Home » News » Den kinesiske bilprodusenten BYD kjøper det amerikanske selskapet Jabils mobilitetsvirksomhet for 2,2 milliarder dollar

Den kinesiske bilprodusenten BYD kjøper det amerikanske selskapet Jabils mobilitetsvirksomhet for 2,2 milliarder dollar

News Team

Den kinesiske bilprodusenten BYD (002594.SZ) sa mandag at elektronikkenheten deres har inngått en avtale med den USA-baserte produsenten Jabil Inc (JBL.N) om å kjøpe sin mobilelektronikkproduksjonsvirksomhet i Kina for 15,8 milliarder yuan (2,2 milliarder dollar).

Avtalen vil utvide BYD Electronics (BE) (0285.HK) kundebase, produktportefølje og smarttelefonkomponentvirksomheten ettersom den ser ut til å fange Jabils potensielle vekst i sektoren.

Jabil Circuit, som er basert i Singapore og produserer trykte kretskort, etablerte denne måneden en enhet som absorberte sine produktproduksjonsvirksomheter i Chengdu og Wuxi, som nå skal selges til den kinesiske gruppen.

Aksjene i BYD Electronic falt i utgangspunktet så mye som 9 % i Hong Kong mandag, men reverserte tapene og var opp 0,5 % på ettermiddagen, mens det bredere markedet steg 1,5 %. Den Hong Kong-noterte aksjen til morselskapet BYD steg 0,9 %

Selv om BYD nå er mest kjent for sin elbilvirksomhet, startet BYD med å selge elektroniske komponenter. I 2007 noterte BYD sin BE-enhet på Hong Kong-børsen.

BEs hovedvirksomhet har vært å selge elektroniske komponenter til forbrukerelektronikkprodukter som smarttelefoner og bærbare datamaskiner. Dette var ett av tre sentrale forretningssegmenter for BYD Electronic, og sto for mer enn 70 % av den totale omsetningen i 2022.

“For BYD tror jeg det er en påminnelse om at de gjør mer enn bare å dominere i elbiler,” sa Tu Le, grunnlegger av konsulentselskapet Sino Auto Insights, og la til at de var høyere opp i den mobile forsyningskjeden og var en leverandør til Apple Inc. NASDAQ: AAPL).

Citi-analytikere sa i et notat at de trodde at avtalen involverte Jabils Green Point-metallforingsvirksomhet i Wuxi, og at det kunne se BE trenge ytterligere inn i Apples foringsrørforsyning med høyere markedsandel.

BE vil sannsynligvis måtte finansiere oppkjøpet med utstedelse av lån og egenkapital, la de til. BYD og BE avslørte ikke hvordan de planla å finansiere avtalen.

BE og Jabil svarte ikke umiddelbart på forespørsler om ytterligere kommentarer.

“Mens det forbedrer BEs markedsandel av produkter, vil oppkjøpet effektivt synergi med BEs eksisterende produkter, forbedre den generelle konkurranseevnen, sikre langsiktig bærekraftig utvikling,” sa BYD i en børsfil, uten å røpe noen ytterligere detaljer om oppkjøpet.

Hvis avtalen ble fullført, ville den endelige avtalen gjøre det mulig for Jabil å «forbedre vårt aksjonærsentrerte kapitalrammeverk, inkludert inkrementelle tilbakekjøp av aksjer», sa administrerende direktør Kenny Wilson i en uttalelse.

Avtalen vil tillate Jabil å investere ytterligere i “elektriske kjøretøy, fornybar energi, helsetjenester, AI-skydatasentre og andre sluttmarkeder,” la Wilson til.

Jabil Circuit jobber med selskaper innen helsevesen, telekommunikasjon, databehandling og lagring, med et mål om å drive forsyningskjedeintelligens, ifølge nettstedet.

BYD kom først inn i bilindustrien i 2003 da den kjøpte den Nanjing-baserte bilprodusenten Qin Chuan, som hadde tillatelse til bilproduksjon. Den lanserte sin første bilmodell tre år senere.

($1 = 7,2890 kinesiske yuan)

Source: https://buystocks.co.uk/news/chinese-carmaker-byd-to-buy-us-firm-jabils-mobility-business-for-2-2-bln/