Disney streaming-abonnentvekst blåser tidligere anslag, ettersom selskapet slår på topp- og bunnlinjen
Hvis Disney+s abonnentvekst er noen indikasjon, har ryktene om at det globale strømmemarkedet nærmer seg metning vist seg usanne.
På onsdag rapporterte Walt Disney Co (NYSE: DIS) at det totale Disney+-abonnementet steg til 152,1 millioner i løpet av tredje kvartal, høyere enn de 147 millioner analytikerne hadde spådd, ifølge StreetAccount.
Ved utgangen av tredje kvartal hadde Hulu 46,2 millioner abonnenter og ESPN+ 22,8 millioner. Til sammen har Hulu, ESPN+ og Disney+ over 221 millioner streamingabonnenter. Netflix Inc (NASDAQ: NFLX), lenge ledende innen strømmeområdet, hadde 220 millioner abonnenter, ifølge den siste oversikten.
Disney-aksjen steg mer enn 6% etter den avsluttende klokken.
Strømmeplassen har vært i en omveltningstilstand de siste ukene, da Netflix avslørte nok et fall i abonnenter og Warner Bros. Discovery annonserte et skifte i innholdsstrategi. Mens Netflix forventer at abonnentveksten vil ta seg opp igjen, har usikkerhet fått analytikere og investorer til å lure på hva fremtiden bringer for den bredere bransjen.
Også onsdag avduket selskapet en ny prisstruktur som inkluderer en reklamestøttet Disney+ som en del av et forsøk på å gjøre strømmevirksomheten lønnsom.
I løpet av regnskapsårets tredje kvartal tapte Disney+, Hulu og ESPN+ 1,1 milliarder dollar, noe som gjenspeiler de høyere kostnadene for innhold på tjenestene. Disneys gjennomsnittlige inntekt per bruker for Disney+ gikk også ned med 5 % i kvartalet i USA og Canada på grunn av at flere kunder tok imot billigere flerprodukttilbud.
Fra og med 8. desember i USA vil Disney+ med reklamer være $7,99 per måned – for øyeblikket prisen på Disney+ uten annonser. Prisen på annonsefri Disney+ vil stige med 38 % til $10,99 – en økning på $3 per måned.
I tillegg senket Disney sin 2024-prognose for Disney+ til 215 millioner til 245 millioner abonnenter, en nedgang på 15 millioner både i den lave og høye enden av selskapets tidligere veiledning.
Disney hadde tidligere satt sine Disney+-veiledninger i desember 2020 til 230 millioner til 260 millioner innen utgangen av regnskapsåret 2024. Selskapet bekreftet sin forventning om at Disney+ vil bli lønnsomt innen utgangen av regnskapsåret 2024.
Totalt sett leverte Disney bedre enn forventet inntjening på både topp- og bunnlinjen, styrket av økte utgifter i sine innenlandske temaparker.
Her er resultatene:
- Resultat per aksje: $1,09 per aksje mot forventet 96 cent, ifølge en Refinitiv-undersøkelse blant analytikere.
- Inntekter: 21,5 milliarder dollar mot forventet 20,96 milliarder dollar, ifølge Refinitiv.
- Disney+ totale abonnementer: 152,1 millioner mot forventet 147,76 millioner, ifølge StreetAccount.
Stort kvartal for parker
Disneys divisjon for parker, opplevelser og produkter økte omsetningen med 72 % til 7,4 milliarder dollar i løpet av kvartalet, opp fra 4,3 milliarder dollar i samme periode i fjor. Selskapet sa at det så økning i oppmøte, okkuperte romnetter og cruiseskipseilinger.
Den hevdet også at deres nye Genie+ og Lightning Lane-produkter bidro til å øke gjennomsnittlig billettinntekt per innbygger i løpet av kvartalet. Disse nye digitale funksjonene ble introdusert for å kurere gjesteopplevelsen og tillate parkbrukere å omgå linjer for store attraksjoner.
Selskapet sa at det har vært i stand til å bringe tilbake opplevelser i parken som karaktertreff og hilser, teaterforestillinger og nattlige arrangementer i Disneyland, noe som har gjort det mulig for det å øke kapasiteten i parkene sine, sa administrerende direktør Bob Chapek under selskapets inntjening. ring onsdag. Disney har satt tak på oppmøte siden den gjenåpnet etter den første runden med pandemi-stenginger tidlig i 2020 og innførte et nytt online reservasjonssystem for å kontrollere folkemengder.
“Når det gjelder etterspørselen, har vi ennå ikke sett etterspørselen avta i det hele tatt, og vi har fortsatt mange dager da folk ikke kan få reservasjoner,” sa Christine McCarthy, Disneys finansdirektør, under selskapets inntjeningssamtale. “Så vi ser fortsatt etterspørsel som overstiger reservasjonene vi gjør tilgjengelig for våre gjester.”
Utgifter per innbygger i innenlandske parker økte med 10 % i løpet av det siste kvartalet, sammenlignet med samme kvartal i fjor og er mer enn 40 % høyere enn regnskapsåret 2019, sa selskapet. Belegget på innenlandske hoteller i tredje kvartal var 90 %.
Chapek pekte på EPCOTs nye Guardians of the Galaxy Cosmic Rewind, lanseringen av Disney Wish og åpningen av Avenges Campus i Paris Disneyland som forbedrede tilbud for gjester som har drevet trafikk og inntekter til denne divisjonen.
McCarthy bemerket at internasjonale besøkende til innenlandske parker har fortsatt å være trege med å komme tilbake. Tradisjonelt utgjør disse parkgjengerne rundt 17 % til 20 % av de totale gjestene.
“Vi forventer at internasjonal besøk når den er helt tilbake faktisk vil være additiv til marginene, fordi disse gjestene har en tendens til å bli lenger i parkene og de bruker mer penger når de er der også,” sa hun.