Home » News » Boeing-aksjene faller etter at Sør-Korea beordret 737-800-inspeksjon.

Boeing-aksjene faller etter at Sør-Korea beordret 737-800-inspeksjon.

News Team

Boeing- aksjene falt med mer enn 4 % i morgenhandelen mandag etter at Sør-Korea beordret en inspeksjon av alle 737-800 fly – modellen involvert i en dødelig Jeju Air-ulykke i helgen – operert av sine innenlandske flyselskaper.

Fungerende president Choi Sang-mok ba transportdepartementet foreta en nødsikkerhetsinspeksjon av hele landets flyselskaps operasjonssystem, mens tjenestemenn ved departementet for land, infrastruktur og transport, eller MOLIT, sa at de ville gjennomføre en “omfattende spesialinspeksjon av B737-800.”

Usikkerhet rundt de nøyaktige omstendighetene rundt krasjet, som drepte 179 av 181 personer som var   om bord på flyet på søndag. Flyet landet uten riktig utstyr utplassert på Sør-Koreas Muan internasjonale lufthavn, skled av rullebanen og knuste en vegg og brant i flammer. De overlevende var to besetningsmedlemmer som ble dratt opp fra vraket.

I en mandagsbriefing sa MOLIT at flyets pilot hadde nevnt et “fugleangrep”, noen minutter etter at flyplassens kontrolltårn utstedte en advarsel om fugleaktivitet. Piloten varslet også kontrolltårnet om en “go-around”, med henvisning til et avbrutt landingsforsøk, og erklærte “Mayday,” sa Yu Kyung-soo, direktør for luftfartssikkerhetspolitikk ved MOLIT, ifølge en NBC News-oversettelse.

To svarte bokser ble hentet fra flyet og er sendt til analyse. US National Transportation Safety Board leder i mellomtiden et team av amerikanske etterforskere, inkludert Federal Aviation Administration og Boeing, for å bistå Sør-Koreas luftfarts- og jernbaneulykkeskommisjon med en sonde etter ulykken. Motorprodusenten CFM International, et joint venture mellom GE Aerospace og Frankrikes Safran Aircraft Engines, vil også være involvert i etterforskningen.

MOLIT-tjenestemenn sa mandag at de gjennomgikk betongveggen som flyet traff for forbindelsen til ulykken.

De sa også at de ville foreta en inspeksjon av B737-800.

Det populære Boeing smalkroppsflyet har vært i drift i nesten tre tiår, med utvikling før den amerikanske produsentens urolige 737 Max-jetfly, en senere iterasjon av modellen.

B737-800 er mye brukt av sørkoreanske lavprisselskaper, sa MOLIT mandag, med Jeju Air den største operatøren med 39 jetfly. Andre operatører inkluderer T’way Air, Jin Air, Eastar Jet og Air Incheon, mens flaggskipet Korean Air har to av modellene.

“Vi vil undersøke samsvar med ulike forskrifter, inkludert operasjonelle poster, inspeksjoner og vedlikehold utført før og etter flyvninger,” sa Ju Jong-wan, direktør for Aviation Policy Office ved MOLIT, mandag, ifølge NBC News-oversettelsen.

“Vi planlegger å gjennomgå styrkende regelverk angående fugleangrep, identifisert som en potensiell årsak til ulykken, spesielt for nye flyplasser under bygging.”

En Boeing-talsperson sa til CNBC: «Vi er i kontakt med Jeju Air angående flight 2216 og er klare til å støtte dem. Vi uttrykker våre dypeste kondolanser til familiene som mistet sine kjære, og våre tanker forblir hos passasjerene og mannskapet.»

Lokale medier rapporterte at et annet Jeju Air-fly av samme modell returnerte til Sør-Koreas Gimpo flyplass kort tid etter start på mandag etter å ha rapportert problemer med landingsutstyret.

“Modellen og flytypen har en meget sterk sikkerhetsrekord, og over 200 flyselskaper rundt om i verden har valgt å fly Boeing 737-800 det siste året,” sa Paul Charles, administrerende direktør og reiseanalytiker ved The PC Agency, på e-post .

“Utforskerne må gå gjennom alle vedlikeholdsjournaler knyttet til 737-800-tallet ved Jeju Air for å se om de kommer med noen ytterligere ledetråder om hvorfor flyets landingsutstyr ikke falt.”

På en pressekonferanse søndag sa lederen for ledelsesstøttekontoret ved Jeju Air, Song Kyung-hoon, at flyselskapet ville støtte ofrene og deres familier, og at flyet var dekket av en forsikring på 1 milliard dollar, ifølge nyhetsnettstedet Yonhap .

Song benektet også at mekaniske feil eller utilstrekkelige sikkerhetsforberedelser spilte en rolle i krasjet.

“Denne krasjen handler ikke om vedlikeholdsproblemer. Det kan ikke være noe kompromiss når det gjelder vedlikehold av fly, sa Song.

Aksjene i Jeju Air nådde et rekordlave mandag, ifølge FactSet-data, og stengte ned 8,65 %.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-shares-fall-after-south-korea-ordered-737-800-inspection/