Home » News » Kinesisk elbilprodusent Li Auto faller etter at den reduserer leveringsutsiktene; Beijing utvider skattelettelser for elbiler

Kinesisk elbilprodusent Li Auto faller etter at den reduserer leveringsutsiktene; Beijing utvider skattelettelser for elbiler

Aksjene i Li Auto Inc (NASDAQ: LI) falt i førmarkedshandelen i USA mandag etter at den kinesiske elbilprodusenten kuttet leveringsveiledningen for tredje kvartal.

I mellomtiden steg rivaliserende elbilselskaper Nio Inc – ADR (NYSE: NIO) og Xpeng Inc – ADR (NYSE: XPEV) da Beijing annonserte en utvidelse av skattelettelser for elbilkjøp.

Li Auto sa at de nå forventer å levere 25.500 biler i tredje kvartal, ned fra tidligere utsikter på mellom 27.000 og 29.000 enheter. Aksjene til Li Auto var rundt 2 % lavere i førmarkedshandelen.

“Revisjonen er en direkte konsekvens av forsyningskjedebegrensningen, mens den underliggende etterspørselen etter selskapets kjøretøy forblir robust,” sa Li Auto i en uttalelse. “Selskapet vil fortsette å samarbeide tett med sine leverandørkjedepartnere for å løse flaskehalsen og akselerere produksjonen.”

Kinas elbilprodusenter har møtt en rekke motvind som stammer fra en gjenoppblomstring av Covid-19 og Beijings fortsatte strenge politikk med nedstengninger for å inneholde viruset. Denne “null-Covid”-politikken har forårsaket forsyningsforstyrrelser ved fabrikker over hele Kina og satt press på økonomien og forbruksutgifter.

For å bidra til å opprettholde veksten for elbiler, utvidet Kinas industri- og informasjonsteknologi- og finansdepartement perioden som nye energikjøretøyer vil være fritatt for kjøpsavgift til 31. desember 2023. Nye energikjøretøyer inkluderer helelektriske så vel som plugger -i hybridbiler.

Beijing har ved flere anledninger utvidet fritaket for kjøpsavgift siden politikken først ble innført i 2014 i et forsøk på å stimulere etterspørselen. Sammen med andre insentiver har politikken bidratt til å gjøre Kina til det største elbilmarkedet i verden.

Andelene i Xpeng var mer enn 4 % høyere i førmarkedshandel, mens Nio var opp rundt 1,6 %.

Selv om markedet står overfor utfordringer, fortsetter Kinas elbilstartups å lansere nye produkter i år for å øke veksten.

Forrige uke lanserte Xpeng sportsbrukskjøretøyet G9, dens dyreste bil til dags dato, for å presse inn i den høyere enden av markedet. Li Auto vil ta av en ny SUV kalt Li L8 på fredag med leveranser som forventes å begynne i november.