Home » News » Snapchat har store problemer etter inntjeningsadvarsel

Snapchat har store problemer etter inntjeningsadvarsel

Markedet er et morsomt sted. Snapchat hadde sin beste dag noensinne for bare tre måneder siden, og steg med 58 % etter rapporteringen om et overraskende overskudd for fjerde kvartal 2021.

I forrige uke hadde aksjekursen sin verste dag noensinne, med et stup på 45 %. Den ble handlet til 12,79 dollar per aksje, 85 % rabatt fra rekordhøyene i september i fjor, da den steg over 83 dollar per aksje.

 [inv-florish id="10110836"]

Velkommen til klubben, Snapchat

Noen setninger du ikke vil høre som investor:

  • “uplanlagt inntektsadvarsel”
  • “(vi vil) vurdere utgifter for å finne ytterligere kostnadsbesparelser”
  • “(vi vil) evaluere resten av budsjettene våre for 2022”

Snapchat-investorer fikk wombo-kombinasjonen av alle disse illevarslende uttalelsene forrige uke, med aksjekursen som umiddelbart mistet en tredjedel av verdien da resultatrapporten ble publisert.

Selskapet sa mandag at siden det ga veiledning om inntjeningen den 22. april – for bare én måned siden – at “det makroøkonomiske miljøet har forverret seg ytterligere og raskere enn forventet”. De lyver ikke – et enkelt blikk på min fallende portefølje er all bekreftelsen jeg trenger.

Det faktum at dette ble fulgt av en advarsel om at inntektene ville være “i den lave enden” av veiledningsområdet dette kvartalet fikk investorer til å løpe etter SELG-knappen. Men er det riktignok fryktelige makroøkonomiske klimaet en gyldig unnskyldning for Snapchats problemer?

Administrerende direktør Evan Spiegel mener det, og hevder i et notat at det grunnleggende i Snapchats virksomhet forblir “sterkt”, og at “økende inflasjon og renter, mangel i forsyningskjeden og arbeidsavbrudd, endringer i plattformpolitikken, virkningen av krigen i Ukraina og flere» har skylden for de trege digitale annonsetallene.

Men i likhet med hvordan banken min fortsatt rettferdiggjør å holde meg på vent i førti minutter ved å skylde på forstyrrelsene til ansatte som jobber hjemmefra under COVID (ærlig talt … fortsatt!), er jeg ikke sikker på at Snapchats unnskyldning er helt gyldig her. Jada, alt er nede, men det er mer galt med Snapchat som burde bekymre investorer.

Konkurrenter

Veiledningen sa at “Vårt fellesskap fortsetter å vokse, og vi fortsetter å se sterkt engasjement på tvers av Snapchat og fortsetter å se betydelige muligheter for å øke vår gjennomsnittlige inntekt per bruker på lang sikt”. Men hvor skal denne veksten i inntekt per bruker komme fra?

Jeg har lenge stilt spørsmål ved hvordan Snapchat greier å beholde brukerne den har, når den nesten ikke tilbyr noe som andre sosiale medier-apper ikke kan gjøre bedre selv. Jeg har tatt feil i denne påstanden – som diagrammet ovenfor viser, med aksjekursen i konstant oppgang frem til i år.

Men det ser ut til at resten av markedet nå er enig med meg. Igjen, ikke fordi jeg har rett, men på grunn av den nye tilstedeværelsen av en annen konkurrent som spiser seg inn i den eksakte demografien som Snapchat retter seg mot – TikTok.

Analytikertanker

UBS-analytiker Lloyd Walmsley oppsummerer dette godt, “nøkkelspørsmålet i våre sinn er å forstå hvor mye av dette som bare er makrosvakhet (som selskapet til slutt kan komme tilbake fra) kontra konkurranseeffekten fra TikTok (ytterligere risiko for flere ).”

Jeg har en tendens til å tro at det er sistnevnte. TikTok er en juggernaut og det er bare så mye fritid en person kan låne ut til sosiale medier. TikToks evne til å tøyle en bruker og holde oppmerksomheten deres er ideelt bygget via de vanedannende algoritmene for kortavspilling av video, som spiller på det minimale oppmerksomhetsspennet til unge tenåringer og andre unge Gen Z’ere. Snapchat ser ut til å ha blitt gammel.

Walmsley holdt på det optimistiske argumentet for Snapchat ved å si at det “understreket at det ‘sannsynligvis’ ville gå glipp av den lave enden, men det høres ikke ut som det ville bomme med stor margin. Enkel matematikk antyder at veksten kan gå ut av kvartalet under 10 % (år-over-år) for å komme til under den lave enden av tidligere veiledning, gitt en start på +30 % på kvartalet.

Han konkluderer med å si at UBS fortsatt ser “en attraktiv risiko/belønningsskjevhet i SNAP-aksjer herfra, selv om vi erkjenner at det kan ta litt tid før oksesaken utspiller seg.”

Den andre siden av saken

Men er dette virkelig oksen? Et allmektig fall som det vi så forrige uke bør ikke skje på baksiden av en liten glipp som dette, etter en utblåsning i Q1. Det er andre bjørnefaktorer her, og markedet begynner å innse dem.

TikTok er ikke en makromotvind som kommer til å forsvinne snart. Heller ikke Apples oppdaterte personvernpolicy for iPhone-brukere, som var nok et slag mot Snapchat. Selv den faktiske makromotvinden i seg selv vil ikke forsvinne med det første. Dette er ikke en fartsdump for Snapchat, dette er et hammerslag mot en aksje som ble overvurdert i forhold til sin makt i hjørnet for sosiale medier.

Den nåværende verdsettelsen på 25 milliarder dollar (den har tatt seg litt tilbake siden inntektene, opp fra 21 milliarder dollar) er mye mer passende enn verdsettelsen på 135 dollar den ble handlet for på topp i fjor, da teknologiaksjer red pandemibølgen til alle tiders høyder over hele verden. Kall meg en boomer, men jeg kommer fortsatt ikke i nærheten av SNAP.