Netflix-aksjen stiger mens Wall Street støtter sin “defensive” kant i en usikker økonomi
Netflix (NFLX) -aksjen steg så mye som 3 % mandag morgen, før det ble en liten oppgang på sin første handelsdag siden selskapet rapporterte inntjening som overgikk forventningene. Oppsidebevegelsen motvirket volatiliteten i det bredere markedet, som fortsatte å selge seg ut på grunn av større handels- og økonomisk usikkerhet.
Fra handelen på ettermiddagen var Netflix den aksjen med best resultater på Nasdaq 100.
Netflixs Q1-resultater, offentliggjort torsdag, befestet selskapets posisjon som en defensiv aktør i en bransje som kjemper med økonomisk usikkerhet knyttet til president Trumps handelskrig, ifølge Wall Street-analytikere.
“Netflix [is] spiller offensiv, mens aksjen forblir defensiv,” skrev JPMorgan-analytiker Doug Anmuth i et kundenotat publisert på søndag, som gjenspeiler nylige bransjekommentarer om at plattformen fortsatt er den “reneste historien på internett.”
Aksjens motstandskraft skiller seg ut i det teknologiske landskapet ettersom økende kostnader, regulatorisk press, tariffsneiskeslag og en potensiell nedgang i annonseinntekter har tynget andelene til mange Big Tech-ledere i år.
Under inntjeningssamtalen sa Netflix co-CEO Greg Peters at selskapet fulgte nøye med på forbrukernes sentiment midt i tariffrelatert usikkerhet, men at de ikke hadde sett noen vesentlige endringer i virksomhetens ytelse.
“Vi følger tydeligvis nøye med på forbrukernes sentiment og hvor den bredere økonomien beveger seg,” sa Peters. “Men basert på det vi ser ved å faktisk drive virksomheten akkurat nå, er det ingenting virkelig viktig å merke seg.”
På mandag ropte Macquarie-analytiker Ross Compton ut selskapets sterke annonseresultater, og skrev i et kundenotat, “Mgmt bekreftet at de ikke ser en nedgang eller tilbaketrekking i annonseforbruket gitt nylig makrousikkerhet. Om enn, sannsynligvis som et resultat av dens ‘skinnende appell’.”
Compton, som hevet kursmålet til $1200 fra tidligere $1150 og gjentok sin Outperform-rating, sa at selskapets “premium verdsettelse sannsynligvis støttes av investorflukt til sikkerhet.”
“I tillegg representerer annonsenivået en utvidet (økt tilgang til lavere pris) og utdypet (bedre inntektsgenerering per time med engasjement) som komfortabelt legger til rette for flerårig tosifret topplinjevekst.”
Netflix veiledet til inntekter for inneværende kvartal over Wall Street-forventningene og gjentok sin prognose for 2025-inntektsvekst på $43,5 milliarder til $44,5 milliarder.
Peters bemerket at abonnentoppbevaring forblir “stabil og sterk”, uten merkbar økning i kanselleringer eller skift mot billigere annonsestøttede planer etter nylige prisøkninger i nøkkelmarkeder som USA og Canada. Torsdag kunngjorde selskapet også at det ville heve prisene i Frankrike.
Peters la til at underholdning generelt sett har vist seg å være spenstig i tøffe økonomiske tider, og at “Netflix spesifikt også har vært generelt ganske spenstig.”
Tidligere i år hevet selskapet abonnementsprisene på tvers av sine forskjellige streamingnivåer i USA, inkludert annonseplanen, som fortsatt er en av de billigste nivåene på markedet til $7,99 per måned.
Netflix er for tiden en av de sterkeste utøverne blant Big Tech, med en aksjeoppgang på rundt 11 % i år, inkludert mandagens oppgang.
Det er en skarp kontrast til de bratte nedgangene på 20 % eller mer for sine større teknologiselskaper, inkludert Apple (AAPL), Amazon (AMZN) og Alphabet (GOOG). S&P 500 (^GSPC) er omtrent 12 % redusert i 2025.