Tesla-aksjen skyter i været etter at Elon Musk kom tilbake fra Kina med en stor seier på Full Self-Driving.
Etter at Elon Musk foretok et overraskende besøk i Kina søndag, har Tesla angivelig overvunnet et stort hinder i målet om å introdusere sin førerassistanseteknologi i verdens største bilmarked.
Kinesiske myndigheter godkjente søndag foreløpig Austin, Texas-baserte Teslas plan om å lansere sin Full Self-Driving (FSD) teknologi i landet, ifølge flere medieoppslag. Utrullingen avhenger av en nylig signert avtale med den kinesiske teknologigiganten Baidu og Teslas innsats for å møte kravene til hvordan den håndterer datasikkerhets- og personvernspørsmål.
Sjåførassistanseteknologien har vært tilgjengelig i Kina i omtrent fire år, om enn med begrensede funksjoner som begrenser mulighetene på grunn av bekymringer over datasikkerhetsproblemer. Musk søker godkjenning for å overføre data samlet i Kina til utlandet for å trene sine algoritmer for selvkjørende kjøretøy, melder Reuters. Siden 2021 har Tesla lagret alle data som er samlet inn av den kinesiske flåten av elektriske kjøretøy i landet, slik lokale regulatorer krever.
Den regjeringsstøttede China Association of Automobile Manufacturers sa søndag at Teslas Model 3 og Model Y var i samsvar med Kinas datasikkerhetskrav.
Wedbush-analytiker Dan Ives, en mangeårig Tesla-okse, kalte søndag Musks besøk i Kina – og hans møte med den kinesiske premieren Li Qiang – et «vannskille»-øyeblikk, og la merke til at Tesla sliter med mykere etterspørsel og intens innenlandsk konkurranse i Kinas EV-marked.
“Hvis Musk er i stand til å få godkjenning fra Beijing til å overføre data som er samlet inn i Kina til utlandet, vil dette være en “game changer” rundt akselerasjonen av trening av algoritmene for sin autonome teknologi globalt, skrev Ives i et notat til investorer.
Etter å ha rapportert dårlig salg forrige kvartal, reduserte Tesla i forrige uke prisene på noen av modellene sine rundt om i verden, inkludert i Kina.
Presset for å selge FSD kommer når Teslas teknologi står overfor en ny bølge av gransking i USA. Føderale regulatorer sa fredag at de ville undersøke selskapets tilbakekalling av mer enn 2 millioner elektriske kjøretøy på grunn av problemer med autopilot.
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) avsluttet også sin nesten tre år lange etterforskning av autopilot. Den fastslo at “forutsigbar misbruk av systemet spilte en tilsynelatende rolle” i minst 13 krasj som involverte teknologien og førte til alvorlige skader og minst ett dødsfall.
Tesla vil distribuere FSD ved å bruke Baidus navigasjons- og karttjenester, og bygge på et eksisterende partnerskap som har vært på bok siden 2020. Baidu er en av mindre enn to dusin kvalifiserte leverandører med Kinas kartleggingslegitimasjon på toppnivå som gjelder førerassistanseprogrammer, som f.eks. FSD.
Tesla-aksjen (NASDAQ: TSLA) steg 11,5 % i handelen mandag morgen. Aksjen har vært i sving de siste ukene etter at Tesla permitterte så mange som 20 000 arbeidere, avgjorde en rettssak over autopilotsystemet, rapporterte dyster inntjening og så på at tre ledere kunngjorde at de gikk av.