UBS kutter estimatene på Renault og Volkswagen ettersom den kinesiske konkurransen øker
UBS nedgraderte den franske bilprodusenten Renault (EPA: RENA) til en salgsvurdering (fra nøytral) og kuttet deres 12-måneders prismål på bilaksjen til €31,00 (fra €42,00) ettersom konkurransen fra kinesiske rivaler tiltar.
UBS forventer fortsatt robuste økonomiske resultater i de kommende kvartalene med potensial for ytterligere positive overraskelser. Det er imidlertid bemerkelsesverdig at de fleste indikatorene har sluttet å vise forbedring. En analyse fra UBS, inkludert undersøkelsen av BYD (SZ:002594) rive Q-serien, får UBS-analytikere til å tro at eldre bilprodusenter står overfor den høyeste risikoen for å oppleve betydelige markedsandelsnedganger på grunn av den økende konkurransen fra kinesiske OEM-er og Tesla ( NASDAQ: TSLA).
UBS-analytikere mener at Tysklands Volkswagen (ETR:VOWG_p), som tidligere #1 OEM i Kina, er den mest negativt utsatte for fremveksten av kinesiske bilprodusenter. Som nummer 1 OEM i Europa, vil den sannsynligvis også bli mest påvirket på lengre sikt av svært konkurransedyktige kinesiske elbiler.
UBS nedgraderte også VW til en salgsrating (fra nøytral) og kuttet deres 12-måneders kursmål på aksjen til €100,00 (fra €135,00).
Analytikerne skrev i et notat, “Nylige ledelsesendringer og strategiske handlinger tar tak i de åpenbare utfordringene, men det er lite sannsynlig at VW kan klare det kommende kinesiske fremskrittet uten negativ inntjening.”
Selv om ledelsens tone fortsatt er svært selvsikker, tror de at Renaults lønnsomhetstopp nærmer seg. Og ettersom BYD og Tesla har som mål å øke salget i Europa med til sammen 2,5 millioner enheter innen 2030, er det sannsynlig at VW vil bli negativt påvirket.
Et bullish argument er at Volkswagen går inn i en sterk fase av sin ICE-produktsyklus, spesielt innenfor premium/luksussegmentet (Audi, Porsche), så vel som med noen høytselgende modeller fra volummerkene som VW Tiguan og Skoda Octavia.
Analytikerne tok dette inn i UBS-anslag for 2024, noe som bidrar til å dempe virkningen av en potensiell brattere pris/miks-nedgang. De anser det imidlertid ikke som en fullstendig motvekt mot den sykliske motvinden.