Uber og Lyft-aksjer faller på US ‘Gig’ økonomiplan
Aksjer i noen av verdens største «gig»-økonomiske selskaper har falt etter at den amerikanske regjeringen skisserte en plan for å endre måten arbeidere behandles på.
I henhold til det amerikanske arbeidsdepartementets forslag, vil arbeidere være mer sannsynlig å bli klassifisert som ansatte i stedet for uavhengige kontraktører.
Aksjer i firmaer inkludert Uber Technologies Incv (NYSE: UBER) og LYFT Inc (NASDAQ: LYFT) falt med mer enn 10% på nyhetene.
Titalls millioner mennesker jobber i den globale gig-økonomien på tvers av tjenester som matlevering og transport.
Den amerikanske arbeidsministeren Marty Walsh sa at regelen ville ta sikte på å stoppe selskaper fra å feilklassifisere arbeidere som uavhengige kontraktører.
Walsh sa at hans avdeling hadde sett mange tilfeller der “arbeidsgivere feilklassifiserer sine ansatte som uavhengige kontraktører, spesielt blant landets mest sårbare arbeidere.”
“Feilklassifisering fratar arbeidere deres føderale arbeidsbeskyttelse, inkludert deres rett til å få utbetalt full, lovlig opptjent lønn,” la han til.
Offentlige høringer for forslaget starter torsdag og skal etter planen vare i 45 dager.
- Uber taper 5,9 milliarder dollar når investeringsverdiene i Asia faller
- Hva er ‘gig’-økonomien?
Uber-aksjen stengte 10,4 % lavere i New York tirsdag, mens Lyft tapte 12 % og DoorDash endte ned med 6 %.
Dan Ives, en analytiker ved Wedbush Securities, sa at planen var “et klart slag for konsertøkonomien og en bekymring på kort sikt for slike som Uber og Lyft.”
“Med samkjøring og andre gig-økonomiske aktører avhengig av entreprenørens forretningsmodell, vil en klassifisering av ansatte i hovedsak kaste forretningsmodellen opp ned og forårsake noen store strukturelle endringer,” sa Ives i et notat.
Uber, Lyft og DoorDash svarte ikke umiddelbart på BBC-forespørsler om kommentar.
Gig-økonomiske firmaer har blitt mer undersøkt ettersom industrien vokser i størrelse.
Betalingsfirmaet Mastercard har anslått at 78 millioner mennesker vil være ansatt i gig-økonomien innen neste år.
Gig-arbeidere får betalt for individuelle oppgaver, for eksempel matlevering eller bilreise, i stedet for å få en vanlig lønn.
De fleste amerikanske føderale og statlige arbeidslover, for eksempel de som krever minstelønn eller overtidsbetaling, gjelder ikke for konsertarbeidere.
I fjor avgjorde Storbritannias høyesterett at Uber-sjåfører måtte behandles som arbeidere i stedet for selvstendig næringsdrivende.
Dette kom etter at to tidligere sjåfører argumenterte for at de burde ha krav på minstelønn og feriepenger.
James Farrar og Yaseen Aslam tok selskapet først til en arbeidsrett i 2016.
Uber sa at kjennelsen sentrerte seg om et lite antall sjåfører, og at de siden har gjort endringer i virksomheten.