Aksjene i BYD hopper etter at den kinesiske elbilprodusenten har registrert 200 % økning i første halvår
Aksjene til den kinesiske bilprodusenten BYD notert i Kina hopper mer enn 5 % tirsdag, en dag etter et fantastisk hopp i første halvår.
Takket være rekordleveranser, registrerte den kinesiske elbilprodusenten mandag et hopp på 204,68 % i nettoresultatet for første halvår – det er en nettoinntekt på 10,95 milliarder yuan (1,50 milliarder dollar) i perioden januar til juni, sammenlignet med 3,59 milliarder kroner. yuan et år tidligere.
Bilprodusentens børsnoterte aksjer i Hong-Kong steg 5,6 % mens aksjene i Shenzhen steg hele 4,75 % tirsdag.
De sterke tallene skyldtes hovedsakelig rask vekst i virksomheten for nye energibiler, sa firmaet i en aksjefil.
Inntektene i de første seks månedene økte med 72,72 %, sammenlignet med første halvår 2022, ifølge aksjearkivet.
“Hvis du ser på BYD-tall, har topplinjeveksten helt klart vært veldig sterk, men vi er enda mer imponert over marginene. BYDs bruttomargin i første halvår var 18 %. Det er Teslas bruttomargin,” ifølge Jiong Shao, Barclays’ Kina-teknologianalytiker.
Kinas mest solgte bilmerke la ut sine beste kvartalsvise salgsresultater noensinne. Salget av nye energikjøretøyer for passasjerer i andre kvartal var 700 244 enheter, en økning på omtrent 98 % fra år til år, ifølge selskapet.
Til sammenligning rapporterte den amerikanske rivalen Tesla leveranser av 466 140 biler globalt for andre kvartal.
Kina er det største bilmarkedet i verden etter salg og produksjon. Det er også det største elbilmarkedet i verden, og en nøkkeldriver i arbeidet mot elbiler.
“BYD retter seg mot massemarkedet dit Tesla ikke kan nå,” sa Vivek Vaidya, assosiert partner hos Frost & Sullivan, på CNBCs “Street Signs Asia” tirsdag.
“Du vil se Kina-produserte kjøretøyer som vil gi betydelige prisfordeler i forhold til Tesla [with] lignende funksjoner, fantastiske biler,” sa Vaidya.
Priskrig
BYD er under press fra en priskonkurranse blant innenlandske rivaler så vel som Tesla.
Elon Musks elbilprodusent kuttet prisene på Model S og Model X i august da selskapet så ut til å vinne markedsandeler midt i økende konkurranse i Kina. De ekstra kuttene kom samme måned som Tesla satte ned prisene for sine Model Y og Model 3.
Tidligere i år kuttet BYD og dets innenlandske rivaler som Nio og Xpeng også prisene.
“Den lavere prisen for å presse ut av de svakere aktørene er virkelig en god ting for helsen til industrien,” sa Shao fra Barclays til CNBCs “Squawk Box Asia” tirsdag.
“BYDs driftsmargin var 5% som er en ganske sunn driftsmargin og mange aktører i det kinesiske elbilmarkedet har til og med negativ bruttomargin, enn si driftsmargin,” sa Shao.
Priskuttene kommer ettersom forbrukerne fortsatt er forsiktige med forbruk midt i en svakere økonomisk oppgang enn forventet i Kina etter at strenge Covid-restriksjoner ble opphevet.
Vaidya fra Frost & Sullivan sa at merkene senker prisene for å få så mange av produktene deres på markedet som mulig.
“Elbiler er litt annerledes enn kjøretøy med forbrenningsmotorer. Elbiler tjener også penger for OEM-ene som selger dem,» sa Vaidya, med henvisning til produsenter av originalutstyr som Tesla, i dette tilfellet.
«Når de kjører, for eksempel, har Tesla ladepunkter, og derfor får Tesla penger tilbake for hver mil som kjøres på Tesla. Så rabatten eller priskrigen som skjer er å få produktet ut på markedet, sa Vaidya.
“Etter det vil den begynne å tjene penger.”
Utfordrende landskap
BYD utvider også sin virksomhet utenfor bilområdet. Mandag kunngjorde BYD at elektronikkarmen deres kjøper opp USA-baserte Jabils produksjonsvirksomhet for mobilelektronikk i Kina for omtrent 2,2 milliarder dollar.
BYD Electronics produserer en rekke produkter, inkludert smarttelefoner, nettbrett, nye energikjøretøyer, roboter og kommunikasjonsutstyr.
Den innenlandske rivalen Xpeng sa mandag at de kjøpte Didis smarte elbilutviklingsvirksomhet i en utveksling av aksjer verdt 744 millioner dollar. Xpeng sa at de planlegger å utvikle en elbil for lansering neste år under et nytt massemarkedsmerke.
Xpeng utvikler også to nye elbiler med Volkswagen som vil inkludere Xpengs avanserte førerassistanseprogramvare for det kinesiske markedet med et utrullingsmål for 2026.
Volkswagen sa i juli at de vil investere 700 millioner dollar i Xpeng og ta en eierandel på 4,99 % i selskapet.