Home » News » Teslas Kina-produserte EV-leveranser stiger med 9,3 % på årsbasis i august

Teslas Kina-produserte EV-leveranser stiger med 9,3 % på årsbasis i august

Den amerikanske bilprodusenten Tesla (NASDAQ: TSLA) solgte 84 159 kinesiskproduserte elektriske kjøretøy (EV) i august, en økning på 9,3 % fra året før, viste data fra China Passenger Car Association (CPCA) mandag.

Salget av Kina-produserte Model 3 og Model Y-biler steg 30,9 % fra en måned tidligere.

Den kinesiske rivalen BYD (SZ:002594), med sin Dynasty and Ocean-serie av elbiler og bensin-elektriske hybridmodeller, registrerte leveranser av 274 086 personbiler i august, et hopp på 57,5 % i forhold til året.

Tesla startet en priskrig i verdens største bilmarked i begynnelsen av 2023 for å forsvare sin markedsandel, som har kommet under press fra den lokale hovedrivalen BYD og mindre aktører.

Dets grep inkluderte å kutte prisene i Kina to ganger på tre dager i august og kunngjøre ytterligere kutt på fredag, legge til kontantrabattene i juli og starte en priskrig som har trukket inn over 40 merker i Kina.

Med salg som er prioritert, har Teslas fortjenestemargin fått en knekk. Bruttomarginen fra bilsalget stupte til 17,9% i første halvår fra 27,8% i samme periode i fjor, viste Reuters’ beregninger.

Derimot viste BYDs siste finansielle avsløring at bruttomarginen for bilindustrien steg til 20,67 % i løpet av de seks månedene som ble avsluttet i juni, en økning på 4,36 prosentpoeng fra året før. Citi-analytikere sa at dette ble hjulpet av bilprodusentens “skalaproduksjonsfordeler”.

Fredag lanserte imidlertid Tesla en fornyet versjon av modell 3-kjøretøyet sitt først i Kina, med en startpris som er 12 % høyere enn den forrige, grunnleggende bakhjulsdrevne modellen.

Andre produsenter, inkludert mindre rival Xpeng (NYSE: XPEV) og nykommeren Xiaomi (OTC: XIACF), er ute etter å kunngjøre enda rimeligere modeller, noe som øker konkurransen.

Xpeng vil lansere en A-klasse-modell priset i 150 000 yuan ($20 571,62)-segmentet under et prosjekt kalt MONA som en del av en avtale i slutten av august for å kjøpe rideheil-giganten Didis smarte EV-enhet. Xpengs nåværende modeller er stort sett priset over 200 000 yuan.

Xiaomi, som begynte livet som en budsjetttelefonprodusent, har også vunnet nikk fra Kinas statsplanlegger om å lage elbiler.

Fallende bilsalg bidro til utfordringene, til tross for en rekke tiltak for å underbygge utgifter til store billetter, ettersom Kinas post-pandemiske økonomiske oppgang halter, med store banker som flagger risikoen for at Kina misser sitt vekstmål for 2023 på rundt 5 %.

($1 = 7,2916 kinesiske yuan renminbi)

Source: https://buystocks.co.uk/news/teslas-china-made-ev-deliveries-rise-9-3-y-y-in-august/