HomeNewsBeste forbrukeraksjer å kjøpe midt i en sterk økonomisk vekst i USA

Beste forbrukeraksjer å kjøpe midt i en sterk økonomisk vekst i USA

Mircea Vasiu

Den amerikanske økonomien vokser raskere enn forventet, og etterspørselen etter forbrukerprodukter økte. Her er tre skjønnsmessige forbruksaksjer å vurdere: MAR, SBUX og AMZN.

Den skjønnsmessige forbrukersektoren består av selskaper som leverer varer og tjenester som ikke er nødvendige for å overleve. For eksempel luksusvarer eller overnatting på hotell.

Som sådan påvirker økonomiske forhold etterspørselen etter forbrukerprodukter. Fordi den amerikanske økonomien er spådd å vokse jevnt i 2022, er det tre forbrukeraksjer å kjøpe: Marriott International, Starbucks og Amazon.

Marriott International

Marriott International (NASDAQ:MAR) er et av de største selskapene i verden som driver blant annet franchisetakere og hoteller. Grunnlagt i 1927, sysselsetter det over 120 000 mennesker, og det opererer med en brutto fortjenestemargin på 77,69 %.

Aksjekursen har steget +15,17 % YTD og holder seg nær sin all-time high. Marriott International betaler ikke utbytte.

Senest signerte Marriott en avtale med Baraka Lodges om å utvide seg til det afrikanske safarisegmentet.

Starbucks

Starbucks (NASDAQ:SBUX) trenger ingen introduksjon ettersom merkevaren har fått global anerkjennelse. Selskapet driver spesialkafferestauranter over hele verden og sysselsetter nærmere 400 000 mennesker.

Starbucks aksjekurs har falt i 2022, og den handles til et P/E GAAP-forhold på 21,95 de siste tolv månedene.

I motsetning til Marriott betaler Starbucks utbytte. Terminutbytteavkastningen er 2,41 %, og utbetalingsgraden er 56,12 %. Dessuten har Starbucks hevet utbyttet til aksjonærene de siste elleve årene på rad.

Amazon

Amazon (NASDAQ:AMZN) er et annet selskap med et merke som ikke trenger noen introduksjon. Selskapet betaler ikke utbytte, men aksjekursen har steget de siste årene.

For eksempel, i 2016 handlet Amazons aksjekurs til nær 500 dollar, og nå handles den over 3150 dollar.

Amazon har operert med en brutto fortjenestemargin på 42,03 % de siste tolv månedene – høyere enn sektormedianen med 16,03 %. Dessuten har nesten alle analytikere som dekker aksjen kjøpsvurderinger – av 100 analytikere har 98 gitt kjøpsvurderinger, 1 har en salgsrating og 1 en nøytral vurdering.