Investorer ser fortsatt blå himmel fremover for reiseaksjer i Europa når boomen avtar
Europeiske reiseaksjer snublet inn i noe overskudd da inntjeningssesongen startet og ekstremværet rammet i juli, men mange investorer satser på relativt attraktive verdier og solid etterspørsel vil fortsette å støtte sektoren.
En indeks over europeiske reise- og fritidsaksjer har steget 33 % det siste året, og slo til og med markedsfavoritter som luksus og forsvar og har gått over 23 prosentpoeng foran det bredere markedet.
Indeksen har falt litt fra mai-toppene, men er fortsatt en av de beste resultatene i år, takket være kraftigere prisøkninger på varer som flybilletter og hotellpriser ettersom covid-19-fortauskantene ble faset ut før sommerferien.
“For mange mennesker er pandemien nå over, og nå er det tid for å reise langt hjemmefra,” sa Corinne Martin, fondsforvalter ved Ofi Invest i Paris.
Flyselskaper, cruiseoperatører og hotelleiere har vært nøkkelmottakere, men det har også fly- og motorprodusenter. Bedringen i langdistanseflyging hjalp Rolls-Royce (LON: RR) med å løfte sine helårsprognoser, og sendte aksjene opp over 20 % på onsdag.
Antall restriksjonsfrie land har tredoblet seg på ett år til over 180 og internasjonale turistankomster nærmer seg pre-panademiske nivåer, ifølge data fra World Tourism Organization. Europa er blant regionene med størst fremgang.
Punktet da Kina kunngjorde slutten på helserestriksjonene i 2022 var sannsynligvis det beste øyeblikket å hoppe inn i reiseaksjer. STOXX reiseindeksen steg 20 % i årets første kvartal, det meste siden utrullingen av COVID-vaksiner i siste kvartal 2020, da den steg 29 %.
Traders ser fortsatt flere muligheter fremover, selv når markedene står overfor økende makrousikkerhet og Europa sliter med ekstremvær.
Motvind mot kinesiske reisende som forsinkelser i passlevering og dyre priser bør gradvis jevne seg ut, sa Ofis Martin. OL i Paris og UEFA-EM i fotball i Tyskland neste år vil også støtte veksten.
“De globale industriutsiktene ser bra ut for 2024, men det er sannsynligvis mindre rom for gode overraskelser,” sa Martin.
“Forretningsreiser har fortsatt plass til å ta igjen, men er også svært følsomme for en økonomisk nedgang.”
Goldman Sachs forventer betydelige oppgraderinger av konsensusfortjenesteanslag i år. For 2024 ser den at debatten skifter til holdbarheten til nåværende trender, med økende arbeidsledighet i Storbritannia som fører til en moderasjon i veksten i fritidsetterspørselen.
FOLK VIL HA MER FERIE
Ryanair (IR:RYA), Europas største flyselskap målt i antall passasjerer, hadde rekordfortjeneste forrige uke og sa at etterspørselen så robust ut resten av sommeren, selv om den advarte om at tariffveksten kunne avta. Den så ingen tegn til endring i bookingvaner på grunn av hetebølgen i Sør-Europa.
BofA-analytikere sa at Ryanairs prisutsikter var konservative. De forblir kjøpere, og legger merke til hvordan aksjen med 11 ganger 2024-inntektene viser en uberettiget rabatt og priser ingen vekst.
Investorer har blitt lokket av tegn på at forbrukere har fortsatt å bruke penger på reiser, selv om en levekostnadskrise har tvunget dem til å kutte utgifter til andre skjønnsmessige elementer.
“Nå er feriebudsjettet ikke lenger en variabel familiejustering,” sa Jerome Schupp, fondssjef hos Prime Partners i Genève.
Schupp investerte i Visa (NYSE:V), og satset på kunder som bruker kredittkortene sine i utlandet. Han henvendte seg også til obligasjonsmarkedene for eksponering mot flyselskaper, lokket av rike avkastninger og etter at kontantsamtaler fra flyselskaper som Air France (EPA:AIRF) stabiliserte finansene deres.
Amundi small and midcaps fondsforvalter Cristina Matti sa at deres porteføljer fortsatt hadde mer eksponering mot hotelleiere enn til flyselskaper, og la til at hun ville bli overrasket om dagens nyhetsstrøm om været førte til enorme kanselleringer.
Andrea Scauri, fondsforvalter i Lemanik, sa at flyselskapene sto overfor ustabile drivstoffpriser og arbeidskamper, så han valgte å spille gjenoppretting gjennom aksjer som reisebyrået Lastminute (F:09B).
“Etter to år med COVID, med smartarbeid hjemme, har folk innsett at de ønsker å ta flere ferier. Det virker ganske åpenbart at dette er en sterk trend,” sa han.
Europeiske reise- og fritidsinntekter øker med 63 % i år og 23 % i 2024, ifølge Refinitiv Datastream. Begge er høyere enn forventet for det bredere markedet.