Home » News » Europas bilprodusenter bekymrer seg over Kinas EV-dyktighet på bilmessen i München

Europas bilprodusenter bekymrer seg over Kinas EV-dyktighet på bilmessen i München

Europas bilprodusenter har en kamp på hendene for å produsere billigere elektriske kjøretøyer (EV-er) og slette Kinas forsprang når det gjelder å utvikle billigere, mer forbrukervennlige modeller, sa ledere på Münchens IAA-mobilitetsmesse.

“Vi må tette gapet på kostnadene med noen kinesiske aktører som startet på elbiler en generasjon tidligere,” sa Renault (EPA: RENA) administrerende direktør Luca de Meo til Reuters på bilmessen, og la til at når produksjonskostnadene synker, vil prisene også gå ned. .

De Meo sa som en del av den franske bilprodusentens streben mot prisparitet med kineserne, at R5 EV som kommer ut neste år vil være 25% til 30% billigere enn de elektriske Scenic- og Megane-modellene.

Kinesiske elbilprodusenter, inkludert BYD, Nio og Xpeng (NYSE:XPEV) retter seg alle mot Europas elbilmarked, hvor salget økte med nesten 55 % til rundt 820 000 biler i løpet av de første syv månedene av 2023, og utgjør omtrent 13 % av alt bilsalg. .

Xpeng planlegger å ekspandere til flere europeiske markeder i 2024, og Zhejiang Leapmotor Technology kunngjorde fem modeller for utenlandske markeder, inkludert Europa, i løpet av de neste to årene.

I følge bilkonsulentfirmaet Inovev ble 8 % av nye elbiler solgt i Europa så langt i år laget av kinesiske merker, opp fra 6 % i fjor og 4 % i 2021.

Omtrent 41 % av utstillerne på årets München-arrangement har hovedkontor i Asia, med dobbelt så mange kinesiske selskaper som deltar, inkludert BYD, Xpeng og batteriprodusenten CATL.

Ankomsten av kinesiske elbilprodusenter til Europa har skapt bekymring for at de kan dominere salget av elbiler.

“Vi (Tyskland) mister vår konkurranseevne,” sa Hildegard Mueller, president i den tyske foreningen for bilindustrien (VDA), og la til bilutstillingen i München illustrerte “hvordan det høye presset fra internasjonal konkurranse” gjør det avgjørende for Tyskland å investere. mer innen elektrifisering.

Den gjennomsnittlige elbilen i Kina kostet mindre enn 32 000 euro (35 000 dollar) i første halvdel av 2022 sammenlignet med rundt 56 000 euro i Europa, ifølge forskere ved Jato Dynamics.

“Basissegmentet for bilmarkedet vil enten forsvinne eller ikke gjøres av europeiske produsenter,” sa BMW-sjef Oliver Zipse søndag kveld med henvisning til Kinas fremstøt i Europa.

Mercedes-Benz vil presentere sin CLA kompaktklasse og BMW sin Neue Klasse, begge sikter på høyere rekkevidde og effektivitet samtidig som produksjonskostnadene halveres.

Volkswagen (ETR:VOWG_p) CEO Oliver Blume sa til journalister at bilprodusenten gjennom sine partnerskap i Kina har som mål å kutte battericellekostnadene med 50 %.

Xpeng-president Brian Gu sa at mens europeiske bilprodusenter for tiden henger etter Kina, har de forpliktet seg til elbiler med partnerskap og store investeringer i teknologi.

“Jeg ville aldri gi avslag på de store (bilprodusentene) som virkelig prøver å komme tilbake og fokusere på denne viktige overgangen,” sa Gu.

Bilindustrianalytiker Ferdinand Dudenhoeffer sa at kineserne er “verdensmestere” i å lage batterier, som kan utgjøre 40 % av kostnadene til en elbil.

Kinesiske batteriprodusenter som etablerer seg i Tyskland bidrar til å senke EV-kostnader, og tyske politikere må sørge for at de “ikke blir drevet ut av landet med dumme frakoblingsstrategier,” la Dudenhoeffer til.

($1=0,9273 euro)

Source: https://buystocks.co.uk/news/europes-carmakers-fret-over-chinas-ev-prowess-at-munich-car-show/