AMC-aksjer øker etter at kinokjeden henter 325,5 millioner dollar fra aksjesalg
Aksjene i AMC Entertainment Holdings (NYSE: AMC) økte i førmarkedshandel torsdag etter at kinokjeden annonserte at de samlet inn rundt 325,5 millioner dollar i ny egenkapital gjennom salg av 40 millioner aksjer.
AMC har forsøkt å både komme seg tilbake fra en pandemi-drevet æra med stedsstenginger og møte intens konkurranse fra strømmetjenester for publikum. Imidlertid har det pengetapende firmaet hatt en sterk forbedring i billettkontorets ytelse denne sommeren takket være den skyhøye populariteten til nye titler “Barbie” og “Oppenheimer”, mens etterspørselen forventes å få et ytterligere løft fra debuten til megapopulær entertaineren Taylor Swifts konsertfilm i oktober.
Selv om den utvannende virkningen av innsamlingen var relativt upopulær blant investorer, sa Kansas-baserte AMC at flyttingen vil hjelpe den “overleve og deretter trives” i et driftsmiljø etter krisen ved å plassere den på en “vellykket gjenopprettingsglidebane.”
AMC la til at aksjesalget, der det tilbød aksjer til en gjennomsnittlig pris på $8,14 stykket, «betraktelig øker» selskapets kontantreserver, styrker balansen og adresserer «nåværende likviditetsproblemer».
Den friske kapitalen vil også hjelpe AMC med å overvinne nylig motvind til filmindustrien, inkludert pågående streiker fra forfattere og skuespillere, bemerket gruppen.
“Denne kapitaltilførselen gir oss fleksibilitet til å hjelpe oss med å navigere i farvannet fremover og fortsette å levere magien med filmer til gjestene våre,” sa administrerende direktør Adam Aron i en uttalelse.