EV-innovasjoner kan dempe etterspørselsveksten etter kobber
EV-bilprodusenten Tesla (NASDAQ: TSLA) og konkurrentene tar i bruk tekniske fremskritt med sikte på å øke effektiviteten i bilene deres, og dermed redusere kobberinnholdet, som rapportert av Reuters.
Denne utviklingen kan begrense etterspørselen etter metallet når neste generasjon elbiler kommer på markedet, ifølge bransjeeksperter.
Til tross for en betydelig økning i EV-salget, hovedsakelig tilskrevet Kinas vekst, forventes kobberetterspørselen å fortsette å stige gjennom resten av tiåret.
Innovasjoner innen elbiler presenteres imidlertid som en potensiell etterspørselsbegrensende faktor, ifølge to nylige prognoser.
Mindre kobber per kjøretøy
Kobber har lenge vært ansett som et sentralt element i overgangen til grønn energi, hovedsakelig på grunn av dens utstrakte bruk i elektriske billedninger.
En elbil kan bruke opptil 80 kilo kobber, en sterk kontrast til de 20 kiloene som vanligvis brukes i et kjøretøy med konvensjonell forbrenningsmotor.
En fersk rapport fra Goldman Sachs (NYSE: GS) avslørte at elbiler sto for to tredjedeler av den globale etterspørselsveksten for kobber i fjor.
Likevel har EV- og batteriprodusenter oppdaget metoder for å redusere vekt og kostnader, og krever derfor mindre kobber per kjøretøy, uttalte Goldman Sachs og konsulentselskapet CRU Group i separate rapporter.
Reviderte spådommer
CRU Group reviderte sin prognose for kobberbruk i en gjennomsnittlig elbil til 51-56 kilo mellom 2023 og 2030, en nedgang fra tidligere prognose på 65-66 kilo for samme periode. Goldman Sachs gjentok en lignende følelse, og spådde kobberinnholdet i en gjennomsnittlig elbil ville falle til 65 kilo innen 2030, sammenlignet med det tidligere estimatet på 73 kilo.
Begge institusjonene tilskrev denne nedgangen til en rekke tekniske modifikasjoner som har som mål å forbedre rekkevidden, redusere vekten og forbedre effektiviteten til elbiler, noe som samlet vil resultere i redusert kobberinnhold.
Robert Edwards, en analytiker fra CRU Group, antydet et potensielt brudd i etterspørselsnarrativet for kobber, og uttalte: “Noen av anslagene der ute har vært veldig aggressive når det gjelder potensiell etterspørsel etter grønn energi etter kobber.”
Mer kompakte batterier
Tekniske tilpasninger inkluderer overgang til mer kompakte batterier som ikke krever celle-til-modul kabling, bruk av tynnere kobberfolie i battericeller og migrering til høyere spenningssystemer som krever mindre kabling.
I et bemerkelsesverdig tilfelle forventer Tesla at ved å ta i bruk et 48-voltssystem for sitt sekundære batteri i fremtidige elbiler, kan behovet for kobber reduseres til en fjerdedel av dagens behov, informerte administrerende direktør Elon Musk investorene i mai.
Goldman Sachs identifiserte disse innovative batteriutviklingene og potensielle overgangene til høyere spenningssystemer som “hovedtrusselen mot kobbers EV-etterspørselseffekt”. Institusjonen spår kobberetterspørselen etter elbiler til å nå 1 million tonn i 2023 og øke til 2,8 millioner innen 2030. Dette er en revisjon fra tidligere prognose på 3,2 millioner tonn innen 2030.
Ikke desto mindre ser en økt markedsandel for elbiler ut til å oppveie virkningen av redusert kobberbruk per enhet. CRU anslår at innen 2030 vil elbiler og plug-in-hybrider utgjøre 42 % av det globale kjøretøysalget, en økning fra tidligere spådommer om en tredjedel.
Prisene synker
CRUs Edwards indikerte videre at de som er positive på kobber kan ha oversett potensialet for elbilprodusenter til å introdusere teknologier som reduserer metallets bruk.
I mellomtiden nådde den tre-måneders referansekobberprisen på London Metal Exchange en rekord på 10 845 USD per tonn i mars 2022, hovedsakelig på grunn av optimistiske prognoser for etterspørsel etter elbiler, men har siden falt nesten en fjerdedel.
Source: https://buystocks.co.uk/news/ev-innovations-may-curb-demand-growth-for-copper/