Nike falls midt eroderende lønnsomhet, lageroppbygging
Nike Inc (NYSE: NKE) aksjer falt etter at varelageret økte og sportsklærgiganten ble tvunget til å presse gjennom marginsprengende rabatter som skadet lønnsomheten.
Høyere fraktkostnader, nedskrivninger og valutaeffekter tynget lønnsomheten i regnskapsårets første kvartal som ble avsluttet 31. august, med en bruttomargin på 44,3 % under Wall Streets forventninger. Nordamerikanske varelagre steg med 65 %, og fottøygiganten nedjusterte også utsiktene for hele året torsdag.
Aksjene falt 8,9 % i førmarkedshandelen i New York, etter å ha falt 43 % i år gjennom torsdagens avslutning. Bekymring for mangel på prisstyrke tynget rivalene i Europa fredag, med Adidas AG-aksjer som falt så mye som 4,4 % og Puma SE så mye som 5,3 %.
“Vi tar avgjørende grep for å fjerne overflødig beholdning,” sa Nike finansdirektør Matt Friend på en samtale med analytikere. Han sa at dette forventes å ha «en forbigående innvirkning på bruttomarginene dette regnskapsåret», men la til at «denne kostnaden vil bli langt oppveid av fordelen ved å rydde markedsplasskapasiteten».
Nike er det siste selskapet som sliter med et stadig mer komplekst økonomisk panorama som begynte med forsinkelser i forsyningskjeden og overbelastning av havner. Da selskapene var i stand til å få forsyninger til butikkhyllene, endret etterspørselen seg ettersom hardnakket høy inflasjon eroderer noen forbrukeres kjøpekraft. I Nikes tilfelle forårsaket fraktproblemer en økning i varer utenom sesongen. På toppen av dette har dollarens nådeløse oppgang krympet resultatene fra andre land.
Selskapet ser nå at bruttomarginen faller 200 til 250 basispunkter dette regnskapsåret – mot en tidligere prognose om at lønnsomhetsmålet vil være flatt eller falle så mye som 50 basispunkter. Marginerosjonen forventes å være spesielt kraftig i selskapets andre kvartal. Mens helårssalget fortsatt forventes å vokse i et lavt tosifret område når man justerer for valuta, er real ekspansjon nå sett i en rekke lave til mellomsifrede ensifrede.
Spesielt Nike har slitt med å løse logistikkproblemer som stammer fra overbelastning av havner og forsendelsesstopp. Samlet beholdning økte med 44 % i det siste kvartalet sammenlignet med året før. Mengden varer i transitt økte også, selv om ledere bemerket at leveringstidene forbedres.
Kina resultater
Kina, som har sett sin Covid Zero-politikk tynge økonomien, representerer en annen hodepine. Nike sa at salget falt med 16 % i Stor-Kina-regionen i kvartalet.
Til tross for ustabil etterspørsel, har ledere sagt at de fortsatt ser på landet som et langsiktig vekstmarked og har lovet å fortsette å pumpe investeringer inn i regionen.
Administrerende direktør John Donahoe sa at kinesiske forbrukere kommer ut av pandemiske restriksjoner med en appetitt til å bruke og selskapet forventer at resultatene vil begynne å bli bedre. Han la til at etterspørselen i Nord-Amerika også er robust. Salget i første kvartal i Nikes hjemregion slo analytikeres anslag.
Globalt økte salget med 10 % på valutanøytral basis i perioden. Totale inntekter var 12,7 milliarder dollar, over analytikernes gjennomsnittlige estimat på 12,3 milliarder dollar, men disse salgene var mindre lønnsomme på grunn av nedskrivninger. Resultat per aksje bommet på forventningene.