Ford og PG&E kunngjør et nytt partnerskap
Ford Motors er ute etter å vurdere muligheten for at den elektriske F-150 Lightning kan drive hjem og returnere energi til strømnettet.
Ford Motors kunngjorde tidligere i dag at de har inngått samarbeid med Pacific Gas and Electric Co (PG&E).
Partnerskapet vil føre til at selskapene jobber sammen for å evaluere muligheten for at den elektriske F-150 Lightning kan drive hjem og returnere energi til strømnettet.
PG&E-sjef Patti Poppe og Ford-sjef Jim Farley gjorde planene sine kjent på den pågående energikonferansen CERAWeek i Texas.
Et elektrisk kjøretøy kan returnere energi til strømnettet eller til et hjem, en funksjon kjent som toveis lading. Dette skiller seg fra hjemmet og nettet som lader et kjøretøy.
Elektriske kjøretøy kan lade om natten når energiratene er lave, og kan deretter gi energi tilbake til nettet i travle timer. Dette fenomenet gjør at kundene kan spare penger på strømregningen og redusere belastningen på nettet.
Denne siste utviklingen kommer to dager etter at PG&Es administrerende direktør annonserte et pilotprogram med General Motors. Programmet vil føre til at de to selskapene gjør GMs elektriske kjøretøy i stand til å drive et hjem hvis det oppstår strømbrudd eller nettsvikt.
En talskvinne for PG&E sa imidlertid at Fords kunngjøring skiller seg fra GMs siden det er den første på markedet for en Ford F-150 Lightning EV og et toveis ladesystem.
F-150 Lightning vil bli lansert i løpet av våren og forventes å ha mulighet for å forsyne strøm tl et hjem hvis etr strømbrudd oppstår. Ifølge Ford er F-150 Lightning en intelligent reservekraft.
PG&E skal se nærmere på hvordan Fords teknologi forholder seg til det elektriske nettet og kundenes hjem.
I følge PG&E er den første bruken av F-150 Lightnings reservestrøm satt til å starte om våren. Operasjonen vil bli støttet av Sunrun Inc., som er Fords foretrukne installasjonspartner.