Alfabet-aksjen stiger etter hvert som inntjeningen knuser estimater på sterk skyvekst.
Alphabets (GOOG)-aksjen steg 6 % i morgenhandel onsdag etter at Google-forelderen rapporterte finansinntekter for tredje kvartal som slo analytikeres anslag på topp- og bunnlinjen, hjulpet av sterk vekst i skyvirksomheten.
Søkegiganten rapporterte en fortjeneste per aksje på 2,12 dollar på en omsetning på 88,27 milliarder dollar for kvartalet som ble avsluttet 30. september. Det representerer en økning i overskudd og salg fra samme periode i fjor på henholdsvis 37 % og 15 %.
Analytikere forventet en inntjening per aksje på 1,83 dollar på en omsetning på 86,44 milliarder dollar, ifølge data samlet av Bloomberg.
Annonseinntektene toppet 65,85 milliarder dollar mot analytikernes forventninger på 65,5 milliarder dollar, opp fra 59,65 milliarder dollar for året før.
Googles administrerende direktør Sundar Pichai fremhevet veksten av skyenheten i en inntjeningssamtale på tirsdag, og la merke til at selskapets AI-portefølje tiltrekker seg nye kunder og fører til større avtaler. Cloud-inntektene kom inn på 11,4 milliarder dollar, opp 35 % fra samme periode i fjor, og overgår forventningene.
“Denne virksomheten har virkelig fart, og den samlede muligheten øker etter hvert som kundene omfavner gen. AI,” sa han.
Oppgangen i skyinntekter kommer ettersom rivalene Microsoft (MSFT) og Amazon (AMZN) også forventes å vokse sine skyvirksomheter og øke investeringene i AI-infrastruktur. Google planlegger å bruke rundt 13 milliarder dollar på kapitalutgifter for inneværende kvartal, sa finansdirektør Anat Ashkenazi under samtalen. Og selskapet forventer nok en økning i utgifter til kunstig intelligens og datainfrastruktur i 2025.
Google møter også konkurranse på hjemmebanen sin med introduksjonen av stadig mer sofistikerte AI-drevne chatbots. På mandag rapporterte informasjonen at Meta (META) utvikler sin egen søkemotor for å drive sin Meta AI-chatbot, og gir brukere samtalesvar på spørsmål og forespørsler.
Hvordan neste generasjon svarmotorer konkurrerer med Googles tradisjonelle og AI-forsterkede søk er fortsatt et nøkkelspørsmål for selskapet.
Pichai utformet utvidelsen av AI-verktøy som å øke brukeropplevelsen for søk. AI Overviews, Googles søkefunksjon som gir konsise svar på brukerforespørsler, når nå 1 milliard brukere på månedlig basis, kunngjorde selskapet mandag.
“Folk stiller lengre og mer komplekse spørsmål og utforsker et bredere spekter av nettsteder,” sa Pichai. “Det som er spesielt spennende er at denne veksten faktisk øker over tid ettersom folk lærer at Google kan svare på flere av spørsmålene deres.”
I likhet med eldre søkeresultater, vises brukere annonser som Google plasserer ved siden av AI-oversikter.
Google er den første av Big Tech-plattformene som rapporterer denne uken, med Meta og Microsoft som skal publisere kvartalsresultater på onsdag, etterfulgt av Amazon (AMZN) og Apple (AAPL). Selv om alle megacaps har gitt aksjekursstigninger så langt i år, har aksjene gått divergerende veier ettersom investorer ikke lenger måler AI-forbruket og suksessen til forretningslinjene deres i lås.