Home » News » Qualcomm satser på AI for å få en større andel av bilbrikkemarkedet

Qualcomm satser på AI for å få en større andel av bilbrikkemarkedet

Qualcomm er mest kjent for brikkene og modemene inne i Android-telefoner. Men de siste årene har det også begynt å selge en pakke med maskinvarebrikker, sensorer og programvare kalt Snapdragon Digital Chassis til bilprodusenter som GM, Hyundai og Volvo.

Nå håper den å utnytte hypen rundt generativ kunstig intelligens for å overbevise bilprodusenter om å kjøpe flere av disse brikkene og bygge nye scenarier rundt dem, for eksempel smarte assistenter som vil hjelpe sjåfører med å navigere rundt i byer, gjøre reservasjoner og gjøre andre daglige dataoppgaver.

Bilinntekter er fortsatt en liten bedrift for Qualcomm. Det rapporterte 1,32 milliarder dollar i salg i regnskapsåret 2022, eller omtrent 3% av selskapets totale salg. Men selskapet sier at det kan forvente at brikkene vil bli brukt i kommende biler i løpet av de neste årene, og projiserer mer enn 9 milliarder dollar i salg i 2031.

Qualcomm tjener mellom $200 og $3000 per bil som bruker brikkene og programvaren, sa tjenestemenn i fjor høst på et investorarrangement. Selskapet tjener også $5 per bil som er koblet til 5G gjennom lisensavgifter.

Et eksempel på selskapets tilstedeværelse i biler: GMs nye elektriske Cadillac Escalade IQ SUV på 130 000 dollar bruker Qualcomm-brikker og programvare for å hjelpe til med å drive kjøretøyets 55-tommers dashbordskjerm, samt kjørefeltholding og håndfrie kjørefunksjoner under GMs “Ultra Cruise”. ” merkevarebygging. SUV-en tillater heller ikke brukere å speile telefonene sine til underholdningssystemet, en funksjon kjent som Apple CarPlay eller Android Auto, noe som betyr at sjåfører vil samhandle med GMs valgte programvaregrensesnitt, noe som øker viktigheten av datamaskinopplevelsen i bilen.

Qualcomm møter hard konkurranse fra andre brikkeprodusenter i bilbrikkebransjen. Datafokuserte brikkeselskaper som Intel gjennom sitt Mobileye-datterselskap og Nvidia selger bilprodukter, i tillegg til tradisjonelle billeverandører som Continental, NXP Semiconductors og Bosch, som alle kjemper om å levere deler og brikker som driver dashbord og førerassistentsystemer.

Denne uken demonstrerte Qualcomm potensielle fremtidsscenarier som brikkene kan muliggjøre ved hjelp av store språkmodeller og generativ AI.

I ett eksempel viste Qualcomm hvordan en bilassistent kunne finne en oppskrift på kyllingenchiladas og legge ingrediensene til en handleliste. I en annen bruker bildatamaskinen Stable Diffusion, en type generativ AI-modell, for å lage og sende et AI-generert bursdagskort til sjåførens bror. Alle demoene kjørte på bilens datamaskin, ikke en telefon. Assistent-funksjonen er en forhåndsvisning av hvordan biler kan bli mer som personlige datamaskiner i de kommende årene. Qualcomm-sjef Cristiano Amon ser på biler som en «ny dataplattform», skrev han i et blogginnlegg denne uken.

Qualcomms demonstrasjon fremhever selskapets ønske om å bli sett på som et AI-selskap, gjennom sine smarttelefon-GPUer og AI-akseleratorer med lav effekt. Investorer har så langt fokusert på Nvidias sky-GPUer, som brukes til å drive applikasjoner som ChatGPT. Mens AI-boomen har tredoblet rivalen Nvidias aksjer så langt i år, er Qualcomm bare opp 5 % i samme periode.

Et kortsiktig mål for Qualcomms språkmodeller er å lage en smart brukerveiledning ved å bruke en stor språkmodell som er opplært og finjustert på de tette brukermanualene som følger med biler, sa Nakul Duggal, senior visepresident for bilindustrien i Qualcomm. En annen grense er sjåførovervåking, eller bruk av maskinlæring for å finne ut om sjåføren er distrahert eller sover.

“Vi jobber med bilprodusenter som aktivt går fra en flat manual som du har i hanskerommet, til å virkelig legge til kontekst der bilen skal kunne forstå hva som skjer,” sa Duggal.

En annen grense for Qualcomms plattform kan være funksjoner som kan oppgradere bilens programvare på farten med nye selvkjørende evner, sa Duggal – som til og med kan være en ny inntektsstrøm for bilprodusenter.

«Hvor kjører du? Har du problemer med parkering? Vil du abonnere på den automatiske parkeringsfunksjonen vi har som du faktisk ikke har kjøpt, men vi kan oppgradere trådløst? Eller vil du ha en gratis prøveperiode for en periode?» sa Duggal. “Det er så mange forskjellige ting du kan gjøre når du har kontekst.”

Source: https://buystocks.co.uk/news/qualcomm-banks-on-ai-to-get-a-bigger-share-of-the-automotive-chip-market/