Netflix skal introdusere annonser og slå ned på passorddeling
Netflix rapporterte det verste kvartalet tidligere i år, og selskapet skal gjøre endringer angående hvordan det opererer.
Videostrømmeplattformen Netflix vurderer angivelig å introdusere annonser til seerne. Selskapet har drevet en ikke-annonsemodell de siste årene, men dette kan endres når som helst snart.
En kilde som er kjent med saken sa til CNBC at Netflix kunne lansere et annonsestøttet abonnement med lavere pris før slutten av året. Kilden sa at selskapet hadde varslet sine ansatte om at det annonsestøttede nivået kunne bli introdusert i årets fjerde kvartal.
Ved å introdusere et annonsestøttet nivå håper Netflix å tiltrekke seg flere brukere, generere mer inntekter fra abonnementet deres og også generere inntekter fra annonsene som vises til seerne.
Under selskapets inntjeningskonferanse for første kvartal for noen uker siden sa co-CEO Reed Hastings at Netflix fortsatt ser på modellen. På den tiden sa han at et annonsestøttet alternativ ikke ville være tilgjengelig på tjenesten for om et år eller to.
Imidlertid har videostreamingselskapet slitt med en stagnerende abonnentbase de siste kvartalene. I årets første kvartal mistet Netflix mer enn 200 000 abonnenter, noe som førte til at aksjekursen stupte med mer enn 30 % i løpet av få timer.
Siden begynnelsen av året har Netflix-aksjen tapt mer enn 70 % av verdien. Et annonsestøttet nivå kan hjelpe selskapet med å tiltrekke og beholde prisbevisste forbrukere.
Selskapet forventes også å slå ned på passorddeling før slutten av året. Netflix sa sist mer at omtrent 100 millioner husstander globalt bruker et delt passord for å få tilgang til innholdet. Den la til at de fleste av de delte passordene skjer i Canada og USA.
Det delte passordet har negativt påvirket Netflixs inntekter og abonnentvekst, la selskapet til.