Alibaba tar steget mot comeback ettersom veksten endelig kommer tilbake
Alibaba Group (NYSE: BABA) vendte tilbake til vekst på tvers av alle hoveddivisjonene, og trosset Kinas økonomiske turbulens for å ta et første skritt mot et etterlengtet comeback etter mer enn ett år med ubehag.
Kinas leder for netthandel, en proxy for landets forbrukeretterspørsel, rapporterte en bedre enn forventet økning i inntekter på 14 % i løpet av et kvartal da verdens nr. 2-økonomi slet med å få fart etter år med Covid Zero-restriksjoner. Aksjene steg hele 3,9 % i Hong Kong.
Den sterke visningen markerer et skritt mot gjenopplivingen av et nasjonalt ikon som ebaypling med en post-Covid forbruksfunk, nye som PDD Holdings og de langvarige effektene av Kinas voldsomme nedslag mot privat sektor. Alibaba drev denne utvidelsen mens kostnadene kuttet med 6 %, delvis hjulpet av en 3 % reduksjon i arbeidsstyrken eller mer enn 6 500 personer.
Alibaba, som sammen med Tencent Holdings og Baidu er kreditert for å ha skapt Kinas internettindustri, trenger nå å vinne over investorer for å gjennomføre en komplisert overhaling som vil dele selskapet på seks måter.
Foreløpig gir resultatene et solid grunnlag for Alibaba-medgründerne Joseph Tsai og Eddie Wu når de overtar ledelsen av selskapet fra Daniel Zhang i september. Alibabas skydivisjon reverserte nedgangen i kvartalet, og den utenlandske avdelingen som inkluderer Singapore-baserte Lazada og Trendyol økte inntektene med 41 %. Dens kjerne innenlandshandelsdivisjon – som nå ekskluderer visse marginale segmenter – krita opp sin første salgsvekst på mer enn ett år.
“Vi ser på den solide inntekten og resultattakten levert i FY1Q24 som det Street har ventet på,” skrev Citigroup-analytikere ledet av Alicia Yap. “De fleste investorer hadde forventet et OK kvartal, men omfanget av meravkastningen, spesielt på overskuddstakten, har sannsynligvis overgått de fleste forventningene.”
Alibaba rapporterte omsetning på 234,16 milliarder yuan (32,3 milliarder dollar) for junikvartalet mot en gjennomsnittlig prognose på 223,75 milliarder yuan. Nettoinntekten steg med rundt 50 % til 34,3 milliarder yuan, og slo også anslagene.
Investorer venter på flere detaljer om spin-offs, inkludert dagligvarearm Freshippo, den AWS-lignende skyvirksomheten og Cainiao-logistikk. I juni-kvartalet vendte skyvirksomheten tilbake til vekst med en omsetning på 4 %, mens den kinesiske e-handelsinntekten steg med 13 %.
Tallene “viste lovende tidlige resultater av omorganiseringen vår, som begynner å frigjøre ny energi på tvers av virksomhetene våre,” sa Zhang, som offisielt går av neste måned, til analytikere på en telefonkonferanse.
Hva Bloomberg Intelligence sier
Alibabas foreslåtte børsnotering av nesten 60 milliarder dollar i eiendeler gjennom 2024 kan gi gruppen ressurser til å trappe opp sin konkurransedyktige innsats i Kinas dagligvarehandel, sky-AI og logistikk. Freshippo kan bruke inntektene fra en børsnotering som verdsetter det til 4 milliarder dollar for å jage Walmarts ledelse innen e-handel med dagligvarer. Etter en børsnotering som kan verdsette den til 45 milliarder dollar, kan Alibabas skyenhet skalere opp med støtte fra nye strategiske investorer for å takle Tencent, Huawei og China Telecom. En børsnotering av Cainiao, kanskje verdsatt til 10 milliarder dollar, kan akselerere logistikkenhetens ekspansjon i Kina og utenlands. – Catherine Lim og Trini Tan, analytikere
Kinas største teknologiselskaper Alibaba og Tencent Holdings har fått rundt 70 milliarder dollar i markedsverdi siden slutten av mai, drevet av forventninger om en gradvis tilbakevending til den konsekvente tosifrede veksten de hadde før Beijing startet et regulatorisk angrep mot sine største private selskaper i 2020.
Drevet av et behov for å forynge verdens nr. 2-økonomi, har Xi Jinping de siste månedene ledet partikadrer og statlige medier i å proklamere Beijings støtte til en sektor plaget av to år med uforutsigbare diktater. I juli signaliserte Beijing at de var klare til å frigjøre sektoren da de avsluttet en sonde til Jack Ma-støttet Ant Group.
Noen investorer advarer likevel om at feiringen kan være for tidlig.
Kinesiske beslutningstakere har stoppet opp med å gi direkte, større finanspolitisk eller politisk støtte til bedrifter, og forbruksutgiftene forblir dempet takket være et dempet utsikter for lønn og rekordhøy ungdomsarbeidsledighet. Fortjenestemarginene er fortsatt under press på grunn av økende konkurranse fra oppkomling som stort sett slapp unna tyngden av angrepet som ByteDance og PDD.
Alibaba og Tencent kuttet mer enn 20 000 jobber mellom dem i fjor for å overleve regulatorisk og økonomisk uro. De står overfor et todelt angrep: Rivaler som Baidu og Meituan kjemper om dominansen av Internett takket være fremveksten av generativ AI. Baidu har så langt stjålet mye av rampelyset deres i post-ChatGPT-løpet, og debuterte Ernie i mars før han startet i flere iterasjoner.
I utlandet fortsetter ByteDance og PDDs Temu å gjøre fremskritt, og bygger på utvidelser som begynte da Alibaba og Tencent ble tvunget til å vise tilbakeholdenhet. Under angrepet tok selskaper, inkludert ByteDances TikTok og Temu, fart på utenlandske forsøk på vekst. Til tross for økende geopolitiske spenninger, tilbyr denne generasjonen oppkomling en mal for eldre jevnaldrende som ønsker å gjenvinne høyder før nedbruddet.
“Det er usikkerhet foran oss på denne veien,” sa Taobao og Tmall-sjef Trudy Dai. “Men jeg tror at overfor alle disse usikkerhetene og potensielle volatilitetene, er den største sikkerheten vi har behovet for å fortsette å øke brukerskalaen vår og selgerskalaen.”
Source: https://buystocks.co.uk/news/alibaba-takes-step-toward-comeback-as-growth-finally-returns/