Boeing-aksjene hopper på et mindre tap i første kvartal, men utvinningen av 737 Max vil ta tid.
Boeing postet et mindre tap enn forventet i første kvartal onsdag, men det advarte om at en gjenoppretting i produksjonen for arbeidshesten 737 Max-jetflyet vil ta tid etter at en rekke produksjons- og sikkerhetsproblemer kulminerte i Alaska Airlines-dørplugghendelsen tidligere denne dagen. år.
Boeing (BA), som bare har rapportert ett lønnsomt kvartal i løpet av de siste fire årene, rapporterte et justert kjernetap på 1,13 dollar per aksje, ned fra tapet på 1,27 dollar per aksje den rapporterte i samme periode i fjor, og best av Wall Street-konsensusprognosen med et tap på $1,76 per aksje.
Konsernets inntekter falt med 7,5 % fra året før til 16,57 milliarder dollar, og topper så vidt analytikernes konsensusprognose på 16,23 milliarder dollar.
Boeing leverte 83 fly til kunder i løpet av de tre månedene som ble avsluttet i mars, sa selskapet, inkludert 67 av sine 737 Max-jetfly og 13 av sine 787 Dreamliner. Gruppen bestilte også bestillinger på 111 nye fly, noe som tar den totale ordrereserven til rundt 529 milliarder dollar.
Justert fri kontantstrøm var knyttet til negativ 3,9 milliarder dollar for kvartalet, men det langsiktige målet på 10 milliarder dollar i fri kontantstrøm innen 2025 eller 2026 er imidlertid utsatt for en betydelig risiko ettersom produksjonen avtar under sikkerhetskontroller og regulatoriske sonder.
“Våre resultater for første kvartal gjenspeiler de umiddelbare handlingene vi har tatt for å bremse 737-produksjonen for å drive kvalitetsforbedringer,” sa administrerende direktør Dave Calhoun. “Vi vil ta den tiden som er nødvendig for å styrke våre kvalitets- og sikkerhetsstyringssystemer, og dette arbeidet vil posisjonere oss for en sterkere og mer stabil fremtid.”
Boeing-aksjene ble markert 3,5 % høyere i førmarkedshandelen umiddelbart etter resultatutgivelsen for å indikere en åpningskurs på $175,71. Et slikt trekk vil kutte aksjens nedgang hittil i år til rundt 32,6 %.
Calhoun trekker seg senere i år
Sent i forrige måned sa Calhoun, som har ledet gruppen siden 2020, at han ville trekke seg på slutten av dette året. Stan Deal, Boeings høyt respekterte sjef for divisjonen for kommersielle fly, velger også å trekke seg.
Boeing har lidd en rekke store sikkerhetsproblemer de siste fem årene, med den andre av to store katastrofer i 2019, den dødelige krasjen av en Boeing 737 Max i Etiopia, som førte til at daværende administrerende direktør Dennis Muilenburg trakk seg.
Boeings årelange innsats for å vinne tilbake tilliten til sikkerheten til arbeidshestens jetfly, som ble grunnlagt av praktisk talt alle luftfartsadministrasjoner i verden, fant støtte da flyprodusenten fikk tillatelse til å gjenoppta leveransene av 737 Max-flyet til Kina, verdens største flymarkedet, tidligere i år.
Calhouns innsats fikk imidlertid et stort tilbakeslag kort tid etter da en dørplugg på en annen versjon av flyet blåste opp under et fly med Alaska Airlines.
Calhoun sa at hendelsen, som utløste grunnstøtingen til hundrevis av Max 9-flyvninger, samt undersøkelser av både Federal Aviation Administration og National Transportation Safety Board, gjorde at han ble «rystet inn til beinet».
FAA har sagt at Boeing ikke vil være i stand til å utvide sin nåværende 737 Max-produksjonshastighet før sondene er fullførte og romfartseksperten kan sikre flåtens ultimate sikkerhet.
Calhouns posisjon ble imidlertid stadig mer uholdbar etter at det dukket opp rapporter i forrige uke om at flere administrerende direktører for amerikanske flyselskaper ba om å møte styreformann Larry Kellner for å diskutere sikkerhetshensyn og den sannsynlige forsinkelsen av mange fly i løpet av de kommende årene knyttet til forskjellige sonder i Max-sikkerhet.