Home » News » Meta tar sikte på Twitter med Threads-appen, millioner blir med

Meta tar sikte på Twitter med Threads-appen, millioner blir med

News Team

Meta Platforms lanserte onsdag en direkte utfordring til Twitter med Threads, og fikk millioner av brukere på timer da de forsøkte å dra nytte av rivalens sterkt svekkede tilstand etter en rekke kaotiske avgjørelser fra eier Elon Musk.

De som raskt ble med på den nye plattformen inkluderte kjendiser som Kim Kardashian og Jennifer Lopez samt fremtredende politikere som den demokratiske amerikanske representanten Alexandria Ocasio-Cortez.

“La oss gjøre dette. Velkommen til Threads,” skrev Meta-sjef Mark Zuckerberg i sitt første innlegg på appen, sammen med en brann-emoji. Han sa at appen registrerte 10 millioner registreringer på syv timer.

Han tok også til Twitter, og la ut et velkjent meme av Spiderman som møter Spiderman – i et humoristisk jap mot rivaliseringen med Musk og mellom de to tjenestene.

Analytikere har sagt at Threads’ bånd til Instagram kan gi den en innebygd brukerbase og reklameapparat. Det kan hente annonsedollar fra Twitter på et tidspunkt da den nye administrerende direktøren prøver å gjenopplive sin slitende virksomhet.

Mens Threads ble lansert som en frittstående app, kan brukere logge på ved å bruke Instagram-legitimasjonen sin og følge de samme kontoene, noe som potensielt gjør det til et enkelt tillegg til eksisterende vaner for Instagrams mer enn 2 milliarder månedlige aktive brukere.

“Investorer kan ikke la være å være litt spente på utsiktene til at Meta virkelig har en “Twitter-Killer”, sier Danni Hewson, leder for finansiell analyse i investeringsselskapet AJ Bell.

Andre så lanseringen av Threads som en mulighet til å lage en mindre giftig versjon av Twitter.

“Må denne plattformen ha gode vibber, sterkt fellesskap, utmerket humor og mindre trakassering,” sa Ocasio-Cortez i sitt innlegg.

På samme måte som Twitter, har appen korte tekstinnlegg som brukere kan like, legge ut på nytt og svare på, selv om den ikke inkluderer noen direktemeldingsfunksjoner. Innlegg kan være opptil 500 tegn lange og inkludere lenker, bilder og videoer på opptil fem minutter, ifølge et Meta-blogginnlegg.

Den er tilgjengelig i mer enn 100 land på både Apples (NASDAQ: AAPL) App Store og Googles (NASDAQ: GOOGL) Play Store, heter det i blogginnlegget.

Meta-aksjen lukket opp 3 % onsdag før lanseringen, og overgikk oppgangen til rivaliserende teknologifirmaer.

TWITTER PÅ BAKFOTEN

Trådenes ankomst kommer etter at Zuckerberg og Musk har byttet mothaker i flere måneder, og til og med truet med å kjempe mot hverandre i en ekte kamp for blandet kampsport i Las Vegas.

Meta tar sikte på en tid da Twitter definitivt er på defensiven.

Musk kjøpte Twitter for 44 milliarder dollar i oktober i fjor, men verdien har siden falt blant dype bemanningskutt og kontroverser om innholdsmoderering som har fremmedgjort både brukere og annonsører. Det siste grepet innebar å begrense antall tweets brukere kan lese per dag.

Zuckerberg bemerket utfordringene som store offentlige sosiale mediefora bringer. “Jeg synes det burde være en app for offentlige samtaler med over 1 milliard mennesker på den. Twitter har hatt muligheten til å gjøre dette, men har ikke klart det. Forhåpentligvis vil vi det,” skrev han.

Integrasjonen med Instagram inkluderte flere nikk til personvernhensyn. Instagram-brukere som registrerer seg for Threads har automatisk et merke på sin Instagram-profil, men kan velge å skjule det. De får også alternativer for å velge forskjellige personverninnstillinger for hver app.

Merker som Billboard, HBO, NPR og Netflix (NASDAQ: NFLX) hadde kontoer satt opp innen få minutter etter lansering. Appen så ikke ut til å vise noen annonser, ifølge en Reuters-anmeldelse.

For å bygge opp Threads, har Meta gjort overturer til sosiale medier-influensere for å tiltrekke dem til den nye appen og oppmuntre dem til å poste minst to ganger om dagen, sa Ryan Detert, administrerende direktør i influencer-markedsføringsselskapet Influential.

Appen drar også nytte av at andre fremtidige Twitter-konkurrenter ikke kan dra nytte av tjenestens snubler. Mens en rekke spirende konkurrenter som Mastodon, Post, Truth Social og T2 har prøvd å lokke Twitter-brukere bort, er alle relativt små så langt.

Bluesky, en ny tjeneste støttet av Twitter-medgründer Jack Dorsey, lanserte sin invitasjonsbeta i februar og hadde opprinnelig brukere som ropte om å få tilgangskoder. Nettstedet sa at det hadde 50 000 brukere per april. Dorsey støttet også en annen plattform kalt Nostr.

Meta har imidlertid lidd flere feil med å lansere frittstående copycat-apper i det siste, spesielt Lasso-appen som har som mål å konkurrere med kortvideo-rivalen TikTok.

Selskapet inkorporerte senere et kort videoverktøy, Reels, direkte i Instagram og avviklet nylig enheten som hadde til oppgave å designe eksperimentelle apper.

Zuckerberg, som svarte på en bruker som forutså Twitters bortgang omtrent en time etter lanseringen av Threads, advarte tålmodighet. “Vi er bare i åpningsøyeblikkene av første runde her,” sa han.

Source: https://buystocks.co.uk/news/meta-takes-aim-at-twitter-with-threads-app-millions-join/