Home » News » BYD, KG Mobilitet i samtaler om batteri joint venture i Sør-Korea -kilde

BYD, KG Mobilitet i samtaler om batteri joint venture i Sør-Korea -kilde

News Team

Kinas BYD Co (SZ:002594) Ltd og Sør-Koreas KG Mobility Co Ltd er i samtaler om å bygge et batterianlegg for elektriske kjøretøy (EV) i Sør-Korea, sa en kilde til Reuters onsdag.

Den kinesiske batteri- og elbilprodusenten og den sørkoreanske bilprodusenten håper å sikre stabile batteriforsyninger gjennom satsingen, sa kilden med direkte kunnskap om saken, og avviste å bli identifisert på grunn av sakens følsomhet.

Bloomberg sa at fabrikken tar sikte på å starte masseproduksjon i januar 2025, siterer ikke navngitte industrikilder.

BYD – verdens nr. 2 EV-batteriprodusent – og KG Mobility – tidligere kjent som SsangYong Motor Co – svarte ikke umiddelbart på Reuters forespørsler om kommentar.

Deres satsning ville være den første felles fabrikken mellom en kinesisk battericelleprodusent og sørkoreansk bilprodusent i Sør-Korea.

Analytikere sa at BYDs inngang til Sør-Korea, hjemmet til verdens tre store batteriprodusenter – LG Energy Solution, Samsung (KS:005930) SDI og SK On – kan bidra til å utvide kundebasen.

“Det er virkelig en betydelig begivenhet, en stor celleprodusent som BYD som har produksjonskapasitet i Sør-Korea, hvor lokale celleprodusenter ennå ikke har mestret teknologien for å tilby lavkostbatterier som BYD kan tilby til bilprodusenter,” sa Kang Dong-jin, en analytiker hos Hyundai Motor (OTC: HYMTF) Securities.

BYD spesialiserer seg på litium-jern-fosfat (LFP)-batterier, noe den sørkoreanske batteritrioen ennå ikke masseproduserer. Deres fokus er på nikkelkoboltbatterier.

Kinesiske batterimaterialfirmaer øker investeringene i Sør-Korea, og kunngjør prosjekter verdt milliarder av dollar i år for å prøve å omgå amerikanske skattefradragsregler for elektriske kjøretøy (EV) som tar sikte på å redusere avhengigheten av kinesiske forsyningskjeder.

Den amerikanske inflasjonsreduksjonsloven (IRA) er utformet for å avvenne USA fra den kinesiske forsyningskjeden for elbiler. Det krever at minst 40 % av verdien av kritiske mineraler som brukes i et bilbatteri, er hentet fra USA eller en frihandelspartner for å kvalifisere for en skattefradrag på $3 750 per kjøretøy. Sør-Korea har en frihandelsavtale med USA.

Ningbo Ronbay New Energy Technology, Kinas ledende materialprodusent for EV-batterier, sa i forrige uke at de hadde bestemt seg for å utvide produksjonskapasiteten for katodematerialer ved sitt anlegg i Sør-Korea for å takle de amerikanske skattekredittreglene for elbiler.

Source: https://buystocks.co.uk/news/byd-kg-mobility-in-talks-on-battery-joint-venture-in-south-korea-source/