EPS vokst med 8% de siste fem årene, med en topp i 2018. Et selskap med en jevnt økende EPS kan forventes å ha en aksje med gode resultater.

Storebrands P/E-forhold

P/E-forholdet eller prisinntjeningsforholdet beregnes ved å dele prisen på et selskaps aksje med inntjening per aksje rapportert av selskapet. P/E-forholdet kan brukes til å sammenligne prisen på en aksje med inntjeningen rapportert av selskapet. Forholdet hjelper også markedet med å avgjøre om aksjen er undervurdert eller overvurdert.

P/E-forholdet til aksjen kan sammenlignes med andre selskaper, eller det kan sammenlignes med en markedsindeks eller bransjegjennomsnitt. Et selskap med høyere P/E-tall enn gjennomsnittet indikerte at selskapet kan være overvurdert, mens et selskap med lavere P/E-tall betyr at selskapet kan være undervurdert.

P/E rapporteres vanligvis som et multiplum. Eksempelvis er gjennomsnittlig P/E for Storebrand de siste fem årene 12x. Dette betyr at prisen per aksje har vært 12 ganger høyere enn resultat per aksje rapportert av selskapet de siste fem årene.

Storebrands utbytteavkastning

Utbytteavkastningen er utbyttet som utbetales av et selskap uttrykt i prosent av selskapets aksjekurs. Forholdet beregnes ved å dele utbyttet som betales med aksjekursen. For eksempel, hvis en aksje handles til $100 og betaler et utbytte på $2,50 for året, er aksjens utbytteavkastning 2,5%.

Hvor mye utbytte et selskap betaler, bestemmes av styret. Et selskap er imidlertid ikke juridisk forpliktet til å betale utbytte til aksjonærene. Utstedt utbytte betales fra nettoresultatet til et selskap. Storebrand betaler vanligvis ut 50–60% av inntjeningen til aksjonærene med et gjennomsnittlig utbytte på 3%.

Storebrands kontantstrøm

Selskapets kontantstrøm refererer til netto bevegelse av kontanter i løpet av driftssyklusen. I en bedrift kan kontanter brukes til å betale en gjeld, dekke utgifter eller kjøpe inventar for salg. Kontanter genereres fra salg utført eller utførte tjenester eller fra provenyet fra utstedt gjeld. Et godt selskap har en sunn kontantstrøm som er positiv og tilstrekkelig dekker virksomheten som bruker kontanter. En usunn kontantstrøm er en der det er en netto bevegelse av kontanter ut av selskapet, noe som betyr at selskapets virksomhet tømmer kontantreservene.

Hvorfor kjøpe Storebrand-aksjer?

Storebrand er en av de største forsikrings- og pensjonsleverandørene i Norge. Selskapet har mange års erfaring med å drive en vellykket og lønnsom virksomhet gjennom mange globale nedgangstider. Å legge til denne aksjen i porteføljen din kan bidra til å diversifisere investeringene dine, siden aksjen er et ikke-bankselskap som tilhører finansnæringen. Nedenfor er noen grunner til at du bør kjøpe Storebrand-aksjer:

  1. Fokusert på organisk vekst ved å øke inntektene deres gjennom å fokusere på kundenes behov i stedet for gjennom oppkjøp.
  2. Selskapet er et modent selskap som har eksistert i mer enn 250 år og er en pålitelig merkevare i Europa.
  3. Selskapet betaler et utbytte som er høyere enn gjennomsnittet, og skaper en kontantstrøm for investoren uten å måtte stenge posisjonen.
  4. Ledelsen i selskapet er fokusert på å redusere risiko ved å holde solvensgraden på et minimum.

Eksperttips om kjøp av Storebrand-aksjer

Når du handler Storebrand-aksjer, er et godt råd å reinvestere utbyttet. Storebrand betaler høyere utbytte enn bransjegjennomsnittet; dermed kan du reinvestere utbyttet ditt i aksjen for å få mer utbytte i fremtiden. I tillegg, siden tradere nå kan handle brøkdeler, kan du ta utbyttet du mottar og reinvestere i så mange aksjer du ønsker. For eksempel, hvis en aksje koster $100 og betaler $2,50 per aksje per år, kan du bruke de $2,50for å kjøpe 0,025 aksjer i Storebrand. Noen plattformer tillater automatisk reinvestering, mens andre plattformer kanskje krever at du reinvesterer manuelt.
- Ana Frincu
Kjøp Storebrand-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Storebrand-aksjer

Storebrand er som nevnt over en solid investering for enhver trader. Her er imidlertid fem ting du bør vurdere før du kjøper aksjen:

1. Forstå selskapet

Før du bestemmer deg for å kjøpe Storebrand-aksjer, er det viktig å forstå selskapet. Å ta et dypdykk i virksomheten og lære hvordan de genererer inntekter er avgjørende for å avgjøre om Storebrand er en god investering. For eksempel kan de fleste kunder kjenne Storebrand som forsikringsleverandør; Imidlertid genererer det mesteparten av inntektene sine fra detaljhandelsprodukter som en sparekonto. I tillegg vil forståelse av den europeiske forsikrings- og bankbransjen hjelpe deg med å finne ut hvilke faktorer som kan påvirke aksjekursen til Storebrand. Å lese denne veiledningen er en utmerket start på å forstå selskapet, men det oppmuntres også til å gjøre egne undersøkelser.

2. Forstå det grunnleggende innen investering

Å vite hvordan du investerer kommer med erfaring; tradere lærer og tilpasser seg nye produkter ettersom finansnæringen er i stadig endring. Imidlertid er det viktig å forstå det grunnleggende om investering før du begynner å handle. Å bruke verktøy som demokontoer, og delta på investorseminarer kan hjelpe med dette.

For eksempel kan det å lære å bruke risikostyringsverktøy som stop loss og limitordre redusere risikoen mens du handler. I tillegg kan det å vite hvordan man bruker verktøy som fundamental og teknisk analyse bidra til å bestemme hvilket selskap man skal investere i og når man skal investere i dem. Å forstå det grunnleggende innen investering innebærer å forstå hvordan man trader. I stedet inkluderer det å lese og tolke økonomiske data som finnes i resultatregnskapet og balansene.

3. Velg din megler med omhu

Når du velger megler, bør du velge en som passer din handelsstil. Om du for eksempel planlegger å daytrade, bør du velge en megler som garanterer rask utførelse og tilbyr leverage. Dersom du i stedet planlegger å swing-trade, kan det hende du trenger en megler som ikke tar gebyrer over natten og tilbyr fundamentale beregninger på plattformen deres.

I tillegg, hvis du planlegger å investere for utbytteinntekter, må du sørge for at megleren har automatisk utbytte-reinvestering og tillater brøkandelsinvestering. Til slutt, hvis du planlegger å investere i europeiske markeder som Oslo Børs, hvor Storebrand er notert, må du kanskje sørge for at megleren din gir deg tilgang til dette markedet. For noen meglere kan det å gi europeisk markedsadgang for handel medføre en ekstra kostnad.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Å bestemme hvor mye du trenger å investere kan være utfordrende hvis du lever lønnsslipp til lønnsslipp. Vanligvis anbefaler formueforvaltere at du bare investerer en del av din disponible inntekt. Dette bør være inntekt som du ikke trenger med en gang, eller i en potensiell nødsituasjon.

På denne måten kan du la investeringen din vokse før du begynner å trekke deg fra den. Ved uttak er en tommelfingerregel om du må ta ut, kun ta ut overskuddet og bevare startkapitalen du startet kontoen med. 

5. Sett et mål for investeringen din

Mange tradere lukker sine handelsposisjoner av flere årsaker: de trenger kontanter, posisjonen tapte penger, eller de fant en bedre investering. Imidlertid åpner alle tradere en handel av samme grunn: for å tjene penger. Det er ikke en eneste trader som går inn i å investere for å tape penger.

Det som skiller mellom tradere er hvorfor man trenger denne fortjenesten. Bare du kan svare på dette spørsmålet. Noen tradere trenger overskuddet som egenkapital på en bil eller et hus, andre kan trenge det for å betale ned gjeld, noen sparer til pensjonisttilværelsen eller for å ta ferie. Når du har satt dine investeringsmål, kan du bestemme din handelsstil og risikovilje som er nødvendig for å nå disse målene.

Oppsummering av kjøp av Storebrand-aksjer

Denne guiden tok deg med på et dypdykk ned i Storebrands virksomhet, og diskuterte selskapets historie, strategi og de grunnleggende faktorene som påvirker selskapets aksjekurs. Vi kom også inn på tips for Storebrand-aksjene og begrunnet hvorfor Storebrand er en god investering.

På dette tidspunktet bør du være godt rustet til å avgjøre om Storebrand er en god investering for deg. Herfra må du finne den rette megleren, og når kontoen din er godkjent og tilstrekkelig finansiert, kan du angi posisjonen din og trykke på kjøp. Deretter er det bare å overvåke posisjonen og nyte fruktene fra ditt harde arbeid.

Men for noen investorer kan handel være skremmende, eller de kan trenge mer informasjon om investeringen. Det er forståelig. Som nevnt tidligere, er det å forstå selskapet du planlegger å investere i og mestre det grunnleggende om å investere kritisk for å tjene penger. Ta deg tid til å gjøre dine egne undersøkelser, og når du føler deg trygg kan du begynne å investere.

Alternative aksjer

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Storebrand betaler vanligvis utbytte kvartalsvis og kunngjør utbyttet de planlegger å betale på deres kvartalsvise rapporter. Merk at et selskap ikke er juridisk forpliktet til å betale utbytte til sin aksjonær. I stedet utbetales utbytte per aksje og settes inn direkte på handelskontoen din.

  2. Makroøkonomiske faktorer er elementer i et marked som påvirker et helt marked og ikke en bestemt aksje. For eksempel er noen makroøkonomiske faktorer som påvirker Storebrand europeiske rentesvingninger, endringer i bankreguleringer eller en livsstilsendring for europeere som økt forventet levealder.

  3. Risikostyringsverktøy er funksjoner på plattformen din som reduserer risikoen du møter når du handler. Noen av disse verktøyene er så enkle som prisvarsler, mens andre kan være komplekse, som stop-loss-ordre eller limit-ordre. Disse ordrene utløses til en bestemt pris som traderne ønsker å kjøpe eller selge en aksje til.

  4. Å ha en god forståelse av regnskap er med på å avgjøre om et selskap er en god investering eller ikke. For eksempel kan et selskap oppleve høy aksjekursvekst, men hvis selskapet er overbelånt, noe som betyr at selskapet har tatt på seg for mye gjeld, kan den høye veksten være umulig å opprettholde.

  5. Oslo Børs er basert i Norge og kontrolleres av Euronext-konsortiet av europeiske børser. For å få tilgang til dette markedet, må du sørge for at megleren din har tilgang til dette markedet. For noen meglere kan det å gi tilgang medføre en ekstra kostnad, vanligvis kostnaden for markedsdatastrømmen.

  6. Storebrand-aksjen er en god investering for alle tradere. For nybegynnere tilbyr aksjen en god inntektskilde i form av utbytte, og utbetalingsforholdet er bærekraftig og konsekvent. For avanserte tradere tilbyr Storebrand en mulighet til å diversifisere sine porteføljer og redusere risikoen.