HomeAksjerKjøpe Facebook
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Facebook (FB)-aksjer i Norge 2022

Facebook logo
Facebook (FB)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Emmanuel Ekwomadu Oppdatert: August 6, 2022

Det sosiale nettverksselskapet Facebook ble grunnlagt i 2004 av fire Harvard University-studenter: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes. Til å begynne med opprettet Mark og vennene hans tjenesten for sine Harvard-klassekamerater, men den utvidet seg raskt til andre universiteter og senere til allmennheten.

Selskapet har hovedkontor i Menlo Park, California, og har vokst til det største sosiale nettverket i verden, med over 2,7 milliarder aktive månedlige brukere og en markedsverdi på nesten 900 milliarder dollar. Facebooks tilbud inkluderer messenger-tjenester, bilde- og videodeling, utvidet virkelighet og mange andre apper og tjenester som gjør det enklere for bedrifter å koble produktene sine med forbrukere.

Siden grunnleggelsen for 17 år siden, har Facebook ekspandert langt utover det opprinnelige sosiale nettverksnettstedet, Facebook.com. Selskapet har kjøpt opp mange andre sosiale nettverk og internettselskaper, inkludert Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Onavo, Beluga og Novi.

Vi har utarbeidet denne guiden for å vise deg hvorfor og hvordan du kan kjøpe Facebook-aksjer med tillit basert på ulike fundamentale faktorer og teknisk analyse.

Hvordan kjøpe FB-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Facebook

Vi starter med å se på Facebooks historie, strategi, hvordan det tjener penger, og hvordan det har prestert de siste årene.

Facebook historie

Facebooks opprinnelse kan spores tilbake til Harvard University i 2003 da Mark Zuckerberg og romkameratene hans - Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes - opprettet Facemash-nettstedet som tillot studenter å rangere hverandres attraktivitet. I løpet av få dager ble nettstedet stengt og skaperne ble utsatt for disiplinære handlinger.

Zuckerberg hadde allerede rettet blikket mot sitt neste prosjekt, og i februar 2004 lanserte han Thefacebook. Plattformen hadde lignende funksjoner som Facemashen de opprettet tidligere, inkludert en profil der du kunne laste opp et bilde, dele interessene dine og få kontakt med andre mennesker mens du ser et nettverk av forbindelsene dine. Plattformen var opprinnelig bare åpen for Harvard-samfunnet, og mer enn 50 % av studentene hadde registrert seg i løpet av den første måneden. Ved utgangen av 2004 var medlemskap åpent for nesten alle universiteter i USA og Canada, og folk var ivrige etter å registrere seg.

Zuckerberg flyttet selskapets virksomhet til Palo Alto, California, og PayPals medgründer Peter Thiel ble med i styret mens han tok med seg en viktig 500 000 dollar. I 2005 mottok TheFacebook mer penger ettersom investorer begynte å gi mer oppmerksomhet til det nye teknologiselskapet.

"The" i TheFacebook ble droppet i august 2005, så det offisielle navnet på selskapet ble Facebook. Senere på året begynte Facebook å ta imot ikke-studenter, og i november kunngjorde Zuckerberg at han ville droppe ut av Harvard for å drive Facebook som administrerende direktør.

Facebook fortsatte å vinne popularitet, og ble verdens mest populære sosiale plattform i desember 2009. Etter hvert som selskapet vokste, begynte det å anskaffe viktige komplementære og rivaliserende plattformer. I mars 2011 kjøpte Facebook opp Beluga, en gruppemeldingstjeneste, og brukte den til å lage det som senere ble kjent som Facebook Messenger.

Facebook kjøpte den sosiale plattformen Instagram for bilde- og videodeling i 2012, i en avtale på 1 milliard dollar. En måned senere ble Facebook børsnotert og ble notert på Nasdaq-børsen. På tidspunktet for børsnoteringen ble selskapet verdsatt til 104 milliarder dollar og aksjene solgt for 38 dollar per aksje. Facebook fortsatte å trives selv om børsnoteringen var preget av kontroverser.

I 2013, et år etter den kontroversielle børsnoteringen, ble Facebook med i ligaen av Fortune 500-selskaper på nummer 462. Selskapet fortsatte å vokse, og gjorde mange flere oppkjøp: Onavo i oktober 2013 (estimert til $100-200 millioner), WhatsApp i februar 2014 (19 milliarder dollar), og Oculus VR i mars 2014 (2 milliarder dollar).

Hva er Facebooks strategi?

Facebook er et teknologiselskap som tilbyr sosiale nettverkstjenester via ulike plattformer som Facebook selv, Instagram og WhatsApp. Milliarder av mennesker kan holde kontakten med familie og venner gratis.

Som en av de største møteplassene på nett gir Facebook bedrifter en flott mulighet til å annonsere sine produkter og tjenester. Dette er spesielt viktig for små bedrifter som ikke har råd til å kjøpe TV-annonser eller reklametavler; de drar nytte av bedre målretting mot publikum. Derfor er Facebooks primære forretningsmodell å gjøre det mulig for bedrifter - spesielt små - å koble produktene sine med målforbrukerne. Det er mer enn 90 millioner små bedrifter på Facebook, og de gir den primære inntektskilden: reklame.

Bortsett fra tilkoblings- og reklamemodellene, prøver Facebook å utnytte sin enorme brukerbase til å utvide seg til blokkjede- og betalingsindustrien. Det har laget en blokkjede-lommebok kalt Novi, og det pågår planer for den digitale valutaen.

Hvordan tjener Facebook penger?

Facebook.Inc.s primære inntektskilde er salg av annonseplass på sine ulike sosiale nettverksnettsteder og mobilapplikasjoner: Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. På dette området møter Facebook konkurranse fra Twitter, Alphabet Inc.s Google og YouTube, Tencent, Amazon og Apple.

Facebook genererer også en liten prosentandel av inntektene sine fra andre kilder, som levering av forbrukermaskinvareenheter og nettogebyrer den mottar fra utviklere som bruker betalingsinfrastrukturen.

Følgelig kategoriserer Facebook sine inntektskilder i bare to segmenter: annonsering og andre inntekter. Av de totale inntektene på 86,0 milliarder dollar som Facebook tjente i regnskapsåret 2020 som ble avsluttet 31. desember 2020, utgjorde annonsering 84,2 milliarder dollar (eller 98 % av de totale inntektene), mens andre inntekter utgjorde 1,8 milliarder dollar (eller 2 % av de totale inntektene). ). Men mens annonseinntektene vokste med 20,8 % sammenlignet med 2019 FY, vokste andre inntekter med 72,4 %.

Kilde: opprettet fra Facebook 10-K

Når det gjelder den geografiske fordelingen av inntektene, kom mer enn halvparten fra Nord-Amerika (USA og Canada).

Kilde: opprettet fra Facebook 10-K

Hvordan har Facebook prestert de siste årene?

Facebooks aksjekurs har steget helt siden børsnoteringen i 2012. I løpet av de fem årene frem til 2021 har aksjeoppgangen blitt preget av noen fall i desember 2018 og mars 2020 som falt sammen med henholdsvis generell markedskorreksjon og koronaviruskrakket.

I løpet av disse fem årene økte aksjekursen fra rundt $110 (i den første uken i mai 2016) til over $320 i de siste dagene av april 2021. Det betyr at Facebook-investorer ville ha tjent 200 % over den perioden.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Fundamental analyse på Facebook

Fundamental analyse er en måte å analysere en aksje for å vite dens virkelige verdi. Når du planlegger å kjøpe en aksje, må du utføre en grunnleggende analyse av selskapet bak aksjen for å vite hva den er verdt og anslå hvordan den kan prestere i fremtiden. Den alternative tekniske analysen bruker spesifikke mønstre i aksjekursbevegelser for å forutsi fremtidige prisbevegelser.

Noen av de grunnleggende faktorene du bør vurdere er fortjeneste per aksje, P/E-forhold, inntekt, utbytte og kontantstrøm. Du bør også tenke på ledelse og goodwill, men disse tingene er ikke lett å måle.

Facebooks inntekter

Også kjent som brutto salg, er et selskaps inntekt den totale mengden penger selskapet har generert fra salg av sine produkter eller tjenester. Inntekter er det første du ser øverst i resultatregnskapet (øverste linje) i års- eller kvartalsrapporten som vanligvis finnes på selskapets hjemmeside.

Når den nåværende inntekten er høyere enn tilsvarende periode i det foregående året, kan du si at det er inntektsvekst, noe som er en god ting for selskapets aksjer. For regnskapsåret 2020 som ble avsluttet i desember 2020, var Facebooks inntekter 86,0 milliarder dollar, som representerte en inntektsvekst på 21,6 % fra 70,7 milliarder dollar realisert i regnskapsåret 2019.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Facebooks inntekter per aksje

Et selskaps inntjening er overskuddet selskapet oppnådde i løpet av regnskapsperioden etter at alle kostnader og skatter er trukket fra inntektene. Det kalles derfor "bunnlinjen".

Den totale inntjeningen er kanskje ikke viktig for deg som aksjonær i et selskap, fordi du bare eier en del av selskapet og ikke hele det. Så ditt fokus bør være på selskapets inntjening per aksje (EPS).

For å beregne Facebooks EPS deler du dens årlige nettoinntekt med det totale antallet utestående vanlige aksjer. En høy EPS indikerer at virksomheten er lønnsom, og EPS er en av inputene for å beregne P/E-raten, som vi skal diskutere videre.

Mens du kan beregne EPS selv, kan du enkelt få den fra ulike finansielle nettsteder eller store aksjemegleres nettsteder.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Facebooks P/E-forhold

Pris-inntektsforholdet (P/E) måler et selskaps nåværende aksjekurs i forhold til inntjening per aksje. Forholdet beregnes ved å dele den nåværende prisen på selskapets aksje med inntjening per aksje.

For regnskapsåret 2020 kan Facebooks P/E-forhold beregnes ved å dele aksjekursen ($320) med EPS ($10,22) for å gi 31,31. Dette betyr at investorer til den aksjekursen er villige til å betale $31,31 for hver $1 Facebook tjener per år. Sagt på en annen måte, ville det ta Facebook mer enn 31 år å tjene nok penger til å betale tilbake investorens investering.

En høy P/E antyder at investorer forventer høyere inntjeningsvekst i fremtiden, og derfor er de villige til å betale en høyere aksjekurs i dag. Men når P/E-forholdet kommer over et visst nivå, kan selskapet bli overvurdert.

Gjennomsnittlig P/E for S&P 500-indeksen – som ofte brukes som referanseindeks – har historisk variert fra 13 til 15. Så Facebooks P/E-forhold kan anses som høy. P/E tar imidlertid ikke hensyn til selskapets inntjeningsvekst som reflekteres av forholdet pris/inntekt til vekst (PEG).

Facebooks utbytteavkastning

Utbytte er en del av selskapets overskudd som deles mellom aksjonærene. Selskaper som betaler utbytte, erklærer vanligvis slike utbetalinger to ganger i året, og informasjonen kan finnes på store finansnettsteder eller din aksjemeglers nettside.

Utbytteavkastningen er et finansielt forhold som sammenligner et selskaps årlige utbytte med aksjekursen. Du kan beregne utbytteavkastningen ved å dele selskapets årlige utbytte med gjeldende aksjekurs. For eksempel, hvis selskapet tilbyr 10 cent i årlig utbytte, og hvis gjeldende aksjekurs er $1, vil utbytteavkastningen være 10/100. Uttrykt i prosent vil dette være 10 %.

Langsiktige investorer foretrekker aksjer som gir gode utbytteavkastninger fordi pengene de tjener for å ta risikoen med å holde aksjer, bør være bedre enn rentene de ville ha mottatt for å sette inn pengene i en bank i stedet.

Facebook betaler ikke utbytte til sine aksjonærer til tross for at de har hatt en jevn inntekt i flere år. Selskapet vil heller beholde inntjeningen for å øke veksten, noe som er en av grunnene til den konsekvente kapitalveksten gjennom årene.

Facebooks kontantstrøm

Kontantstrøm er en finansiell beregning som måler nettobeløpet av kontanter og kontantekvivalenter som strømmer inn og ut av en virksomhet; dvs. hvor pengene kommer fra og hvordan de brukes. En god bedrift bør ha positive kontantstrømmer.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Hvorfor kjøpe Facebook-aksjer?

Facebooks annonsebaserte forretningsmodell vil fortsette å være lønnsom fordi dette selskapet driver de største sosiale medieplattformene i verden, og bedrifter har innsett at annonser i sosiale medier er mer sannsynlig å nå kunder enn de tradisjonelle TV- og reklametavler er. Dessuten er millioner av små bedrifter, som ikke har råd til andre metoder, avhengige av Facebook for å få kontakt med kundene sine.

Et problem Facebook står overfor er de mange søksmålene for monopolistiske aktiviteter. Til tross for dette kan selskapet være en god investering, og her er grunnen:

  • Facebook har hatt god fortjeneste i mange år, og fortjenestemarginen er en av de beste blant sine teknologikolleger
  • Facebooks pris-inntektsforhold er bare 31,31, noe som er anstendig for et voksende teknologiselskap
  • Merket er veldig populært, og selskapet prøver å utnytte sin store brukerbase til å utvide til blokkjede og nettbetalinger.

Eksperttips om kjøp av Facebook-aksjer

Facebook er en teknologiaksje som har enormt rom for vekst, spesielt når den fullt ut utnytter sin store brukerbase innen betalingsbransjen på nett og blokkjedeteknologi. Selv om «når som helst» derfor kan være et godt tidspunkt å kjøpe Facebook-aksjer på, er det alltid lurt å kjøpe når en aksjekurs faller, spesielt hvis den handles til en rekordhøy pris.
- Emmanuel Ekwomadu
Kjøp Facebook-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Facebook-aksjer

Investering er en seriøs virksomhet, så før du begynner å kjøpe Facebook-aksjer, må du vurdere disse fem tingene:

1. Forstå selskapet

Som den legendariske Peter Lynch vil anbefale, må du forstå selskapet du ønsker å investere i: hva det gjør, dets produkter eller tjenester, og hvordan det tjener penger. Men det er ikke nok å være kjent med en bedrift som forbruker. Du må utføre en omfattende fundamental analyse for å være sikker på selskapets økonomiske helse før du legger pengene dine inn i det.

2. Forstå det grunnleggende om å investere

Hvis du vurderer å investere i Facebook, er det viktig å lære det grunnleggende om å investere først. Ting du trenger å lære inkluderer risikostyring, pengestyring, diversifisering og hvordan du leser regnskap. Å vite hvordan du leser regnskap gjør deg i stand til å analysere selskapet riktig, mens en god forståelse av risikostyring, pengestyring og diversifisering vil hjelpe deg å ikke tape penger.

3. Velg din megler med omhu

Megleren din gir deg ikke bare tilgang til børsen, men beholder også kontantene dine. Det er derfor viktig å velge en megler som er registrert hos finanstilsynet i ditt bostedsland. Dette bør også bety at du får en form for beskyttelse fra enhver økonomisk kompensasjonsordning i ditt land. Sekundære ting du bør vurdere er handelsprovisjonene og handelsverktøyene (som diagrammer og markedsdata) som megleren gir.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Du må bestemme prosentandelen av investeringskapitalen du vil allokere til hver aksjeinvestering. Alternativt kan du skalere til en aksjeinvestering gradvis gjennom gjennomsnittlig dollarkostnad. Aldri invester mer enn du har råd til å tape, og ikke invester med lånte penger, uansett hvor godt du tror en aksje vil prestere. Leverage er et tveegget sverd og det kan raskt multiplisere tapene dine.

5. Bestem deg for et mål for investeringen din

Ditt investeringsmål er nøkkelen. Du må vite hvorfor du investerer og hvor lenge du har tenkt å beholde investeringen. Er det for å vokse pensjonsfondet ditt til pensjonisttilværelsen eller for å finansiere et fremtidig prosjekt?

Uansett hva målet er, må du ha en investeringsstrategi og vite når du skal selge. Strategien din kan være å selge på et bestemt tidspunkt i fremtiden eller når selskapets grunnleggende forhold ikke lenger ser bra nok ut. Det kan også være lurt å holde en aksje på ubestemt tid, som Warren Buffett.

Bare sørg for at du skriver ned investeringsmålet og planen.

Bunnlinjen på kjøp av Facebook-aksjer

For å oppsummere er Facebook det største sosiale medieselskapet i verden, med over 2,7 milliarder aktive månedlige brukere. Det gir bedrifter en enkel måte å koble produktene og tjenestene sine til målkundene sine. Facebook tilbyr ikke et direkte aksjekjøpsprogram (DSPP), så du kan kun kjøpe aksjen gjennom en aksjemegler.

For å investere i Facebook-aksjer akkurat nå, bare registrer deg for en aksjemeglers aksjehandelskonto, finansier investeringskontoen din, velg Facebook (FB) fra den kategoriserte listen over aksjer, og legg inn en markedsordre eller en limitordre for å kjøpe aksjen.

Hvis du ennå ikke er klar til å investere akkurat nå, fortsett å utdanne deg selv ved å lese våre andre guider som Hvordan aksjemarkedet fungerer, forskjellen mellom grunnleggende og teknisk analyse, markedspsykologi og mye mer om Kjøpe Aksjer. Du kan også øve på "papirhandel" på aksjemeglerens demokonto, for å gjøre deg kjent med meglerens plattform og verktøy før du investerer med ekte penger.

Alternative aksjer

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Facebook registrerte sitt første overskudd i 2009 og har vært lønnsomt siden den gang. I regnskapsåret 2020 som ble avsluttet 31. desember 2020, postet Facebook et nettoresultat på 29,1 milliarder dollar fra en total omsetning på 86,0 milliarder dollar. Så det oppnådde en netto fortjenestemargin på 33,9%, noe som er imponerende.
  2. Til tross for en jevn fortjeneste i mer enn et tiår, uttaler Facebook kategorisk på investorenes FAQ-side at de ikke betaler utbytte. Selskapet beholder inntjeningen for å øke veksten.

  3. Facebook er primært notert på Nasdaq-børsen. Aksjen handles imidlertid også på andre børser rundt om i verden, inkludert London Stock Exchange, EURONEXT, argentinske BYMA og Moscow Exchange (MOEX).

  4. Facebook tilbyr ikke en DSPP, så du kan kun kjøpe aksjen gjennom en aksjemegler.

  5. Du må lære å lese regnskap. Du bør også lære noen metoder for risikostyring, pengestyring og diversifisering.
  6. Ja, du kan gjøre en teknisk analyse av Facebook-aksjekursen før du kjøper aksjen, men dette bør være etter å ha gjort en fundamental analyse for å være sikker på at selskapet er økonomisk solid. Teknisk analyse hjelper deg med å kjøpe en solid aksje til rett tid.