Porsche-aksjer stiger i landmark Frankfurt-debut
Porsche-aksjen steg i børsdebuten torsdag, i et av de største offentlige tilbudene i Europa noensinne.
Aksjer i det ikoniske sportsbilmerket ble opprinnelig handlet til 84 euro (81 dollar) torsdag morgen, etter at de hadde blitt priset på toppen av serien sent onsdag, til 82,50 euro. Det verdsetter selskapet til omtrent 75 milliarder euro.
Ved 9:30 am London tid torsdag aksjer hadde stabilisert på 84,50 euro. Morselskapet Volkswagen tilbyr 911 millioner aksjer, en referanse til Porsches berømte 911-modell.
“I dag er en flott dag for Porsche og en flott dag for Volkswagen,” sa Arno Antlitz, Volkswagens finansdirektør, til CNBCs “Squawk Box Europe” torsdag.
Organisasjonen visste at børsnoteringen ville bli vellykket, ifølge Antlitz, med henvisning til “sterk økonomi” og “en veldig overbevisende strategi for fremtiden.”
“Vi var overbevist om, til tross for det utfordrende miljøet, denne børsnoteringen ville vise seg vellykket, og vi hadde rett,” sa han til CNBCs Annette Weisbach.
Før handel startet var reaksjonene positive, med hjørnesteinsinvestorer som allerede hadde gjort krav på rundt 40 % av aksjene som ble tilbudt, ifølge Reuters. Inntil nå, eneeier av Porsche AG, Volkswagen, reduserer sin eierandel i sportsbilfirmaet, med en 12,5% skive på listen.
Børsnoteringsaksjer skal gi Porsche et økonomisk løft på 19,5 milliarder euro, noe som gir selskapet mer finansiell fleksibilitet når det gjelder elektriske kjøretøy, ifølge Volkswagen.
Landemerke-noteringen kommer på en tid med hakk i markedet ettersom bilindustrien fortsetter å føle effekten av krigen i Ukraina, og verdsettelsen av andre luksusbilprodusenter inkludert Aston Martin, Ferrari, BMW og Mercedes-Benz har alle falt de siste månedene.
“Porsche AG har fullstendig frikoplet seg fra de negative markedstrendene,” sa en investor til Reuters, oversatt av CNBC. Selskaper antas å utsette offentliggjøringen på grunn av gjeldende markedsforhold.
Børsnoteringen er imidlertid ikke satt til å være en banebryter for andre selskaper å følge etter, ettersom Porsche fortsatt er et spesielt sterkt merke med en unik markedsposisjon. Volkswagen kunngjorde opprinnelig planene for at Porsche skal bli børsnotert 5. september.
Antlitz tok også opp den pågående halvledermangelen, som vil fortsette å være et problem i år.
“Vi forventer et bedre tilbud i 2023, men vi forventer at en lettelse av mangelen vil komme i 2024,” sa Antlitz til CNBC.