Rokus aksjekurs faller med 26 % etter dårlig resultatrapport
Aksjene til Roku er ned med mer enn 26% i dag etter at selskapet rapporterte inntjening for fjerde kvartal.
Streamingplattformen Roku rapporterte sin inntjening for fjerde kvartal 2021. Selskapets inntekter falt langt under analytikeres estimater og dette har ført til at aksjekursen har lidd store tap.
Q4-inntektene var $865,3 millioner, langt under $894 millioner som markedseksperter hadde forventet. Inntjeningen var 17 cent per aksje, justert, mot 9 cent per aksje som forventet av analytikere.
Selskapets inntekter vokste med 33 % år over år i fjerde kvartal. Dette er lavt sammenlignet med veksten på 51 % i tredje kvartal og 81 % i andre kvartal i fjor.
Etter den dårlige inntjeningsrapporten har ROKU tapt 26 % det siste døgnet. På pressetidspunktet handles ROKU for 106 dollar per aksje. Denne dårlige utviklingen kan gjøre denne dagen til den verste dagen noensinne for aksjen.
ROKU tapte 22 % av verdien på en dag 8. november 2018. Dersom dagens tapsprosent opprettholdes, vil dagen i dag blitt selskapets verste dag i aksjemarkedet noensinne.
I inneværende kvartal sa selskapet at de forventet å generere 720 millioner dollar, noe som vil resultere i en inntektsvekst på 25 %. I mellomtiden forventer markedsanalytikere at Roku vil generere over 748 millioner dollar i første kvartal 2022.
Pivotal Research-analytiker Jeffrey Wlodarcza sa at de fleste analytikere hadde redusert selskapets rangeringer fra et HOLD til et SELL. han sa;
"Konklusjonen er med økende konkurranse, en potensiell betydelig svekkelse av global økonomi, et marked som IKKE belønner ikke-lønnsomme teknologinavn med lange veier til lønnsomhet og vår nye målpris, reduserer vi vår rating på ROKU fra HOLD til SELL."
Anthony Wood, Rokus grunnlegger og administrerende direktør, sa at selskapets ytelse fortsatt kan holde seg under pre-pandeminivåene, og det kan påvirke ytelsen. Han sa;
"Det samlede salget av TV-enheter vil sannsynligvis holde seg under nivåene før Covid, noe som kan påvirke vår aktive kontovekst. På inntektsgenereringssiden kan forsinkede annonseutgifter i vertikaler som er mest påvirket av ubalanse mellom tilbud og etterspørsel fortsette inn i 2022.»