Boeing sliter med å styre forsvarsenheten i et nytt år med milliardtap
Boeings forsvarsvirksomhet viser seg å være vanskeligere å snu enn ledere i utgangspunktet forutså, med leverandørfeil og høye produksjonskostnader som bidrar til 1,7 milliarder dollar i tap i år på programmer som den neste Air Force One og NASAs Starliner-kapsel.
Til tross for å absorbere 4,4 milliarder dollar i tap i 2022 – som ledere sa ville redusere risikoen for fremtidige kostnadsoverskridelser – har enheten sett liten forbedring i år.
Bortsett fra fjoråret, overstiger tapene på Boeings forsvarsprogrammer i 2023 tapene fra alle årene siden 2014, ifølge en Reuters-gjennomgang av Boeings regulatoriske registreringer. Boeing er unik blant sine forsvarsentreprenører, ettersom selskaper som Lockheed Martin, General Dynamics og RTX ser høyere inntekter på grunn av etterspørselen fra krigen i Ukraina.
I motsetning til disse selskapene er Boeing imidlertid låst i en håndfull kontrakter som tvinger flyprodusenten til å ta tap når teknologiutviklingen går over budsjettet.
Forsvarsenhetens tap i år inkluderer 933 millioner dollar i avgifter i tredje kvartal, hovedsakelig bestående av et tap på 482 millioner dollar ved å bygge to Air Force One-fly og en avgift på 315 millioner dollar på et uidentifisert satellittprogram som ikke tidligere hadde tapt penger.
Boeings ledere sa at de setter på plass ny opplæring og distribuerer ressurser til leverandører for å sikre at enheten beveger seg fra negative marginer til høye ensifrede marginer innen 2025-2026 når de mest problematiske programmene er planlagt til å være forbi flytesting og på mer stabilt grunnlag. .
“Vi driver slank produksjon, strenghet i programstyring og kostnadsproduktivitet konsekvent på tvers av divisjonen,” sa finansdirektør Brian West under en inntjeningssamtale onsdag. Boeing nektet å kommentere utover ledernes kommentarer til samtalen.
Byron Callan, en forsvarsanalytiker hos Capital Alpha Partners, sa at Boeings 2025-2026 tidslinje for å komme til positive marginer er gjennomførbar, men stiller spørsmål ved hvorfor det tok selskapet år å sette i gang programmer for å forbedre gjennomføringen.
“Noen slapp virkelig ballen på alt dette,” sa han.
Boeing-aksjene har tapt 6 % i år, sammenlignet med bredmarkedet S&P 500s 9 % gevinst.
FASTPRIS KONTRAKTER
Analytikere sier også at det er lite Boeing kan gjøre for å kompensere for den økonomiske byrden av sin lange liste med fastprisutviklingskontrakter med kunder som det amerikanske forsvarsdepartementet og NASA, som låser flyprodusenten til å betale alle kostnader over en avtalt terskel.
Disse avtalene, som utgjør 15 % av Boeings forsvarsprograminntekter, ble oppnådd før Boeings kommersielle flyvirksomhet ble desimert av MAX-krisen og før pandemien og høy inflasjon førte til at kostnadene for materialer og arbeidskraft økte. Andre hodepine inkluderer en nylig produksjonsfeil der en leverandør dekket KC-46 drivstofftanker på feil måte.
Tapene tyder på at Boeing mangler en sann forståelse av kostnadene ettersom hver ny avgift “er en oppjustering av kostnadsforventningene, sammenlignet med bare tre måneder før,” sa Seth Seifman fra JP Morgan i et onsdagsnotat til investorer. “Selv etter å ha ekskludert anklager, genererte ikke BDS (Boeing Defence Space and Security) en reell fortjeneste.”
Boeing har vært fast på at de ikke vil inngå nye fastpriskontrakter for utviklingsstadiet av våpen fordi uforutsigbarheten forbundet med å designe og teste et nytt produkt ofte medfører uforutsette kostnader.
Imidlertid har selskapets nåværende fastprisutviklingsinnsats, som inkluderer US Air Forces KC-46 tanker og T-7 treningsfly, nye Air Force One-fly, marinens MQ-25 tankerdrone og NASAs Starliner fortsatt å gått over budsjettet i år.
Den siste anklagen for Air Force One brakte totale tap til 2,4 milliarder dollar på en kontrakt på 3,9 milliarder dollar for å utvikle to fly. Programmets nåværende tidsplan krever at det første jetflyet skal leveres innen september 2027.
West noterte også 136 millioner dollar i ytterligere tap tatt i løpet av kvartalet, inkludert en kostnad på 71 millioner dollar for MQ-25-programmet.
Mens KC-46 ser ut til å stabilisere seg og T-7 til slutt vil tjene penger, er det “ikke mye du kan gjøre” for kostbare lavvolumsprogrammer som Air Force One eller MQ-25, sa Richard Aboulafia fra AeroDynamic Advisory.
En bedre innsats, og en av Boeings forsvarssegmenter driver aggressivt etter, er å inngå fremtidige kontrakter for neste generasjons jagerfly og banebrytende droner.
“Det er et målrikt miljø,” sa Aboulafia.