Kinas Alibaba-fortjeneste faller med 86 %, selv om inntektene slår anslagene.
Kinesiske Alibaba Group Holding rapporterte et 86% fall i fjerde kvartals overskudd på tirsdag, primært på grunn av verdiendringer fra aksjeinvesteringer, og presset de amerikanske børsnoterte aksjene ned nesten 6% i tidlig handel, selv om inntektene slo prognosene.
Den kunngjorde også at den ville gjenopplive en plan som først ble lansert i 2022 for å oppgradere sin sekundære notering i Hong Kong til en primær notering samtidig som den beholder sin primære notering i New York. Den tar sikte på å fullføre denne doble-primær-oppføringen innen august.
Kinas største e-handelsgruppe målt i markedsandeler har hatt et turbulent år siden den kunngjorde den største omveltningen i sin 25-årige historie i mars 2023, delt opp i seks enheter og refokusert på sine kjernevirksomheter, inkludert innenlandsk e-handel.
Alibabas fokus på lavkostvarer som svar på de forsiktige forbruksutgiftene bidro til å øke det innenlandske e-handelssalget, og førte til en vekst på 7 % i den samlede inntekten i kvartalet til 31. mars.
Gruppens nettoinntekt var imidlertid 3,27 milliarder yuan (452 millioner dollar), sammenlignet med 23,52 milliarder yuan for ett år siden.
Alibaba (BABA)-aksjen var ned 5,6 % i tidlig handel i New York.
Styreleder Joe Tsai fortalte analytikere i en samtale etter inntjeningen at selskapet så “tidlige tegn” på økende tillit.
“Vi har sett grønne skudd i noen skjønnsmessige gjenstander som klær og elektronikk,” sa han. “Vi vet at kinesiske forbrukere har muligheten til å bruke penger, men den viljen til å bruke reflekterer deres tillit til fremtiden.”
Fokusert på rabatter
Kvartalsvis omsetning i sin innenlandske handelsavdeling, Taobao og Tmall Group, økte med 4 % fra år til år, mens ordrevolumet økte tosifret.
Alibabas innenlandske handelsinntekter de siste kvartalene har blitt overskygget av storfilmvekst for lavpris- og rabattfokuserte plattformer som PDD (PDD) Holdings’ Pinduoduo og ByteDance-eide Douyin.
“Taobao og Tmalls sterke GMV og ordrevekst er spesielt imponerende gitt utfordringer fra konkurrenter og markedsforhold,” sa Jacob Cooke, administrerende direktør i e-handelskonsulentfirmaet WPIC Marketing + Technologies.
Gruppen rapporterte omsetning på 221,87 milliarder yuan i de tre månedene som ble avsluttet 31. mars, sammenlignet med et konsensusestimat på 219,66 milliarder yuan, ifølge LSEG-data.
Analytikere forventet sterk vekst fra Alibabas internasjonale digitale handelsarm, gitt investeringene i å bygge globale markedsandeler og appetitt blant globale forbrukere for lavkostvarer fra Kina.
Segmentet leverte med 45 % vekst, sammenlignet med en forventet inntektsøkning på 39 %, ifølge LSEG-data. Den så også tap nesten doblet til 4,1 milliarder yuan (567 millioner dollar) fra 2,2 milliarder for ett år siden da den investerte tungt for å forbli priskonkurransedyktig og forkorte leveringstiden.
Konsernets andre «kjerne»-virksomhet, skydivisjonen, så AI-relaterte inntekter fra eksterne kunder, en relativt ny virksomhet, vokste med tre sifre fra år til år.
Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-alibaba-profit-tumbles-86-though-revenue-beats-estimates/