HomeAksjerKjøpe Boeing
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Boeing (BA)-aksjer i Norge 2022

Boeing logo
Boeing (BOE)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Tony Loton Oppdatert: August 6, 2022

The Boeing Company, eller ganske enkelt Boeing, er en av de største flyprodusentene i verden. Det opererer gjennom fire divisjoner: Boeing Capital; Forsvar, rom og sikkerhet; Kommersielle fly; og globale tjenester. For detaljhandlere som har til hensikt å kjøpe Boeing-aksjer, er selskapet mest kjent for sin kommersielle flyselskapsvirksomhet som fikk en stor hit under COVID-19-pandemien. Det er også en konkurrent til Airbus.

Grunnlagt i 1916, sysselsetter dette ikoniske amerikanske selskapet over 141 tusen mennesker. Den tilhører industrisektoren: en syklisk sektor som reflekterer opp- og nedturer sett i konjunktursyklusen.

I årene før pandemien led Boeing av negativ publisitet på grunn av tekniske problemer med 737 Max-flyet. Det hjemsøker selskapet den dag i dag, men Boeing-aksjene har kommet seg fra 2020-bunnene og er opp over 81 % i løpet av de tolv månedene frem til mai 2021.

Hvordan kjøpe BOE-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Boeing

Før vi graver inn i Boeings økonomiske fundamentale forhold, la oss ta en titt på selskapets strategi og historie, hvordan det oppnår fortjeneste og hvilke muligheter som ligger foran oss.

Boeings historie

Boeing har eksistert i nesten et århundre, og det ble opprinnelig kalt Boeing Airplane Company. Den endret navn etter femti års eksistens for bedre å reflektere de nye aktivitetene den ble engasjert i: forsvar, rom og sikkerhet, og Boeing Capital.

Rivaliseringen med Airbus er velkjent blant investorer. Boeing og Airbus konkurrerer direkte, og deres rivalisering om å få det større antallet årlige bestillinger er en målestokk for den globale økonomien. For eksempel, under COVID-19-pandemien, ble nyheten om at Ryanair bestilte flere Boeing-fly sett på som bunnen av konjunktursyklusen.

Boeings diversifiserte virksomhet hjalp aksjekursen til å komme seg etter sikkerhetsbekymringene knyttet til 737 Max-flyene.

Hva er Boeings strategi?

Som allerede nevnt er Boeing et industriselskap som konkurrerer på fire ulike områder. I tillegg til sin enorme virksomhet med forsvarsprosjekter fra amerikanske myndigheter, tilbyr den også finansielle tjenester og administrerer finansiell eksponering via finansielle leieavtaler under Boeing Capital-delen av virksomheten. Som ethvert syklisk selskap er Boeing sterkt avhengig av den økonomiske syklusen, og perioder med økonomisk lavkonjunktur tynger lønnsomheten.

Hvordan tjener Boeing penger?

Boeing er mest kjent for sin Commercial Airplane-divisjon som tilbyr flåtestøttetjenester, kommersielle jetfly og lastetjenester. Men dette er ikke det eneste segmentet som bidrar til selskapets økonomiske resultater.

Selskapet driver en enorm virksomhet innen forsvars- og sikkerhetssektoren, og er involvert i produksjon av ubemannede militærfly, overvåkings- og etterretningssystemer, bare for å nevne noen.

Boeing hadde det vanskelig under COVID-19-pandemien da den kommersielle flyindustrien stoppet plutselig. I skrivende stund er det ennå ikke kommet seg: opererer 25 % under det pre-pandemiske nivået, noe som påvirker bunnlinjen i Boeings resultatregnskap.

Hvordan har Boeing prestert de siste årene?

Til tross for 737 Max-problemene, toppet Boeings aksjekurs på mer enn $440/aksje ett år før pandemien. Så rammet pandemien, og resten er historie.

I motsetning til andre sektorer som hadde fordel av pandemien, som teknologisektoren, var den kommersielle luftfartssektoren en av de vanskeligste sektorene. Mens nedgangen i aksjemarkedet var brå for alle sektorer, var oppgangen ujevn. For eksempel kom mange selskaper raskt til å overskride nivåene før pandemien, mens BA-aksjen bare gjenopprettet halvparten av sin tapte aksjekurs.

Boeing fundamental analyse

Traders og investorer bruker ulike teknikker for å verdsette et selskap. Mens teknisk analyse for det meste brukes til å spekulere i bevegelser i finansielle eiendeler, brukes fundamental analyse for å finne et selskaps egenverdi (derav hva aksjekursen egentlig burde være).

Markedsprisen reflekterer alltid nåverdien av selskapets fremtidige kontantstrømmer. Det finnes mange modeller for å diskontere disse fremtidige kontantstrømmene for å finne ut riktig nåverdi, og på slutten av prosessen har investorer en ide om selskapets egenverdi.

Dersom markedsprisen er over beregnet egenverdi, overvurderes aksjene. Investoren har muligheten til å "selge short" (vedde på en fallende pris) ved å låne fra megleren, eller ganske enkelt sitte stramt hvis investoren følger en long-only-strategi når han driver porteføljen.

Dersom markedskursen derimot er under den beregnede egenverdien, anses aksjene som undervurdert. Derfor vil investoren se etter å få eksponering ved å "gå lang" på enten en kontant- eller marginkonto.

La oss nå se på Boeings inntekter, fortjeneste per aksje (EPS), pris/inntektsforhold (P/E), utbytte og kontantstrøm.

Boeings inntekter

Inntekter refererer til det totale salget av varer og tjenester over en bestemt periode. Dette er et viktig aspekt ved å tolke regnskap: resultatregnskapet (hvor inntektsposisjonen hører hjemme) viser den økonomiske ytelsen til et selskap, mens balansen bare viser den økonomiske stillingen på et gitt tidspunkt, typisk på slutten av regnskapet. regnskapsår.

I skarp kontrast til nettoinntekt, som er kjent som bunnlinjen, er inntekter den øverste linjen i resultatregnskapet. I følge siste kvartalsresultat falt Boeings inntekter 10 % til 15,2 milliarder dollar i 1. kvartal 2021 sammenlignet med samme periode i 2020.

Boeings resultat per aksje

Inntjening per aksje eller EPS er et lønnsomhetsforhold basert på nettoinntekt, som er bunnlinjen i resultatregnskapet, fratrukket foretrukket utbytte, og justert med det veide gjennomsnittlige antall utestående aksjer.

I løpet av et år kan et selskap utstede nye aksjer, kjøpe dem tilbake eller dele aksjekursen. Alle disse handlingene vil påvirke det veide gjennomsnittlige antall utestående aksjer. Dessuten, hvis det finnes noen innebygde opsjoner - for eksempel warranter eller konvertible aksjer - vil disse påvirke antall aksjer. Av denne grunn beregner investorer ikke bare den grunnleggende EPS, men også den utvannede EPS. Forskjellen mellom de to er at den utvannede EPS viser hva EPS ville vært dersom den konvertible gjelden faktisk ble konvertert.

Jo høyere EPS-tallet er, jo bedre for selskapet. I skrivende stund har Boeings EPS falt dramatisk i de fire foregående kvartalene, hovedsakelig på grunn av den totale kollapsen i flyindustrien. Selv om EPS postet av Boeing i siste kvartal er elendig, husk at investorer priser en aksje basert på den fremtidige verdien av kontantstrømmen.

Boeings P/E-forhold

Pris-til-inntektsforholdet (P/E) viser ganske enkelt verdien av selskapets aksjer delt på EPS. I skrivende stund er én aksje i Boeing priset til $239,57, men vi kan ikke beregne P/E-forholdet fordi selskapet tapte penger i de foregående kvartalene (og dermed gjorde nevneren negativ).

Generelt sett: jo høyere P/E-forhold, jo mer sannsynlig er det at selskapets aksjekurs er overvurdert.

Boeings utbytte

Som navnet antyder, er utbytteavkastning et finansielt forhold som reflekterer det årlige utbyttet (din andel av selskapets overskudd) delt på aksjekursen. For mange investorer er utbyttebetalende selskaper et must i en portefølje på grunn av muligheten til å reinvestere inntektene. Jo høyere forholdstall, jo mer attraktivt er selskapet for utbyttesøkende investorer.

Jo lengre utbyttebetalende historie, jo mer attraktivt er selskapet for utbyttesøkende investorer. Det er imidlertid ikke alle selskaper som betaler utbytte, og noen av de som gjør det gjør det for å tiltrekke seg investorer i en bransje i tilbakegang.

Boeing betaler foreløpig ikke utbytte, selv om det pleide. Mest sannsynlig vil det begynne å betale utbytte igjen ettersom selskapet kjemper tilbake etter den pandemi-ledede kollapsen.

Boeings kontantstrøm

Kontantstrømoppstillingen avslører kontanter som er tilgjengelig for selskapet, og dette er gruppert i tre kategorier: kontantstrøm fra drift, investering og finansieringsaktiviteter. Av de tre er kontantstrømmen fra driften - også kjent som CFO eller operasjonell kontantstrøm - den viktigste fordi den avslører hvor mye kontanter selskapet genererer fra den daglige driften.

En sterk kontantposisjon er ønskelig fordi det antyder en levedyktig virksomhet. Eiendeler som raskt kan konverteres til kontanter, for eksempel omsettelige verdipapirer, er også ønskelige.

Hvorfor kjøpe Boeing-aksjer?

Boeing er en av markedslederne i luftfartsindustrien, men de genererer også en stor del av inntektene fra andre kilder. For noen år siden var ideen å diversifisere bort fra den viktigste kommersielle flyproduksjonsindustrien ved å gå inn i tilstøtende virksomheter innen forsvars- og sikkerhetssektoren.

Dessverre påvirket pandemien de fleste av Boeings kunder; dvs. kommersielle flyselskaper. På grunn av pandemien og "force majeure"-klausulene ble kommersielle flyselskaper fordelt i sine kontraktsmessige forpliktelser med flyprodusentene.

Pandemien rammet flyindustrien så hardt at mange navn ble reddet ut av regjeringer. Det mest fantastiske eksemplet kommer fra en av lederne i den kommersielle flyindustrien: Lufthansa AG, et tysk flyselskap som måtte reddes ut av den tyske regjeringen.

Likevel er flyreiser kommet for å bli. Her er noen grunner til å kjøpe Boeing-aksjer til tross for den dårlige økonomiske posisjonen svekket av pandemien:

  • En ledende produsent av kommersielle fly, med en diversifisert virksomhet
  • Lovende veksttrender for den kommersielle flyindustrien når pandemien tar slutt
  • Ny ledelse
  • Bestillinger begynte å bygge seg opp igjen etter hvert som pandemien letter.

Eksperttips om kjøp av Boeing-aksjer

Boeing er aktiv i en syklisk industri og påvirkes i perioder med økonomisk nedgang. Nå som konjunktursyklusen har passert bunnen, og økonomien har begynt å vokse igjen som sett i årets første kvartal, vil sykliske selskaper som Boeing ha lettere for å forbedre sine økonomiske resultater.
- Tony Loton
Kjøp Boeing-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Boeing-aksjer

Investering i et selskap kommer vanligvis på slutten av en due diligence-prosess som dekker minst følgende punkter: full forståelse av selskapets virksomhet, etablering av en investeringsoppgave, vurdering av finansformidleren, avgjørelse av kapitalen som skal investeres, og fastsettelse av en investering objektiv.

1. Forstå selskapet

Investorer tiltrekkes av et selskap av ulike grunner, som kan være personlige (dvs. de bruker og liker selskapets produkter eller tjenester) eller har med kjerneverdier å gjøre (f.eks. investerer selskapet i ren energi). Et utbyttebetalende selskap kan appellere mer til noen investorer, mens andre fokuserer på vekst i stedet for utbytte. Warren Buffetts Berkshire Hathaway er kjent som et av de mest suksessrike selskapene i verden, men det gir ikke utbytte.

2. Forstå det grunnleggende om å investere

Sørg for at du forstår 101 av å investere. Investering handler for det meste om å håndtere risiko, men ikke å eliminere den (fordi du ikke kan). Diversifisering er én risikoreduksjonsstrategi.

3. Velg din megler med omhu

Megleren er din partner i investeringsprosessen. Lave gebyrer og provisjoner er ikke alt som betyr noe, og de fleste investorer velger sine meglere på andre kriterier som omdømme eller regulering. Meglerens handelsplattform er også viktig fordi vellykket diversifisering avhenger av at megleren gjør ulike aktivaklasser tilgjengelige for kjøp.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Dette er et kontroversielt poeng å vurdere fordi det avhenger av hvilken type investor du er: risikovillig, risikosøkende eller risikonøytral. Vanligvis er finansmarkedsdeltakere risikovillige, men det finnes fristelser overalt.

Marginkontoer gjør det mulig for tradere å kjøpe mer aksjer enn kontantene på kontoen deres tillater dem. I dette tilfellet har kjøp på margin en ekstra kostnad (renten på pengene som er lånt fra megleren) og økt nedsiderisiko. Under bearish markeder kan investorer motta marginsamtaler fra meglere, noe som betyr at deres posisjoner vil bli stengt hvis de ikke setter inn mer penger.

5. Bestem deg for et mål for investeringen din

Investeringsprosessen starter med planleggingstrinnet. Ved planlegging må investor vurdere målet eller målet for investeringen. Ting du bør vurdere er om investeringen skal gi diversifiseringsfordeler, hvor lenge du er villig til å forbli investert, hva er avkastningskravet, og hva er den maksimale risikoen du er villig til å ta. Det er et ordtak som sier: "Hvis du ikke planlegger, planlegger du å mislykkes!"

Bunnlinjen på kjøp av Boeing-aksjer

Boeing er et ledende selskap i sin bransje og er en av Dow Jones Industrial Average-komponentene.

Ettersom økonomien tar seg opp fra nedturene, gjør også sykliske selskaper som Boeing det. I årets første kvartal vokste USAs bruttonasjonalprodukt (BNP) med over 6 %, noe som tyder på at den verste økonomiske nedgangen er over. Boeing og andre sykliske selskaper bør dra nytte av den nye ekspansjonsfasen i konjunktursyklusen.

Selv om det ikke er et utbyttebetalende selskap på dette tidspunktet, har Boeing en utbyttehistorie. Det er rimelig å anta at den "gode vanen" med å betale utbytte vil følge etter at pandemien er over.

Hvis du er klar til å investere, kan du følge den enkle tre-trinns prosessen med å velge en megler, finne aksjen du vil investere i og legge inn en bestilling.

Hvis du ikke er sikker på den generelle investeringsprosessen, kan du lære mer ved å lese veiledningene våre før du bruker midlene dine til investeringer.

Alternative aksjer

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Nei. Boeing hadde sterke fundamentale forhold før pandemien rammet verden. Selskapet ble indirekte rammet av nedleggelsen av flyreiser da investorer trakk midler ut av spesielt disse aksjene. Etter hvert som denne trenden snur, og verdensøkonomiene åpner seg, er flyindustrien klar til å reise seg igjen.
  2. Mest sannsynlig. Fram til 2020 hadde Boeing en lang historie med å betale utbytte, og det sluttet å gjøre det på grunn av pandemien. Det gir ingen mening å erklære utbytte når industrien er på randen av kollaps, men så snart industrien kommer seg, vil Boeings økonomiske resultater også gjøre det. Derfor er det bare rimelig å anta at planen er å gå tilbake til å være et utbyttebetalende selskap så snart det er levedyktig å gjøre det.
  3. Å verdsette et selskap på jakt etter den iboende verdien av dets aksjer er utelukkende et grunnleggende analysekonsept. Investorer ser på selskapets økonomi og bruker ulike modeller for å diskontere den fremtidige verdien av kontantstrømmene. I et marked som er semi-sterkt effektivt, kan ikke engang fundamental analyse føre til unormal avkastning over lange perioder. Men som markedene viste gang på gang, er de ikke så effektive, så å finne den riktige aksjen å kjøpe krever en blanding av både teknisk og fundamental analyse.

  4. Å kjøpe: Å kjøpe aksjer er å satse på at prisen skal stige. Investoren interesserer seg effektivt for selskapets aksjer. Den gode delen er at ulempen er begrenset, eller begrenset, til null. Av denne grunn er mange investeringsstrategier til kjente hedgefond strategier som kun er lange, og unngår dermed unødvendig eksponering når du shorter en aksje. Ved shorting: investoren låner aksjene fra megleren, men hvis markedet presser seg høyere, er nedsiden ubegrenset eller ubegrenset, noe som fører til potensielt store tap. Et nylig eksempel er GameStop, som utløste milliarder av tap for shortselgende hedgefond.

  5. Ja, Boeing er ikke lønnsomt nå. Men aksjene handles fortsatt over $200 hver, og dette forteller mye om investorenes perspektiv på fremtidig inntjening. Husk at det er nåverdien av de fremtidige kontantstrømmene som betyr mest når du verdsetter et selskap.
  6. Dette er like enkelt som å investere i et hvilket som helst annet marked. Ventende bestillinger er kjent for å være de riktige verktøyene for å implementere effektiv pengestyring. Som sådan er alt du trenger å gjøre å angi nivået som vil signalisere utgang fra investeringen, og legge inn en stop-loss-ordre på det nivået. Når og hvis markedet når det nivået, får megleren deg automatisk ut av en ubehagelig posisjon.