Twitter Ownership Saga Langt fra over som Elon Musk Countersues
Entreprenør og milliardær Elon Musk har startet en motsak mot Twitter Inc (NYSE: TWTR), selskapet han tidligere hadde forsøkt å overta før han trakk seg ut av avtalen. Hans trekk kommer bare noen uker etter at Twitter anla søksmål mot Musk i Delaware’s Chancery Court, for å tvinge ham til å fullføre salget på 44 milliarder dollar.
Musk ga tilbudet i april 2022, men kunngjorde at han trekker seg fra avtalen like etter. Problemet var Twitters motvilje mot å gi nøyaktig informasjon om hvor mye av trafikken som genereres av individuelle mennesker og hvor mye som er av PR-kampanjer og automatiserte roboter. Musk hevder at den faktiske prosentandelen av “falsk” aktivitet på det sosiale nettverket er langt høyere enn Twitters påståtte 5 %.
Hvis Musks påstander er riktige, vil Twitters sanne verdi være langt lavere enn 44 milliarder dollar. Hans utkjøpstilbud på 44 milliarder dollar var sjenerøst selv i april. Twitters markedsverdi har imidlertid falt markant siden den gang. I skrivende stund ligger den rundt 31,8 milliarder dollar.
Selskapets verdi har sjelden vært over 30 milliarder dollar siden den første børsnoteringen i november 2013, og forståsegpåere har ofte spekulert i hvorfor et av verdens mest brukte sosiale nettverk har slitt med å tjene penger. Musk har vært vokal i saken og har hevdet at han har ideer som kan gjøre Twitter lønnsomt.
Det har fremhevet et stort problem med internettøkonomien siden det verdensomspennende nettet begynte å tilby tilgang til massene i 1993. Mesteparten av informasjonen som publiseres der er tilgjengelig gratis, det samme er tjenester for brukere til å publisere sitt eget innhold. Betalingsmurer og abonnementer har stort sett vært mislykkede, og kredittkort (for tiden internetts primære betalingsmetode) kan ikke behandle små eller mikrotransaksjoner umiddelbart eller til en rimelig pris. Mange plattformer har tydd til å “data-mine” brukerne sine, som selv ble “produktet”, og solgte sine private data og atferdsdata til tredjeparter.
Det har også vært anklager om at nyheter og sosiale medieplattformer har drevet hardhendt sensur de siste årene. Motsatt hevder andre at disse leverandørene ikke sensurerer nok, noe som resulterer i et “utrygt miljø” for noen.
Twitter-prøvesaken skal starte i oktober 2022
Twitters Chancery Court-søksmål mot Musk er satt til en fem-dagers rettssak som starter 17. oktober 2022. Retten har makt til å tvinge frem spesifikke handlinger fra parter når de overvåker en sak, ofte i kontraktsavtalesituasjoner som ligner på denne.
Musks motsøksmål er også i Delaware, men ikke den samme Chancery Court. Hans juridiske team ba om detaljer om saken forbli konfidensiell – det er ukjent om noen vil bli offentliggjort på noe tidspunkt eller til og med om søksmålet vil føre til en ny rettssak.
Selv om media har stemplet sakene som en “konflikt”, kan det være (som noen har foreslått) en del av en strategi for enten å senke salgsprisen eller tvinge Twitter til å avsløre sin indre funksjon i retten. Musks motsøksmål kan gi en viss innflytelse i forhandlinger.
Musk fortsatt veldig interessert i Twitter
Merk at Musk har fortsatt å poste regelmessig på Twitter til tross for den spente juridiske situasjonen. I tillegg til hans vanlige sære innsikt og tilfeldige tanker, har han også lagt ut noen tanker om hvordan Twitter fungerer og hva dens plass bør være i medierommet. Det er tydelig at han har en sterk interesse for plattformens fremtid, noe som tyder på at han fortsatt ønsker å spille en rolle i å forbedre den.
“Interaksjon med nesten alle twitter-kontoer ser ut til å være mye lavere de siste ukene og dagene. Nøyaktig?” Elon Musk (@elonmusk) 30. juli 2022.
“Det er sikkert vanskelig å finne en nyhetskilde som er nøyaktig, relevant og ikke helt deprimerende!” han skrev. “Kanskje Twitter kan bli det”.
Uansett utfallet av begge rettssakene, kan Musk til slutt bli enten den direkte eieren av Twitter eller en storaksjonær. Selv om dette resultatet vil glede noen og gjøre andre sinne, vil det sannsynligvis føre til en rystelse i hvordan Twitter og sosiale nettverk generelt sett tilnærmer seg virksomheten deres.