HomeAksjerKjøp Renault
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Renault (RNSDF)-aksjer i Norge 2022

renault (RNSDF)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Ana Frincu Oppdatert: July 6, 2022

Renault er en bilprodusent basert i Frankrike. Selskapet designer og produserer personbiler og transportkjøretøy. Renault og fire andre komplementære merker, inkludert LADA, Dacia, Mobilize og Alpine, utgjør sammen Renault-gruppen.

For å sikre sin globale tilstedeværelse, har gruppen flere datterselskaper, ingeniørsentre, fabrikker og salgssteder på tvers av fem kontinenter, inkludert Asia-Stillehavet, Eurasia, Amerika, Europa og Afrika-Midt-Østen-India. Fra september 2021 nådde Renaults markedsverdi 10,18 milliarder dollar, noe som gjør det til det 48. største selskapet i Frankrike. Selskapet jobber for å tilby innovative og bærekraftige mobilitetsløsninger til sine kunder under ledelse av Luca de Meo (CEO). Hvis du ønsker å kjøpe aksjer i Renault, vil du i denne guiden få en detaljert forklaring på både investeringsprosessen og selskapets grunnleggende egenskaper, slik at du kan avgjøre om det er verdt å investere i selskapet.

Hvordan kjøpe RNSDF-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Renault

La oss ta en rask kikk på selskapets historie, strategi, og hvordan det tjener penger.

Renaults historie

Renault Group ble grunnlagt i 1898 av Louis Renault og hans brødre. Fra produksjon av små taxibiler, realiserte selskapet sitt vekstpotensial innen motorsykkelracing. Renault-biler oppnådde massiv suksess i by-til-by-racing i Sveits.

Etter å ha vunnet Grand Prix motorrace-arrangementet i 1906, ble selskapet en racingsensasjon. Mellom 1907 og 1908 produserte firmaet 3 575 enheter, og ble landets største bilprodusent. Renault laget også bårer, granater, ambulanser, lastebiler og FT17-stridsvogner under første verdenskrig.

I 1929 åpnet gruppen sin første produksjonslinje i Billancourt. For å håndtere den økonomiske krisen holdt selskapet kostnadene lave, men det gikk galt. I 1945 gjennomgikk Renault nasjonalisering og ble kåret til Régie Nationale des Usines Renault (RNUR).

Da Renault var et nasjonalt selskap, ble de moderniserte anleggene forlatt og nye ble kjøpt inn. Til tross for at han ikke klarte å få fotfeste på det amerikanske markedet, fortsatte Renault sin globale ekspansjon og omfavnet suksess midt i lanseringen av 4CV – den lille bilen for alle. Senere fortsatte selskapet å produsere Renault 4 og Renault 5 til det introduserte sin første luksusbil, Renault 16.

Gjennom de påfølgende årene nøt gruppen også berømmelse i rallyracing frem til 1980, da selskapet frisket opp produktutvalget ved å introdusere Renault 25 og Espace. I løpet av denne tiden gikk merket også inn i formel 1-racing. Til tross for flere seire begynte selskapet å tape penger og trakk seg ut mot slutten av 1985. Renault gjenvant lønnsomheten i 1987 ved å kutte kostnader og fokusere på kjernekompetansen.

I 1993 ble Renault tilknyttet Volvo, men fusjonen varte ikke lenge, og selskapet forlot prosjektet. Selskapets privatisering i juli 1996 var også historisk. Renault utnyttet sin nyvunne frihet og satset sin interesse i Nissan i 1999. Selskapet fortsatte å innovere sin produksjonslinje og introduserte nye modeller, inkludert Laguna og Megane.

Suksessen i formel 1 bidro til at selskapets profil var høyt rangert, og Renault-Nissan-alliansen ble restrukturert og skapte nye synergier. Renault akselererte sin globale ekspansjon ved å kjøpe opp Samsung Motors og Dacia. Lanseringen av Logan i 2004 var den kritiske milepælen i selskapets strategi for å vinne fremvoksende markeder.

I april 2010 slo Renault–Nissan seg sammen med Daimler og satte opp en fabrikk i Marokko som var i stand til å produsere 170 000 kjøretøyer per år. Ved å utforske det kinesiske markedet, prøvde selskapet sitt beste for å øke markedsandelen og startet et joint venture med Dongfeng Motor Group. I løpet av det neste tiåret gikk organisasjonen gjennom en rekke fusjoner og oppkjøp, inkludert Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen i 2016, inntil pandemien tok igjen den.

I mai 2020 kunngjorde Renault at de ville kutte 15 000 jobber globalt midt i fallende salg og COVID-19-pandemien. Etter å ha registrert et fall på 1,1% i omsetning mellom januar og mars, forventer selskapet at bilproduksjonen reduseres for å fokusere på kjøretøyer med høyere marginer.

Hva er Renaults strategi?

Renault har som mål å modernisere bilindustrien og bli en leder innen teknologi og ren energi. C-segmentet vil dra nytte av bedre blandet distribusjon, nye livssyklusforretningsmuligheter og banebrytende teknologiutvikling.

I tillegg til å forbedre organisasjonsstrukturen, planlegger Renault å rebalansere produktporteføljen. Selskapet regner med å lansere 24 nye modeller innen 2025. Ifølge selskapet vil produktutvalget inneholde minst ti modeller av elektriske kjøretøy.

Organisasjonen fokuserer også på å maksimere sin effektivitet og ressursoptimalisering for å skape verdier for virksomheten, spesielt innen ingeniørarbeid og produksjon. Selskapet har redusert sine krafttog fra åtte til fire mens de har forlatt tre plattformer. Med introduksjonen av nye modeller på mindre enn tre år, er selskapets effektivitet selvforklarende.

Hvordan tjener Renault penger?

Mens selskapet primært er engasjert i produksjon av biler og levering av relaterte tjenester, kommer hovedinntektsstrømmen fra salg av biler og lette transportkjøretøyer og levering av finansielle tjenester knyttet til bilsalg.

Hvordan har Renault prestert de siste årene?

Det er ganske lenge siden bilindustrien har observert problemer med overkapasitet i Europa. Renault er heller ikke et unntak. Aksjekursen i selskapet har falt drastisk de siste årene. For eksempel hadde Renault-aksjen en verdi på rundt €75 mellom 2016 og 2018. Den nådde et rekordhøyt nivå på €98,75 per 6. april 2018.

Imidlertid begynte aksjeverdien å synke og falt under €16,50 i løpet av de neste to årene. Pandemien gjorde selskapets økonomiske utsikter enda verre enn forventet siden selskapet var vitne til et rekordstap på 8,05 milliarder euro for 2020.

Takket være det økte salgsvolumet og lønnsomhetsplanen for en snuoperasjon, etterfulgt av fokuset på kjøretøyer med høy margin, klarte selskapet å hente seg inn igjen. Selskapets kvartalsvise nettoresultat steg opp til €354 millioner året etter. Følgelig begynte selskapets aksjekurs å klatre tilbake. I skrivende stund ligger verdien rundt €31,94.

Fundamental analyse av Renault

Fundamental analyse er en av de mest effektive metodene for å bestemme den iboende verdien av et selskaps aksjer. Det hjelper analytikere å vurdere om den underliggende aksjen er undervurdert eller overvurdert. Fundamentale analytikere har en tendens til å undersøke flere makroøkonomiske faktorer som kan påvirke aksjeverdien over tid.

Før de kjøper et selskaps aksjer, tolker investorer ulike økonomiske forhold og variabler, som P/E-forhold, egenkapitalavkastning, prisinntjeningsforhold, inntekter, kontantstrømmer osv. La oss raskt finne ut hvordan disse økonomiske nøkkeltall kan være nyttige når man skal ta investeringsbeslutninger.

Renaults inntekter

Inntekter er inntektsstrømmen til et selskap generert gjennom salg av produkter og tjenester. Den omfatter både inntekts- og utgiftselementer. Vi må trekke de direkte salgskostnadene fra inntektene for å finne ut et selskaps bruttofortjeneste. Alle de indirekte kostnadene må imidlertid også tas ut fra inntektstallet for å beregne et selskaps nettoinntjening. Nedenfor er tabellen som viser Renaults inntekter de siste årene.

Kilde: Yahoo! Finance

Renaults fortjeneste per aksje

Som navnet antyder, hjelper fortjeneste per aksje investorer med å bestemme hvor mye avkastning et selskap kan generere på hver aksje. Med andre ord er det et selskaps nettoresultat fordelt på hver utestående aksje. For å beregne et selskaps EPS, kan du dele nettoinntekten med gjennomsnittlig antall utestående aksjer på et gitt tidspunkt. For ikke å nevne, investorer foretrekker å kjøpe aksjer i selskaper som har høyere EPS-verdier. Mens selskapet hadde et nettotap på over €8 milliarder i 2020, rapporterte det en negativ EPS på -29,51 for 2020.

Renaults P/E-forhold

Forholdet mellom pris og inntjening hjelper investorer med å sammenligne selskapets inntjeningspotensial med aksjekursen. Hovedformålet med å finne et selskaps P/E er å finne ut om aksjekursen gjenspeiler inntektspotensialet rettferdig. Ved å bruke P/E-forhold kan investorer også beregne minimumstiden selskapet vil bruke på å betale tilbake investeringen.

Å finne P/E-forholdet til et selskap er ganske enkelt. Alt du trenger er å dele gjeldende aksjekurs for et selskap med EPS. Du kan imidlertid bare finne P/E-forholdet for selskaper som tjener penger. Siden selskapet var vitne til et rekordstort tap i fjor, er det umulig å beregne P/E-tallet.

Renaults utbytte

Utbytteavkastningen er prosentandelen av et selskaps aksjekurs som det utbetaler som utbytte. For eksempel, hvis et selskaps aksjekurs er $5, og det velger å betale 0,50 cents utbytte på hver aksje, kan utbytteavkastningen beregnes som 0,5/5x100 = 10%.

De fleste selskaper betaler utbytte én gang i året. Noen organisasjoner deler imidlertid overskuddet hvert kvartal eller etter seks måneder. Spesielt har etablerte firmaer lavere utbytteavkastning sammenlignet med selskaper i vekst.

En høyere utbytteavkastning reflekterer imidlertid ikke nødvendigvis en lønnsom investeringsmulighet siden selskaper noen ganger øker utbyttebetalingene bare for å beholde aksjonærenes interesser.

Når det gjelder Renaults utbytteavkastning, betaler selskapet utbytte på årsbasis. Renault betalte et utbytte på €3,55 siste gang i 2019. Etter å ha registrert et betydelig tap midt i pandemien, stoppet selskapet utbytteutbetalingene.

Renaults kontantstrøm

En kontantstrømoppstilling er en oppsummert representasjon av et selskaps kontanttransaksjoner. Enkelt sagt er det nettobeløpet av kontanter og kontantekvivalenter som kommer inn eller går ut av en virksomhet. En kontantstrømoppstilling er et av de avgjørende elementene du bør vurdere før du kjøper en bedrifts aksjer. Det hjelper investorer med å vurdere likviditeten til en virksomhet.

I hovedsak bør en virksomhet være i stand til å møte sin umiddelbare gjeld og driftsutgifter for å forbli en fortsatt drift. Investorer er hovedsakelig opptatt av frie kontantstrømmer fordi selskaper bruker dem til forretningsutvidelse eller utbyttebetalinger. Renaults frie kontantstrømmer ser ut til å ha blitt bedre sammenlignet med de siste par årene, som vist på bildet under.

Kilde: Yahoo! Finance

Hvorfor kjøpe Renaults aksjer?

Renault er ledende på markedet for elektroniske kjøretøy (EV). I motsetning til Tesla, som fokuserer på ytelse og forbrukersalg, retter Renault seg mot flåter, som bilutleie, taxi og matlevering.

  • Mens Renault Master og Kangoo ZE kan passe best for å levere pakker, vil den nye Dacia Spring og nydesignede Nissan Leaf appellere til kunder som leter etter en rimelig bil. Derfor har det et enormt potensial til å bli det foretrukne valget for alle typer forbrukere.
  • Selskapet har allerede begynt å høste frukter fra sin fornyede handelsmodell og har sett økt salgsvolum og lønnsomhet de siste seks månedene.
  • Analytikere forventer også at selskapet vil vokse i løpet av de kommende årene. Siden selskapets aksjer er relativt billige i disse dager, kan det være en fornuftig avgjørelse å kjøpe den rundt de nåværende nivåene før det er for sent.

Eksperttips om kjøp av Renaults aksjer

Mens bilindustrien allerede slet med redusert salg midt i endringen i forbrukernes interesse for elektriske kjøretøy, gjorde pandemien ting enda verre for bilprodusentene. For å forstå forbrukernes behov forventer Renault imidlertid å lansere ti nye modeller av elektriske kjøretøy i de kommende årene. Selskapet utvider også virksomheten i fremvoksende markeder via et joint venture i Kina. Ved å sette opp flere produksjonsanlegg over hele Russland, Brasil, Tyrkia og India, forsøker selskapet å øke produksjonseffektiviteten og vekstmarginene. Kort sagt, det kan passe best for investorer som er villige til å være tålmodige og se selskapet oppnå suksess i årene som kommer.
- Ana Frincu
Kjøp Renault-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Renault-aksjer

1. Forstå selskapet

Å bli kjent med selskapets forretningsmodell og andre aspekter er avgjørende, og hjelper deg å forstå selskapet og dets planer for de kommende årene. Bruk litt tid på å undersøke selskapet og innhente så mange detaljer som mulig. Gå gjennom selskapets økonomi og se etter ulike fundamentale forholdstall for å vurdere selskapets lønnsomhetspotensial. Se opp om selskapet har noen konkurransefortrinn eller ulemper i forhold til sine konkurrenter.

2. Forstå det grunnleggende innen investering

Å lære de grunnleggende reglene for investering kan hjelpe deg med å ta passende beslutninger. Start alltid med liten investering og ikke legg for mye i en enkelt aksje - husk at ting ikke alltid går som forventet. Selv om aksjer er mindre volatile enn andre omsettelige eiendeler som kryptovalutaer, kan de fortsatt vise plutselige kursendringer på grunn av flere årsaker, inkludert innsideinformasjon. Det er derfor viktig å ikke få panikk, og holde seg rolig og fokusert. Med en klar handelsstrategi for hånden og ulike risikostyringsverktøy kan du jobbe deg frem for å tjene penger over tid.

3. Velg din megler med omhu

Det å velge en pålitelig megler er avgjørende når du handler aksjer. Generelt har regulerte meglere en tendens til å være mer pålitelige enn ikke-regulerte, siden de må overholde regulatoriske krav for å fortsette sin virksomhet. Sørg for at den valgte megleren har forskrifter fra en respektive regulatorisk institusjon i din region, som ASIC, CySEC og FCA. Foruten en brukervennlig handelsplattform, bør den ha alle de grunnleggende og avanserte handelsverktøyene tilgjengelig for å tilby deg en rik handelsopplevelse. Ikke glem å sjekke prisstrukturen til din potensielle megler og nivået på kundestøtte før du registrerer deg hos den.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Med tanke på risikotoleransenivået ditt, bestem hvor mye beløp du ønsker å investere. Det vil utvilsomt få deg til å diversifisere risikoen din i stedet for å legge alle eggene dine i samme kurv. Hvis du for eksempel ønsker å investere 20 000 pund, kan du vurdere å lage en portefølje med flere aksjer i stedet for å bare kjøpe Renault-aksjer. Porteføljediversifisering hjelper deg med å sikre tapene dine og holder deg lønnsom totalt sett.

5. Sett et mål for investeringen din

Bruk god tid på å tenke gjennom hovedårsaken til investeringen din. Hvis du for eksempel planlegger å spare til pensjonisttilværelsen, kan det hende du må beholde investeringen i en lang periode. Da kan du motta jevnlige utbyttebetalinger, og over tid maksimere kapitalen din.

Oppsummering av kjøp av Renault-aksjer

Renault har i årevis slitt med et dårlig rykte når det gjelder pålitelighet. Imidlertid ser det ut til at ting har endret seg nå, og stadig flere er interessert i å kjøpe kjøretøyene deres. Salgsstatistikk viser at selskapet har forbedret sine pålitelighetsbegrensninger, og forbrukere har begynt å stole på merkevaren i det selskapet har registrert økt salg i løpet av første halvår av 2021. Ved å introdusere en rekke nye modeller i de kommende årene, ser selskapet ut til å ha en robust strategisk plan for vekst. Derfor kan det være et godt valg å gjøre den til en del av investeringsporteføljen din.

Hvis du føler en trang til å kjøpe en eierandel i Renault, er fremgangsmåten enkel. Åpne en konto hos din favorittmegler og gjør en handel.

Om du fortsatt er usikker på om aksjen kan passe godt for investeringsporteføljen din, ta deg god tid. Fortsett å undersøke selskapet og lær mer om investeringsprosessen.

Alternative aksjer

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Post Italiane logo
Post Italiane
PITAF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Euronext Paris lister selskapets aksjer under tickeren RNO. Dermed kan du kjøpe denne aksjen ved å registrere deg hos en nettmegler som gir tilgang til det franske aksjemarkedet.

  2. Etter å ha åpnet en konto hos en megler og bekreftet den, kan du umiddelbart kjøpe Renault-aksjen. Vær oppmerksom på at du må bekrefte kontoen din før du kan begynne å kjøpe selskapets aksjer. Du kan bruke nasjonalt ID-kort, pass eller førerkort for å bekrefte kontoen din.

  3. Selskapet har vært konsekvent med utbytteutbetaling før pandemien. Selskapets styre har imidlertid besluttet å ikke betale utbytte for en ubestemt periode.

  4. Både fundamental og tekniske analyser hjelper tradere til å ta informerte investeringsbeslutninger. Mens fundamental analyse gir langsiktig innsikt i selskapet, brukes teknisk analyse vanligvis for kortsiktige investeringsbeslutninger.

  5. Du kan bruke stop-loss-funksjonen, som hjelper deg med å begrense tapet ditt ved automatisk å lukke posisjonene dine hvis et marked beveger seg utover en bestemt grense.

  6. Det avhenger av megleren du bruker til å kjøpe Renault-aksjer. Rabattmeglere er kjent for å belaste mindre enn fullservicemeglere. Du bør imidlertid sjekke meglerens gebyrstruktur før du registrerer deg hos den.