Boeing-aksjen stiger 6 % på flyets fremgang etter 11,8 milliarder dollar årlig tap.
Boeing sa tirsdag at de gjorde fremskritt med å øke flyproduksjonen, og aksjene hoppet med 6 %, til tross for at selskapet registrerte sitt største årlige tap på fire år.
Tapet på 11-8 milliarder dollar, på grunn av problemer ved de viktigste enhetene, sammen med nedfallet fra en lammende streik, viser utfordringene administrerende direktør Kelly Ortberg står overfor med å snu den amerikanske flyprodusenten. Den har gitt avkall til rivaliserende Airbus i leveringsløpet og har gått inn i trådkorset til regulatorer og kunder etter en rekke feiltrinn.
Finansdirektør Brian West fortalte analytikere at flyprodusenten hadde levert 33 av sine mest solgte 737 jetfly så langt i januar. West la til at selskapet forventer å være i en posisjon senere i år til å overstige et tak på 38 per måned pålagt av amerikanske regulatorer.
Boeing trenger godkjenning fra Federal Aviation Administration for å heve 737-produksjonen over taket.
“Vi har et stabilt produksjonssystem. Vi kommer oss gjennom det, og jeg forventer at innen andre halvdel av året, vil vi ha den godkjenningen og gå over til en høyere produksjonshastighet,” sa Ortberg til CNBC tidligere på dagen.
Boeing leverte 17 MAX-jetfly i desember.
Ortberg sa til Reuters at han «ikke er så bekymret» for USAs president Donald Trumps trusler om å innføre toll på handelspartnere, inkludert land som er viktige deler av Boeings fjerntliggende forsyningskjede.
Ortberg, som tok roret til flyprodusenten i august, sa at selskapet gjenoppretter produksjonsstabiliteten etter en opprivende luftulykke for et år siden som ga bekymring for sikkerheten til jetflyene.
Boeing, som har returnert til en produksjonshastighet på fem per måned for sine widebody 787-jetfly, vil gå over til en hastighet på syv i måneden “når ytelsesindikatorene våre sier at produksjonssystemet er stabilt, og forhåpentligvis er det i neste kvartal eller så “, la Ortberg til
West gjentok at selskapet vil brenne kontanter i løpet av første halvår, men kontantstrømmen vil bli positiv i bakre halvdel av 2025.
Boeing rapporterte ikke veiledning for dette året, men har tidligere fortalt investorer at de planla å generere 10 milliarder dollar i årlig fri kontantstrøm innen 2025 eller 2026, et mål som er allment forventet å bli forsinket.
For kvartalet rapporterte selskapet en kontantforbrenning på 4,1 milliarder dollar, noe lavere enn analytikernes forventning om en forbrenning på 4,26 milliarder dollar, ifølge data samlet av LSEG.
Boeing rapporterte et tap på 3,86 milliarder dollar i fjerde kvartal på grunn av det Ortberg kalte “skuffende” anklager i flere fastprisforsvarsprogrammer. Ortberg la imidlertid til i et brev til ansatte tirsdag at Boeing var «nå mer proaktiv og klar over risikoen» for programmene.
Ortberg gjentok selskapets firedelte plan for å snu virksomheten, inkludert en flerårig innsats for å fikse Boeings kultur, “kanskje den viktigste endringen vi trenger å gjøre.”
Etter å ha oppnådd rekordhøy fortjeneste på 2010-tallet, har Boeing blødd ut mer enn 30 milliarder dollar siden 2019 etter to dødsulykker med det bestselgende 737 MAX-jetflyet, utløste bekymringer for produksjonskvalitet og sikkerhet og bekymringer for at de hadde villedet regulatorer under flyets sertifiseringsprosess.
Pandemien presset selskapet ytterligere, mens utblåsningen av luftpanelet på en nesten ny 737 MAX i januar i fjor dro Boeing inn i en ny krise.
Selskapets forsvars-, rom- og sikkerhetsvirksomhet tapte 5,41 milliarder dollar i 2024, rammet av overskridelser på flere fastprisprogrammer.
«Vi har fullført dypdykk i alle våre utfordrende fastprisutviklingsprogrammer», sa Ortberg i brevet til ansatte.
Ortberg fortalte Reuters at Boeing jobber med Tesla-sjef Elon Musk, en nær alliert av Trump, for å se om selskapet kan fremskynde leveringsplanen for det forsinkede amerikanske presidentflyet kjent som Air Force One.
Boeings kommersielle flydivisjon, som nå fokuserer på å få tre av modellene sertifisert, har god kontroll på å fikse et thrust link-problem som ble avdekket på 777X widebody, som gjenopptok flytestene denne måneden, la han til.
Ortberg sa at han er fokusert på å stabilisere og øke produksjonen av Boeings eksisterende fly og planlegger ikke å starte arbeidet med et nytt flyprogram snart.
Inntektene for kvartalet til og med desember falt 31 % til 15,24 milliarder dollar, og mangler analytikernes forventning på 16,21 milliarder dollar, ifølge LSEG-data.
Kvartalsjustert tap per aksje var $5,90, sammenlignet med forventninger om et tap på $3 per aksje.
Kontantforbrenningen var 14,3 milliarder dollar i 2024, sammenlignet med en kontantstrøm på 4,43 milliarder dollar i 2023.