Home » News » Kinas elbilprodusent Nio hopper 4% etter å ha rapportert mindre tap enn forventet

Kinas elbilprodusent Nio hopper 4% etter å ha rapportert mindre tap enn forventet

News Team

Nio-aksjene var rundt 4 % høyere i førmarkedshandel i USA, og reverserte tidligere tap som fulgte resultatene.

Investorer fokuserer på den kinesiske elbilprodusentens evne til å være mer disiplinert i sine pengebruk, ettersom den kartlegger en vei til lønnsomhet.

Nio-sjef William Li gjentok selskapets fokus på å være mer effektiv.

“Vi har identifisert muligheter for å optimalisere organisasjonen vår, redusere kostnader og øke effektiviteten,” sa Li tirsdag.

Noen av disse anstrengelsene bærer allerede frukter. Nio rapporterte et nettotap på 4,6 milliarder yuan i tredje kvartal, ned 24,8 % fra andre kvartal 2023, men fortsatt høyere enn i samme periode i 2022.

Selskapet kuttet også 10% av arbeidsstyrken forrige måned, med henvisning til “hard konkurranse.”

Kinas elbilmarked er utrolig konkurransedyktig, med Nio som møter press fra andre startups, som Xpeng og Li Auto, samt giganter som Tesla (NASDAQ: TSLA) og BYD.

I tillegg forblir kinesiske forbrukere forsiktige med utgifter, noe som kan tynge på Nios strategi om å appellere til premiumsegmentet i det lokale elbilmarkedet.

Selskapet sa at omsetningen for fjerde kvartal vil være mellom 16,1 milliarder yuan og 16,7 milliarder yuan, noe som representerer en år-til-år økning på mellom 0,1 % til 4,0 %. Analytikere ventet en prognose på 22,4 milliarder yuan i desemberkvartalet.

Nio forventer også at den vil levere mellom 47 000 og 49 000 kjøretøy i fjerde kvartal – en økning på omtrent 17,3 % til 22,3 % fra året før.

Fokus på effektivitet

I år har Kinas elbil-marked vært scenen for en priskrig utløst av Tesla, som har tvunget bilprodusentene til å kutte kjøretøyprisene og legge press på marginene.

Nios bruttomargin var 8 % i tredje kvartal, ned fra 13,3 % i samme periode i fjor.

Siden Nio ennå ikke har gått med overskudd siden det ble grunnlagt i 2014, prøver selskapet å vise investorer at det kan balansere behovet for investeringer, samtidig som det er mer disiplinert med kostnader.

Li sa tirsdag at Nio ville utsette eller avslutte prosjekter som ikke vil gi et økonomisk bidrag de neste tre årene. Han la til at selskapet vil sørge for at det ikke “utvanner” investeringer i kjerneområder som teknologi og dets salgs- og servicenettverk, ettersom det forbereder seg “på den mer intense konkurransen i de kommende to årene.”

Som en del av dette fremstøtet kunngjorde Nio tirsdag at de har inngått en avtale om å kjøpe visst produksjonsutstyr og eiendeler fra Anhui Jianghuai Automobile Group Corp. (JAC) for 3,16 milliarder yuan. JAC produserer for tiden Nio-biler.

Li sa at å bringe produksjonen helt internt kan redusere kostnadene ved slike operasjoner med 10 %, men at selskapet vil utelukke batteriproduksjon fra å bli utarbeidet internt, ettersom tiltaket ikke vil forbedre bruttomarginen.

Nio CFO Steven Wei Feng sa at selskapets kjøretøymargin, som var 11 % i tredje kvartal, kan stige til 15 % i fjerde kvartal, hjulpet av lavere material- og komponentkostnader, samt bedre produksjonskapasitet.

I 2024 sikter selskapet på en kjøretøymargin på mellom 15 % og 18 %, sa finansdirektøren.

Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-ev-carmaker-nio-jumps-4-after-reporting-narrower-than-expected-losses/