Home » News » Kinas Alibaba-fortjeneste faller med 86 %, selv om inntektene slår anslagene.

Kinas Alibaba-fortjeneste faller med 86 %, selv om inntektene slår anslagene.

Kinesiske Alibaba Group Holding rapporterte et 86% fall i fjerde kvartals overskudd på tirsdag, primært på grunn av verdiendringer fra aksjeinvesteringer, og presset de amerikanske børsnoterte aksjene ned nesten 6% i tidlig handel, selv om inntektene slo prognosene.

Den kunngjorde også at den ville gjenopplive en plan som først ble lansert i 2022 for å oppgradere sin sekundære notering i Hong Kong til en primær notering samtidig som den beholder sin primære notering i New York. Den tar sikte på å fullføre denne doble-primær-oppføringen innen august.

Kinas største e-handelsgruppe målt i markedsandeler har hatt et turbulent år siden den kunngjorde den største omveltningen i sin 25-årige historie i mars 2023, delt opp i seks enheter og refokusert på sine kjernevirksomheter, inkludert innenlandsk e-handel.

Forbrukere i Kina har også brukt forsiktig etter COVID-19-pandemien midt i en økonomisk nedgang og langvarig eiendomsnedgang.

Alibabas fokus på lavkostvarer som svar på de forsiktige forbruksutgiftene bidro til å øke det innenlandske e-handelssalget, og førte til en vekst på 7 % i den samlede inntekten i kvartalet til 31. mars.

Gruppens nettoinntekt var imidlertid 3,27 milliarder yuan (452 millioner dollar), sammenlignet med 23,52 milliarder yuan for ett år siden.

Alibaba (BABA)-aksjen var ned 5,6 % i tidlig handel i New York.

Styreleder Joe Tsai fortalte analytikere i en samtale etter inntjeningen at selskapet så “tidlige tegn” på økende tillit.

“Vi har sett grønne skudd i noen skjønnsmessige gjenstander som klær og elektronikk,” sa han. “Vi vet at kinesiske forbrukere har muligheten til å bruke penger, men den viljen til å bruke reflekterer deres tillit til fremtiden.”

Fokusert på rabatter

Kvartalsvis omsetning i sin innenlandske handelsavdeling, Taobao og Tmall Group, økte med 4 % fra år til år, mens ordrevolumet økte tosifret.

Alibabas innenlandske handelsinntekter de siste kvartalene har blitt overskygget av storfilmvekst for lavpris- og rabattfokuserte plattformer som PDD (PDD) Holdings’ Pinduoduo og ByteDance-eide Douyin.

“Taobao og Tmalls sterke GMV og ordrevekst er spesielt imponerende gitt utfordringer fra konkurrenter og markedsforhold,” sa Jacob Cooke, administrerende direktør i e-handelskonsulentfirmaet WPIC Marketing + Technologies.

Gruppen rapporterte omsetning på 221,87 milliarder yuan i de tre månedene som ble avsluttet 31. mars, sammenlignet med et konsensusestimat på 219,66 milliarder yuan, ifølge LSEG-data.

Analytikere forventet sterk vekst fra Alibabas internasjonale digitale handelsarm, gitt investeringene i å bygge globale markedsandeler og appetitt blant globale forbrukere for lavkostvarer fra Kina.

Segmentet leverte med 45 % vekst, sammenlignet med en forventet inntektsøkning på 39 %, ifølge LSEG-data. Den så også tap nesten doblet til 4,1 milliarder yuan (567 millioner dollar) fra 2,2 milliarder for ett år siden da den investerte tungt for å forbli priskonkurransedyktig og forkorte leveringstiden.

Konsernets andre «kjerne»-virksomhet, skydivisjonen, så AI-relaterte inntekter fra eksterne kunder, en relativt ny virksomhet, vokste med tre sifre fra år til år.

Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-alibaba-profit-tumbles-86-though-revenue-beats-estimates/