Home » News » Boeing-sjef Dave Calhoun trekker seg i rystelse midt i sikkerhetskrisen.

Boeing-sjef Dave Calhoun trekker seg i rystelse midt i sikkerhetskrisen.

Boeings administrerende direktør Dave Calhoun vil gå av ved årsskiftet i en bred ledelsesrystelse forårsaket av flyprodusentens omfattende sikkerhetskrise, forverret av en utblåsning i luftpanelet i januar på 737 MAX-flyet.

Stan Deal, Boeing Commercial Airplanes president og administrerende direktør, vil trekke seg, og Stephanie Pope vil ta over denne virksomheten, sa selskapet mandag. Steve Mollenkopf, tidligere administrerende direktør i teknologiselskapet Qualcomm, har blitt utnevnt til ny styreleder og leder søket etter den neste administrerende direktøren.

Ledelsen endrer grensen for uker med uro i Boeing etter at hendelsen i luften med et Alaska Airlines-operert MAX 9-jetfly med 171 passasjerer ble til en fullstendig sikkerhets- og omdømmekrise for den ikoniske flyprodusenten.

Boeing-aksjene har tapt omtrent en fjerdedel av verdien siden hendelsen. De var opp 2,3 % i tidlig handel mandag.

Hendelsen i januar var bare den siste i en rekke sikkerhetskriser som har rystet industriens tillit til flyprodusenten og hemmet dens evne til å øke produksjonen. Calhoun ble selv hentet inn som administrerende direktør etter et par krasj i 2018 og 2019 som drepte nesten 350 mennesker.

Noen investorer uttrykte bekymring for at denne omveltningen ikke ville være nok til å løse disse problemene.

“Vi har lenge trodd at problemene i Boeing har vært plassert i kulturelle utfordringer,” sa Cameron Dawson, investeringssjef i NewEdge Wealth.

Selskapet står overfor tung regulatorisk gransking og amerikanske myndigheter dempet produksjonen mens de prøver å fikse sikkerhets- og kvalitetsproblemer. Selskapet er i samtaler om å kjøpe sitt tidligere datterselskap Spirit AeroSystems for å prøve å få mer kontroll over forsyningskjeden.

“Gitt det brede spekteret her, er store og forfalte endringer sannsynlig,” sa Boeing-kritiker Richard Aboulafia.

Forrige uke søkte en gruppe amerikanske flyselskapssjefer møter med Boeing-direktører uten Calhoun for å uttrykke bekymring over Alaska Airlines-ulykken, og sa at det var et uvanlig tegn på frustrasjon over produsentens problemer og Calhoun.

Analytikere og investorer kalte opprøret positivt for Boeing, men understreket at mye avhenger av Calhouns etterfølger og endre selskapets kultur fra toppen.

Noen foreslo Spirit AeroSystems administrerende direktør Patrick Shanahan, en tidligere Boeing-sjef og amerikansk embetsmann, nå i oppgave med en kompleks avtale med den amerikanske flyprodusenten, som en mulig etterfølger til Calhoun, 66.

“Vi tror det vil kreve noen med stamtavle og tålmodighet, siden det å fikse Boeing sannsynligvis er en flerårig ikke-lineær reise,” sa Vertical Research Partners luftfartsanalytiker Robert Stallard i et notat til kundene.

Etter hendelsen dempet FAA Boeing-produksjonen til en hastighet på 38 jetfly per måned, men finansdirektør Brian West sa forrige uke at de ikke engang hadde nådd det tallet.

Siden Calhoun tok tømmene, har selskapet tålt pågående forsinkelser i produksjonen. Likevel, i oktober, var Calhoun optimistisk over hvor raskt Boeing kunne øke produksjonen av sine MAX-jetfly, og sa at Boeing ville komme tilbake til 38 jetfly i måneden og var “ivrig etter å bygge derfra så fort vi kan.”

Men uker etter utblåsningen av kabinpanelet i januar, sa Calhoun at det er på tide å “gå sakte for å gå fort.”

Selskapets krise har frustrert flyselskaper som allerede sliter med leveringsforsinkelser fra både Boeing og konkurrenten Airbus, og flyprodusenten har brent mer penger i dette kvartalet enn forventet.

“I årevis har vi prioritert bevegelsen av flyet gjennom fabrikken fremfor å gjøre det riktig, og det må endres,” sa West forrige uke.

Selskapets viktigste rival, Airbus, mottok bestillinger på 65 jetfly fra to av Boeings viktigste asiatiske kunder nylig, i det noen så på som et tegn på ledernes bekymringer om Boeing.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-ceo-dave-calhoun-to-step-down-in-shake-up-amid-safety-crisis/