Boeings 2023-mål er i tvil midt i produksjons- og forsyningskjedeutfordringer
Til tross for et utfordrende år, har Boeing (NYSE: BA) sin aksje klart å stige med 11 % i 2023, noe som gjenspeiler lave investorforventninger snarere enn tillit til selskapets resultater. Den nylige presentasjonen av finansdirektør Brian West på Jefferies Industrial Conference avduket oppdateringer som kan påvirke selskapets investeringspotensial.
West fremhevet at fremgangen på målene som ble satt av Boeings ledelse under en investorkonferanse i november 2022 har vært mindre enn tilfredsstillende i år. Planen var primært fokusert på å generere fri kontantstrøm (FCF) for å redusere selskapets gjeld og posisjonere det for potensielle investeringer i utvikling av nye fly. Målene inkluderte å oppnå $3 milliarder til $5 milliarder i FCF i 2023 og $10 milliarder mellom 2025 og 2026, en betydelig økning fra $2,3 milliarder rapportert i 2022.
Den planlagte forbedringen skulle være drevet av flere faktorer, inkludert en økning i produksjonen av 737-modellen fra anslagsvis 400 til 450 leveranser i 2023 til en månedlig rate på 50 innen 2025/2026, noe som gir en årlig rate på 600. West påpekte at levering av de målrettede enhetene forventes å være i den nedre enden av området på grunn av produksjonsproblemer identifisert på flykropper levert av Spirit AeroSystems (NYSE: SPR). Dette er andre gang Boeing opplever leveringsforsinkelser på grunn av flykroppsproblemer.
I tillegg fortsetter forsyningskjede- og arbeidsproblemer å påvirke Boeing Defence, Space & Security (BDS), som hadde i oppgave å overvinne disse utfordringene, redusere risiko knyttet til fastprisprogrammer, returnere til lønnsomhet og generere 2 milliarder dollar i kontantstrøm fra driften av 2025/2026. Både BDS og Boeing Commercial Airplanes (BCA) forventes å ha negative fortjenestemarginer i tredje kvartal.
Når det gjelder BDS, skisserte West en tredelt strategi under andre kvartals inntjeningsoppfordring i juli, med fokus på å opprettholde stabilitet og forbedre produktiviteten i de 60 % av virksomheten som presterte godt. De neste 15 % var bundet opp i problematiske fastprisprogrammer som forventes å være stort sett risikofrie innen utgangen av 2024, og de resterende 25 % besto av underpresterende eldre programmer.
Imidlertid erkjente West under den nylige konferansen at det tok lengre tid enn forventet å snu de underpresterende 25 %. Dessuten har det oppstått nytt press på fastprisutviklingskontraktene som utgjør 15 % av inntektsgrunnlaget.
Til tross for disse tilbakeslagene og tvilen rundt Boeings evne til å nå sine 2023-mål, forblir aksjen tiltalende basert på 2025/2026-målene. Investorer bør granske tredje kvartals inntjening og oppdatert veiledning nøye, da de kan indikere ytterligere tilbakeslag for Boeing i 2023