Home » News » Amazon dykker 12 % på dårlige kvartalsinntekter: er det trygt å kjøpe?

Amazon dykker 12 % på dårlige kvartalsinntekter: er det trygt å kjøpe?

Amazon rapporterte de økonomiske resultatene for årets første kvartal. Enorme kontantstrømmer skremte investorer, og aksjen falt med mer enn 12 %.

Denne uken rapporterte selskaper fra den amerikanske teknologisektoren sine kvartalsvise økonomiske resultater. I går var det Amazons tid til å gjøre det.

Investorer forventet en EPS på $8,49 i kvartalet, men de fikk en stor overraskelse. I stedet tapte Amazon penger i kvartalet, bunnlinjen indikerer en EPS på -7,56 milliarder dollar.

Driftskontantstrøm viser massive utstrømmer. Den falt med 41 % til 39,3 milliarder dollar for de siste tolv månedene. Fri kontantstrøm sank også.

Interessant nok økte nettoomsetningen i kvartalet med 7 % sammenlignet med samme kvartal i fjor. Driftsinntektene gikk imidlertid ned, og dermed viste nettoresultatet et kvartalsvis tap.

Aksjen reagerte raskt. Den dykket rundt 12 %, og den er ned -25,64 % YTD.

AWS fortsetter å ha en imponerende vekstrate

AWS vokste med 34 % årlig i løpet av de siste to årene, og 37 % årlig i første kvartal. Selv om det var imponerende og bidro mye til selskapets inntekter, fant investorer det interessant at vekstraten er mindre enn vekstraten til lignende produkter fra konkurrenter som Google eller Microsoft.

Med andre ord, mens den vokser, taper AWS for tiden markedsandeler til konkurrenter. Ledelsen legger skylden på pandemien og krigen i Ukraina for de dårlige resultatene.

Dette er det første tapet på syv år for Amazon.

Hva sier analytikere?

Analytikere var ikke imponert over de dårlige resultatene. Faktisk opprettholdt de fleste analytikere sine kjøpsvurderinger i kjølvannet av den kvartalsvise resultatrapporten.

For eksempel opprettholdt Baird Patrick & Co, Deutsche Bank og RBC Capital Markets sin kjøpsvurdering med et prismål på henholdsvis $3.750, $3.500 og $3.500.

Alt i alt viser kvartalsrapporten massive kontantstrømmer, massive aksjeemisjoner, enorme kostnader og fremfor alt tap. På toppen av det – AWS mister markedsandeler.