HomeAksjerKjøpe Amazon
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Amazon (AMZN)-aksjer i Norge 2022

Amazon logo
Amazon (AMZN)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Emmanuel Ekwomadu Oppdatert: August 6, 2022

Grunnlagt som en nettbokhandel av Jeff Bezos i 1994, har Amazon vokst til et av de største selskapene i verden, og utvilsomt det største e-handelsselskapet, som selger praktisk talt alt fra bøker, elektronikk og leker til møbler, mat og narkotika. I tillegg til detaljhandel, produserer og selger Amazon også sine egne produkter, som Amazon Echo og Kindle e-leser.

Men Amazon handler ikke bare om e-handel; selskapet har diversifisert seg til kunstig intelligens og cloud computing (med Amazon Web Services, som er den største cloud computing-tjenesten globalt). Amazon tilbyr også digitale strømmetjenester – inkludert egne filmer og TV-serier – via Amazon Prime Video-plattformen. Musikkseksjonen, Amazon Music, tilbyr tilgang til millioner av sanger.

Vi har laget denne guiden for å vise deg hvorfor du kanskje vil kjøpe Amazon-aksjer etter å ha tatt ulike tekniske analyser og grunnleggende faktorer i betraktning.

Hvordan kjøpe AMZN-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Amazon

La oss nå bli mer detaljert kjent med Amazon ved å utforske historien, strategien, måten(e) den tjener penger på, og hvordan den har prestert de siste årene.

Amazons historie

Jeff Bezos grunnla Amazon i garasjen til sitt leide hjem i Bellevue, Washington, 5. juli 1994. Selskapet startet som en nettbokhandel, men har siden vokst til det største e-handelsselskapet på planeten. Det har også diversifisert seg til cloud computing og digitale strømmetjenester.

Bezos fikk ideen om å bygge et nettselskap etter å ha lest en rapport om fremtiden til internett på begynnelsen av 1990-tallet, som anslått en årlig vekst i netthandel på 2300 %. Av alle produkter som kunne selges på nettet, nøyde han seg med bøker på grunn av den globale etterspørselen etter litteratur, den lave enhetsprisen og det store antallet titler som er tilgjengelig på trykk. Bezos' foreldre tilbød startkapital på nesten 250 000 dollar for oppstarten, noe som gjorde dem til selskapets første investorer.

I 1997 ble Amazon børsnotert og ble notert på Nasdaq-børsen. Mellom 1998 og 2004 tilbød Amazon praktisk shopping og andre tjenester til kunder. I 2005 lanserte selskapet sin cloud computing-enhet, Amazon AWS, og crowdsourcing-området med Amazon Mechanical Turk. I 2011 begynte det å tilby strømmetjenester inkludert Amazon Music og Amazon Video. På slutten av 2020 kunngjorde Amazon at de ville opprette et nettapotek, og det antydet planer om å anskaffe jetfly for leveringsvirksomheten. Amazon har også kjøpt opp matleveranseselskaper, som Deliveroo og Selz. I skrivende stund har Amazon en arbeidsstyrke på 1,3 millioner ansatte.

Hva er Amazons strategi?

Amazons strategi har gått over fra nettbokhandelen den en gang var til en e-handelsgigant som tilbyr en markedsplass for selskaper å selge produktene sine. Den har også spredt vingene sine til andre områder som logistikk, forbrukerteknologi, cloud computing og – sist – digital streaming.

Kjernen i strategien er å tilby forbrukere enkel tilgang til alt de trenger for å leve komfortabelt i vår teknologidrevne verden. Amazons forretningsmodell er å bruke all tilgjengelig teknologi til å vertikalt integrere alt den trenger for å betjene forbrukere ved å anskaffe ulike leveringstjenester. Amazon bruker kostnadsbesparende fordeler ved sine abonnementsbaserte tjenester (Amazon Prime-medlemskap) for å tiltrekke seg flere kunder og få dem til å handle oftere.

Enten det er nettbutikk, nettskydatabehandling eller digitale strømmetjenester, betjener Amazon først og fremst forbrukere på nettområdet. Imidlertid eksperimenteres det også med fysiske dagligvarebutikker fra Amazon Go som vil være bemannet av roboter. Robotkioskene vil fungere uten kasser eller kasselinjer og kan også ha leveringsdroner for hjemlevering.

Hvordan tjener Amazon penger?

Amazon genererer sine inntekter fra nettbutikker, fysiske butikker, tredjeparts selgertjenester, abonnementstjenester og Amazon Web Services (AWS). Detaljhandel er fortsatt selskapets primære inntektskilde, med nettbutikker og fysiske butikker som står for en god del av inntektene. Dette inkluderer inntekter fra tredjepartsforhandlere, som Amazon tillater å selge produktene sine på sin plattform og belaster dem med en provisjon på salg. Produkter som selges gjennom tredjepartsforhandlere er ofte mindre vanlige varer med en høyere innkjøpspris. Ved å bruke tredjepartsforhandlere kan Amazon unngå å ha en høyere lageromsetning og vanne ut fortjenesten ved å holde varer lenge.

Amazons abonnementsbaserte modell, Amazon Prime-tjenesten, bidrar også til inntektene. Å abonnere på en Amazon Prime-konto ved å betale et fast beløp per år gir kundene gratis to-dagers eller samme dag frakt på kvalifiserte varer. Abonnementet lar også kundene streame det meste av Amazons media- og underholdningsinnhold. Kindle, som lar abonnenter lese bøker på nettet, er en annen abonnementsmodell som genererer inntekter for selskapet.

Cloud computing-enheten, Amazon Web Service (AWS), er en annen viktig inntektskilde. AWS kontrollerer for tiden omtrent en tredjedel av det globale skymarkedet, som er nesten dobbelt så mye som dens neste nærmeste konkurrent: Microsoft. Selv om det ikke bidrar med mest inntekt til Amazon, er AWS den desidert høyeste bidragsyteren til driftsinntektene. Selskapet ser på AWS som en kraftig vekstkatalysator som kontinuerlig vil bringe inn nye kunder med økende bedriftsadopsjon.

I sine økonomiske rapporter deler Amazon virksomheten inn i tre segmenter: Nord-Amerika, internasjonalt og AWS. De nordamerikanske og internasjonale segmentene refererer til geografiske inndelinger av Amazons detaljhandel. Så disse to segmentene beskriver inntekter og driftsinntekter fra detaljsalg, abonnementstjenester og eksport fra Nord-Amerika og resten av verden.

For eksempel, i regnskapsåret 2020, som ble avsluttet 31. desember 2020, sto Nord-Amerika for 236,3 milliarder dollar i inntekter, som er en økning på 38,4 % fra FY 2019 og representerer omtrent 61 % av selskapets nettoinntekter for året. Det internasjonale segmentet sto for 104,4 milliarder dollar i omsetning, som representerer 27 % av den totale nettoinntekten, mens AWS-segmentet genererte inntekter på 45,4 milliarder dollar, som representerer omtrent 12 % av den totale nettoinntekten.

Når det gjelder driftsinntektene i 2020 FY, genererte Nord-Amerika-segmentet 8,7 milliarder dollar, som utgjør omtrent 38 % av de totale driftsinntektene for alle segmenter. Det internasjonale segmentet rapporterte en driftsinntekt på 717 millioner dollar, som utgjør bare rundt 3 % av de totale driftsinntektene for alle segmenter. Interessant nok brakte AWS-segmentet inn 13,5 milliarder dollar, som representerer 59 % av den totale driftsinntekten for alle segmenter.

Hvordan har Amazon prestert de siste årene?

Amazon har vokst jevnt gjennom årene, og dette har manifestert seg i at aksjekursen har klatret jevnt og trutt i fem år: fra $671,41 den første uken i mai 2016 til $3467,42 ved slutten av den siste uken i april 2021. Denne 400%+ kursstigningen betyr at en som investerte 10 000 dollar i Amazon fem år tidligere ville ha mer enn 41 000 dollar i fortjeneste.

Kilde: Yahoo! Finansiere

Amazons grunnleggende analyse

Fundamental analyse er en metode for å evaluere en eiendel for å vite dens sanne verdi, slik at du kan anslå hvordan selskapet kan prestere i fremtiden.

I motsetning til teknisk analyse, som innebærer å bruke spesifikke mønstre i aksjekursbevegelser for å forutsi fremtidige prisbevegelser, er fundamental analyse en prosess for å bestemme helsen og egenverdien til det underliggende selskapet. Når du utfører fundamental analyse av en aksje, er du interessert i visse faktorer eller forholdstall som viser hvor godt selskapet presterer. Noen av disse faktorene inkluderer selskapets ledelse og goodwill, som ikke er målbare, samt P/E-forhold, inntekt, inntjening, fortjeneste per aksje, utbytte og kontantstrøm, som er målbare.

Deretter skal vi se på de målbare forholdstallene for å se hvordan du kan bruke dem i analysen.

Amazons inntekter

Et selskaps inntekt, også kjent som bruttosalg, refererer til det totale beløpet som genereres ved salg av varer eller tjenester som tilbys av selskapet. Når du analyserer et selskaps kvartals- eller årsrapport, er inntekten vanligvis det første du ser øverst i resultatregnskapet (det er derfor det noen ganger kalles "top line"). Du kan få rapporten fra selskapets hjemmeside, men noen aksjemeglere inkluderer også lenken på sine nettsider.

Inntektsvekst - når den nåværende inntekten er høyere enn tilsvarende periode i det foregående året - er en god ting for selskapets aksjer. Amazons inntekter for regnskapsåret 2020 som ble avsluttet 31. desember 2020, vokste med 37,6 % til 386,1 milliarder dollar sammenlignet med 280,5 milliarder dollar i regnskapsåret 2019.



Kilde: Yahoo! Finansiere

Amazons inntekter per aksje

I den økonomiske analysen av et selskap er inntjening det overskuddet selskapet har oppnådd i perioden etter at alle kostnader og skatter er trukket fra inntektene. Siden inntekten kalles "øverste linje", kan du kalle inntjening "bunnlinjen".

Som aksjonær er den totale inntjeningen ikke så viktig fordi du ikke eier hele selskapet. Det som er mer nyttig er inntjening per aksje (EPS), som er et viktig finansielt nøkkeltall som viser hvor lønnsomt selskapet var i perioden som er omtalt.

Amazons EPS beregnes ved å dele nettoinntekten på det totale antallet utestående vanlige aksjer. Jo høyere EPS, desto mer lønnsom er virksomheten. Mens du kan beregne EPS selv, er den ofte gitt på ulike finansielle nettsteder, for eksempel Yahoo! Økonomi hvor den (i skrivende stund) er oppgitt som 14.09 for Amazon.

EPS brukes til å beregne et annet forhold, P/E-forholdet, som vi skal diskutere videre.

Amazons P/E-forhold

Pris-inntjeningsforholdet (P/E) er et finansielt forhold som måler et selskaps nåværende aksjekurs i forhold til inntjening per aksje. Den beregnes ved å dele den nåværende prisen på selskapets aksje med inntjening per aksje.

Generelt antyder en høy P/E at investorer forventer høyere inntjeningsvekst i fremtiden, så de er villige til å betale en høyere aksjekurs i dag. Men utover et visst nivå kan det bety at selskapet er overvurdert. Historisk sett har gjennomsnittlig P/E for S&P 500-indeksen, som ofte brukes som referanseindeks, variert fra 13 til 15.

For å beregne Amazons P/E-forhold deler du ganske enkelt gjeldende aksjekurs med EPS. Tar vi regnskapsåret 2020 som eksempel, vil beregningen i skrivende stund være 3467,42/14,09 = 246,10. Dette betyr at investorer var villige til å betale $246,10 for hver $1 Amazon tjener per år. Med andre ord vil det ta Amazon mer enn 246 år å tjene nok penger til å betale tilbake investeringen din.

Amazons P/E-forhold kan sies å være på den høye siden, noe som kan bety at selskapet er overvurdert. Men P/E tar ikke hensyn til selskapets inntjeningsvekst. Så PEG-forholdet, som måler forholdet mellom P/E-forhold og inntektsvekst, gir en mer komplett historie enn P/E alene.

Amazons utbytteavkastning

Utbytte er utbetalinger selskapet gjør til sine aksjonærer som deres andel av selskapets inntjening. De er en del av selskapets overskudd som deles mellom aksjonærene.

Utbyttebetalende selskaper erklærer vanligvis utbytte to ganger i året, og slik informasjon kan finnes på store finansielle nettsteder eller aksjemeglerens nettsted.

Utbytteavkastning sammenligner et selskaps utbyttebetalinger (for året) med aksjekursen. Hvis selskapet betaler ut $1 i årlig utbytte og gjeldende aksjekurs er $20, vil utbytteavkastningen være 1/20, uttrykt i prosent for å få 5%.

Mange investorer liker aksjer med gode utbytteavkastninger fordi de holder aksjene sine i lang tid, og de vil være sikre på at pengene de tjener på å holde en aksje er bedre enn rentene de ville ha fått for å sette inn pengene hos en bank. Traders, på den annen side, holder en aksje i kort tid og er mer interessert i å tjene penger gjennom kortsiktige prissvingninger i stedet for utbytte.

Til tross for høy inntjening per aksje, har ikke Amazon begynt å betale utbytte til sine aksjonærer. I stedet pløyer selskapet tilbake inntjening i virksomheten, noe som er en av grunnene til aksjens enorme kapitalvekst.

Amazons kontantstrøm

Kontantstrøm refererer til nettobeløpet av kontanter eller dets ekvivalenter som beveger seg inn og ut av en virksomhet. Kontanter som kommer inn i virksomheten kalles kontantstrømmer og de som flytter ut av virksomheten kalles kontantstrømmer.

For at et selskap skal ha god helse, må det generere positive kontantstrømmer, som betyr at kontantstrømmene må være større enn kontantstrømmene. Som med mange andre selskaper med god økonomisk helse, opprettholder Amazon en positiv kontantstrøm.



Kilde: Yahoo! Finansiere

Hvorfor kjøpe Amazon-aksjer?

Amazons forretningsstrategi vil fortsette å være lønnsom fordi produktene og tjenestene er avgjørende for det daglige livet. Fra shopping, til online til streaming, til cloud computing, vil folk alltid trenge Amazon-tjenester. Og Amazon prøver hele tiden å skape mer verdi for kundene sine.

Så Amazon-aksjen har fortsatt rom for vekst sammenlignet med andre aksjer, og her er grunnen:

  • Amazon hviler ikke på sin imponerende vekst gjennom årene, den prøver hele tiden å skape mer verdi for kundene sine - den nye robotkiosken er et eksempel
  • Amazon-merket er pålitelig globalt
  • Selskapet har registrert inntjeningsvekst i det siste, og alltid slått analytikernes forventninger.

Eksperttips om kjøp av Amazon-aksjer

I skrivende stund handles Amazon-aksjene til rundt 3467,42 dollar per aksje. Så hvis du ikke har stor investeringskapital, kan det være en god idé å kjøpe aksjen via meglere og plattformer som tilbyr brøkdeler.
- Emmanuel Ekwomadu
Kjøp Amazon-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Amazon-aksjer

Før du kjøper Amazon-aksjer, er det fem ting du må gjøre:

1. Forstå selskapet

Før du setter pengene dine på et selskap, må du forstå selskapet: hva det gjør og hvordan det tjener penger. Hvis mulig, la det være et selskap hvis produkter du allerede bruker. Å være kjent med et selskap bør imidlertid ikke stoppe deg fra å gjøre en grunnleggende analyse for å være sikker på selskapets økonomiske helse før du investerer.

2. Forstå det grunnleggende om å investere

Før du prøver å investere i Amazon, må du lære det grunnleggende om å investere. Du bør lære ting som risikostyring, pengestyring og diversifisering. Mens risikostyring og pengestyring lar deg kontrollere hvor mye du kan tape hvis noe går galt, gir diversifisering deg en måte å spre risikoen din på flere aksjer.

3. Velg din megler med omhu

Pass på å velge en megler som er registrert hos finanstilsynet i ditt hjemland, slik at du kan være sikker på at de ikke lett kan stikke av med pengene dine og at du kan få en form for beskyttelse fra enhver økonomisk kompensasjonsordning i landet ditt. Bortsett fra reguleringsstatus, bør du også vurdere handelsprovisjoner og handelsverktøyene som tilbys av megleren før du tar et valg.

4. Bestem hvor mye du vil investere

En viktig regel i å investere er å aldri investere mer enn du har råd til å tape. Ikke invester med lånte penger uansett hvor godt du tror en aksje vil prestere: Leverage – som betyr å investere med lånte penger – er et tveegget sverd.

Når du har spart opp kapitalen din, bør du bestemme prosentandelen av den kapitalen du vil allokere til en aksje og hvordan du vil investere pengene. Det kan være å foretrekke å skalere inn gradvis og praktisere dollar-kostnadsgjennomsnitt. Uansett hvilken metode du velger, sørg for å diversifisere porteføljen din på tvers av forskjellige aksjer og til og med forskjellige aktivaklasser for å unngå systemrisiko.

5. Bestem deg for et mål for investeringen din

Til slutt må du vurdere investeringsmålet ditt: hvorfor investerer du og hvor lenge har du tenkt å beholde investeringen? Det kan være å bygge opp pensjonsfondet ditt til pensjonisttilværelsen. Men hva er investeringsstrategien din? Du bør vite når du skal selge: det kan være på et bestemt tidspunkt i fremtiden eller når selskapets grunnleggende forhold ikke lenger ser bra ut, eller du vil kanskje til og med beholde aksjen på ubestemt tid. Uansett hva som er tilfelle, skriv ned investeringsmålet og planen.

Bunnlinjen på kjøp av Amazon-aksjer

Oppsummert er Amazon et kraftsenter for e-handel som utnytter teknologi for å gjøre shopping mye enklere samtidig som det gir online tilgang til underholdning og nettjenester. Du kan kjøpe Amazon-aksjer gjennom en aksjemegler eller via Amazon DSPP.

For å investere i Amazon-aksjer akkurat nå, er alt du trenger å registrere deg for en aksjemeglers aksjehandelskonto, finansiere kontoen din, velge Amazon fra sin kategoriserte liste over aksjer og legge inn en markedsordre eller en limitordre for å kjøpe aksjen.

Hvis du ennå ikke er klar til å investere akkurat nå, fortsett å utdanne deg selv ved å lese våre andre guider som Hvordan aksjemarkedet fungerer, Forskjellen mellom grunnleggende og teknisk analyse, markedspsykologi og mye mer om Kjøpe Aksjer. Du kan også øve på "papirhandel" ved å bruke en aksjemeglers demokonto for å gjøre deg kjent med meglerens plattform og verktøy.

Alternative aksjer

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Amazons eksplosive vekst i de første årene gikk på bekostning av lønnsomhet; det tapte penger i løpet av sine første 17 kvartaler som et offentlig selskap. Selskapet registrerte sitt første overskudd på bare 1 cent per aksje i 4. kvartal 2001, men raskt frem til slutten av 2020 var Amazons bruttofortjeneste på mer enn 94 milliarder dollar, med nettoresultatet på mer enn 21 milliarder dollar!
  2. Selv om Amazon har vært konsekvent lønnsomt de siste årene, har selskapet aldri betalt kontantutbytte til sine vanlige aksjonærer. Amazon foretrekker å pløye tilbake inntjeningen for å drive vekst. Den politikken vil kanskje ikke endre seg i overskuelig fremtid.
  3. Den første regelen er å bare kjøpe aksjen med en spesifisert prosentandel av investeringskapitalen du har råd til å tape. En annen ting du kan gjøre er å legge inn en stop-loss-ordre som vil få deg ut av markedet hvis handelen gjør et visst tap. Men du bør verken sette stop loss for nær inngangsprisen eller for langt unna den.

  4. Ja, du kan også gjøre teknisk analyse før du kjøper Amazon-aksjer, forutsatt at din fundamentale analyse viser at selskapet har god økonomisk helse. Mens fundamental analyse forteller deg om et selskap er bra for investering, kan teknisk analyse fortelle deg riktig tidspunkt å trykke på kjøpsknappen.

  5. Til Amazons nåværende aksjekurs på $3 467,42 kan du ikke en gang kjøpe en aksjeandel med $1000 investeringskapital. Du kan imidlertid fortsatt investere 1000 dollar i Amazon ved å bruke en meglerplattform som Robinhood som tillater handel med brøkdeler.
  6. Amazon er først og fremst notert på Nasdaq-børsen, men aksjen handles også på London-børsen og EURONEXT-børsen. Avhengig av hvor megleren din er basert, kan du kjøpe aksjen fra hvilken som helst av disse børsene.