Home » News » Amazon rapporterer sterk inntjening for 4. kvartal, men aksjene faller på grunn av utsiktene for første kvartal.

Amazon rapporterer sterk inntjening for 4. kvartal, men aksjene faller på grunn av utsiktene for første kvartal.

News Team

Amazon rapporterte torsdag bedre inntekter og overskudd enn ventet for julehandelsperioden, men aksjene falt i etterhandel på grunn av skuffende veiledning for inneværende kvartal.

Det Seattle-baserte e-handels- og teknologiselskapet sa at inntektene for oktober-desember-perioden var 187,8 milliarder dollar, et hopp på 10 % sammenlignet med samme periode i 2023. Fortjenesten kom ut til 20 milliarder dollar mens inntekten per aksje nådde 1,86 dollar, høyere enn 1,49 dollar som analytikere undersøkt av FactSet hadde forventet.

Men selskapet sa at det forventet inntekter for inneværende kvartal til mellom 151 milliarder dollar og 155,5 milliarder dollar, lavere enn de 158,56 milliarder dollar som analytikere forventet. Veiledningen forventer “en uvanlig stor, ugunstig påvirkning” fra valutakurser, heter det.

Amazon er den største netthandelsdestinasjonen i USA og har lenge vært en fordel for forbruksutgifter i løpet av ferien. Som det har gjort de siste årene, begynte selskapet i oktober å tilby kampanjer ment å lokke tidlige feriekunder. Den annonserte andre rabatter i løpet av tremånedersperioden, inkludert på store salgsdager som Black Friday og Cyber Monday.

Amazon rapporterte torsdag at de hadde 75,5 milliarder dollar i inntekter for sin netthandelsvirksomhet, opp 7 % fra samme periode i 2023.

På tvers av detaljhandelen var feriesalget i november og desember bedre enn forventet sammenlignet med året før, da lavere inflasjon på ferievarer lokket kunder til å kjøpe, ifølge The National Retail Federation. Netthandel hadde også rekordhøye salgsnivåer, rapporterte Adobe Analytics i januar.

Salget for Amazon Web Services, selskapets fremtredende cloud computing-enhet, økte med 19 % i løpet av fjerde kvartal. Men det falt litt under analytikernes forventninger.

Amazon er en av de største aktørene i det konkurrerende teknologikappløpet rundt generativ kunstig intelligens. I likhet med andre teknologiselskaper har de økt investeringene i teknologien og bruker milliarder på å utvide datasentre som støtter AI og cloud computing. Selskapet bruker også penger på annet utstyr, inkludert databrikker og de som er utviklet av Nvidia. Den har også rullet ut sine egne AI-modeller og integrert den generative AI i andre deler av virksomheten.

I fjerde kvartal rapporterte Amazon å bruke 27,8 milliarder dollar på eiendom og utstyr, betydelig høyere enn i samme periode i 2023. Under en samtale med analytikere torsdag sa Amazon-sjef Andy Jassy at kapitalutgiftene for kvartalet kom ut til 26,3 milliarder dollar, hvorav de fleste var rettet mot AI og AWS.

“Vi tror praktisk talt alle applikasjoner vi kjenner til i dag kommer til å bli gjenoppfunnet med AI inne i den,” sa Jassy. “Jeg tror både vår virksomhet, våre kunder og aksjonærer vil være glade på mellomlang til lang sikt over at vi forfølger kapitalmuligheten og forretningsmuligheten i AI.”

Jassy la til under samtalen at Amazon, som mange andre, ble “imponert” av DeepSeek, det kinesiske kunstig intelligens-selskapet hvis chatbot nylig ble den mest nedlastede appen i USA

Amazons kvartalsrapport kommer mens detaljhandelen absorberer en ny toll på 10 % som president Donald Trump pålagt kinesisk import tirsdag. Tollsatsene på Canada og Mexico har blitt satt på vent i omtrent en måned.

Trump kastet også ut et handelsunntak som tillot lavverdiforsendelser fra Kina å omgå avgifter, et smutthull som hadde gitt en fordel til Kina-stiftede e-handelsfirmaer, som Shein og Temu.

De nye tariffene kan komme Amazon til gode ved å øke kostnadene for konkurrentene. Men det vil også påvirke kinesiske selgere som får kontakt med amerikanske forbrukere på selskapets handleplattform. Videre kan det heve prisene på en nylig lansert nettbutikk som Amazon har satt opp for å sende lavkostprodukter direkte fra Kina. Butikkfronten, kalt Amazon Haul, var Amazons svar på Shein og Temu.

I tillegg skrev analytikere fra Morgan Stanley i et mandagsnotat at Amazons førstepartsbutikk, der selskapet selger produkter kjøpt fra produsenter, har den høyeste eksponeringen mot tariffene. Analytikerne anslår at 25 % av varene som selges gjennom denne virksomheten kommer fra Kina.

Source: https://buystocks.co.uk/news/amazon-reports-strong-earnings-for-q4-but-stocks-dip-due-to-outlook-for-the-first-quarter/