Avkjøling av råoljepriser gir pusterom til OMC-aksjer; IOC, BPCL, HPCL rally opptil 4 %
Den 5. oktober var det en merkbar utvikling i det indiske aksjemarkedet knyttet til olje- og gassektoren. Råoljeprisene opplevde en kraftig nedgang under intradagshandel, noe som ga lettelse til oljemarkedsføringsselskaper (OMCs).
Aksjer i fremtredende OMC-er som Indian Oil Corporation (IOC), Bharat Petroleum Corporation (BPCL) og Hindustan Petroleum Corporation (HPCL) viste betydelige gevinster, med aksjekursene deres steg med 1-4 prosent på Bombay Stock Exchange (BSE). Denne økningen kan tilskrives den gunstige utviklingen i råoljeprisene, ettersom lavere oljepriser vanligvis reduserer innsatskostnadene for disse selskapene, og dermed påvirker deres lønnsomhet positivt.
Derimot handlet aksjer knyttet til oljeleting, som Oil India, Indraprastha Gas, Petronet LNG og Oil and Natural Gas Corporation (ONGC), relativt flatt. Denne forskjellen i ytelse antyder at nedgangen i råoljeprisene først og fremst kom OMCene til gode, mens oljeletingsrelaterte selskaper ikke opplevde det samme nivået av positiv markedsbevegelse.
På tidspunktet for denne rapporten var S&P BSE Sensex opp med 235 poeng eller 0,3 prosent, og nådde 65 461-nivået kl. 10:30. Dette indikerer en positiv samlet stemning i det bredere aksjemarkedet den aktuelle dagen.
I følge en rapport fra US Energy Information Administration (EIA), opplevde energimarkedet bemerkelsesverdige endringer i bensinforsyninger og råoljelagre. Bensinforsyningen til ferdige motorer, som ofte brukes som en måler for bensinetterspørselen, falt til et årlig lavpunkt på 8 millioner fat per dag (bpd). Denne nedgangen indikerer en reduksjon i etterspørselen etter bensin, som kan påvirkes av ulike økonomiske og samfunnsmessige faktorer, inkludert reisemønstre og drivstoffeffektivitet.
I tillegg fremhevet EIA-rapporten at råoljelagrene sank med 2,2 millioner fat i løpet av uken som sluttet 29. september, og markerer det laveste nivået siden desember 2022. Råoljelagre fungerer som et kritisk barometer for oljemarkedets helse, og reflekterer faktorer som f.eks. produksjon, import og forbruk.
Denne utviklingen hadde en betydelig innvirkning på oljeprisen. Prisene på Brent-olje falt med 9 prosent den 5. oktober sammenlignet med toppene i september, mens prisene på WTI-olje opplevde en enda brattere nedgang på 11 prosent. Disse prissvingningene var sannsynligvis drevet av kombinasjonen av redusert bensinetterspørsel og krympende råoljelagre, noe som understreker oljemarkedenes følsomhet for tilbuds- og etterspørselsdynamikk.
I tillegg til forsynings- og lagerdynamikken, spilte økonomiske nyheter også en rolle i å presse oljeprisen. Rapporten nevner at den amerikanske tjenestesektoren opplevde en nedgang i september, med innkjøpssjefsindeksen (PMI) for ikke-produksjon som falt til 53,6, ned fra 54,5 i august. En lavere PMI kan indikere en nedgang i økonomisk aktivitet innen tjenestesektoren, noe som kan ha implikasjoner for den samlede økonomiske veksten og følgelig oljeetterspørselen.
Når vi ser fremover, forventer Rahul Kalantri, visepresident for råvarer i Mehta Equities, fortsatt volatilitet i råoljeprisene. Han antyder at råoljeprisene kan finne støtte i området $82,8 til $81 per fat, med motstandsnivåer på $84,5 til $85,3 per fat. Når det gjelder den indiske rupien, bemerker han at det er støtte på nivåer på Rs 6.940 til Rs 6.870, mens motstand forventes rundt Rs 7.120 til Rs 7.200. Disse støtte- og motstandsnivåene gir innsikt i de potensielle prisbevegelsene på råolje i den kommende perioden, med hensyn til både internasjonale faktorer og valutakursen.
I løpet av de siste tre månedene har oljemarkedsføringsselskapets (OMC) aksjer, inkludert aksjene til Indian Oil Corporation (IOC), Bharat Petroleum Corporation (BPCL) og Hindustan Petroleum Corporation (HPCL), møtt press nedover på grunn av stigende råoljepriser. Disse aksjene har opplevd nedgang på opptil 11 prosent i denne perioden. Derimot så den bredere S&P BSE Oil & Gas-indeksen en mye mindre nedgang på 0,4 prosent.
Analytikere ved Prabhudas Lilladher har uttrykt troen på at tap i markedsføringsmarginer for disse OMC-ene sannsynligvis vil vedvare i juli-september kvartal FY24 (Q2FY24). En av nøkkelfaktorene som bidrar til disse tapene er OMCs manglende evne til å øke detaljhandelsdrivstoffprisene i takt med økningen i råoljeprisene.
Meglerforetakets analyse indikerer at brutto markedsføringsmargin på bensin og diesel i september 2023 var på henholdsvis 5,5 Rs per liter og et tap på Rs 3,8 per liter. Dette er i motsetning til høyere marginer på 10,6 Rs per liter for bensin og 10,2 Rs per liter for diesel sett i Q1FY24, samt 8,4 Rs per liter for bensin og 2,7 Rs per liter for diesel i Q2FY24 hittil i år. Disse tallene illustrerer utfordringene OMC-er står overfor med å opprettholde fortjenestemarginene sine midt i svingende råoljepriser og presset for å holde detaljhandelsdrivstoffprisene rimelige for forbrukerne.