Home » Ordliste » Markedsverdi

Markedsverdi

Markedsverdi, eller bare markedsverdi, representerer den totale verdien av et selskaps aksjer som er notert på markedet. Begrepet markedsverdi er mest brukt for å bestemme størrelsen på et selskap.

Markedsverdien beregnes ved å multiplisere gjeldende pris per aksje med totalt antall utestående aksjer. For eksempel, hvis et selskap har 10 millioner utestående aksjer som det selger for £30 stykket, vil markedsverdien være £300 millioner.

Markedsverdi er et av nøkkelbegrepene for aksjeinvestering, da det gir investorer innsikt i et selskaps størrelse ved å måle verdien på det åpne markedet. Videre hjelper markedsverdien også investorer med å forstå et selskaps fremtidige vekstutsikter, da det i hovedsak forteller dem hva investorer er villige til å betale for aksjene.

Basert på markedsverdien deres, faller selskaper inn i tre kategorier, inkludert store, mellomstore og små selskaper.

Selv om denne kategoriseringen ikke er noe satt i stein, er en vanlig regel at store selskaper inkluderer de med en markedsverdi på minimum 10 milliarder pund. Dette er veletablerte selskaper og vanligvis ledere av sine respektive bransjer, samt de mest foretrukne investeringsvalgene blant investorer.

Mid-cap selskaper har en markedsverdi på mellom 2 milliarder og 10 milliarder pund, som også er etablert innenfor sine respektive sektorer, men vanligvis har større vekstfrihet.

Til slutt har småselskaper en markedsverdi på mindre enn 2 milliarder pund. Disse selskapene er ikke så kjent som store og mellomstore selskaper, da de vanligvis opererer innenfor fremvoksende bransjer.

Gå tilbake til hele ordlisten vår.