Kinas EV-aksjer stiger etter at XPeng avslører “overveldende” kostnadsbesparelser, ny produksjonsprosess
Kinesiske elbilaksjer steg mandag da XPeng (XPEV) annonserte en ny produksjonsprosess som den sier vil redusere kostnadene.
Den oppdaterte Smart Electric Platform Architecture, kjent som SEPA 2.0, vil optimalisere forsknings- og utviklingssykluser med 20 prosent, ifølge selskapet.
“Det vil gjøre raske fremskritt innen teknologi tilgjengelig for våre kunder som standard, med raskere programvareoppgraderinger, fantastiske kostnadsbesparelser og økt produktopplevelse,” sa He Xiaopeng, styreformann og administrerende direktør i XPeng i en pressemelding søndag.
XPeng-aksjen steg mer enn 11 prosent i tidlig handel mandag med andre kinesiske elbilprodusenter, Nio (NIO) og Li Auto (LI) som også gikk høyere på nyhetene.
SEPA 2.0 vil redusere kostnadene for drivverkssystemer, inkludert batterier, med minimum 25 prosent, sa Xpeng-president Brian Gu til journalister i Shanghai søndag, ifølge Reuters. Oppgraderingen vil dekke et bredt spekter av modeller fra mindre sedaner til kombibiler og pickuper, og hjelper XPeng med å redusere kostnadene på tvers av utvalget.
SEPA 2.0-kunngjøringen kommer ettersom XPengs leveranser har falt i fire kvartaler på rad. Ettersom andre kinesiske elbilselskaper har sett leveransene øke midt i en pågående priskrig, sank XPeng-leveransene 46,8 % i det siste kvartalet sammenlignet med samme periode året før. Xpeng skal debutere sin første modell bygget med SEPA 2.0, G6 Ultra Smart Coupe SUV, på Auto Shanghai 2023 på tirsdag.
“Vi ser for oss at denne evolusjonære intelligente arkitekturen vil lede utviklingen av smart EV-teknologi de neste tre årene,” sa Xiaopeng i pressemeldingen.
Xpeng ligger fortsatt etter markedslederne Tesla (TSLA) og BYD (BYDDF) på det kinesiske elbilmarkedet. BYD ledet salget av nye energibiler i mars med en markedsandel på 35,5 %, mens Tesla representerte 14 %.
Tesla har ertet en egen neste generasjons modell som også vil kutte kostnadene ytterligere. Dette kommer ettersom bilprodusenten har hacket prisene fem ganger siden januar.
Wall Street-analytikere mener at priskuttene har gjenopplivet etterspørselen, med Tesla som leverte rekordhøye 422 875 biler globalt i første kvartal.
Men med Teslas kvartalsvise resultatrapport ventet på onsdag, vil priskuttenes innvirkning på marginene være et fokus for investorer.
“Når du virkelig ser på hvordan de kan redusere kostnadene, er det virkelig en flott måte for dem å ta markedsandeler,” sa RBC Capital Markets ledende aksjeanalytiker for globale biler nylig til Yahoo Finance Live. “Og det vil være noe press på lønnsomheten på kort sikt, uten tvil, men jeg tror markedet virkelig forstår dette.”